Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Kapten_Jim

Varvräknare till min Volvo Penta har dött

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har problem med min varvräknare. På premiärturen igår var varvräknaren helt död. Finns det någon som har tips om var man ska börja felsöka? korrosion i en kontakt kanske? Hur är varvräknaren kopplad till en Volvo Penta 5,7 (2004). Jag har läst lite i instrukrionsboken men blir inte så mycke klokare utav det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite om samma problem i ett amerikanskt forum, samt att mina åxå krånglar till o från.. det stod ganska bra beskrivet där Welcome to the world of Faria eller faktiskt teleflex åxå för den delen..

Tyvärr är dessa mätare riktigt usla, asså rent ut sagt rent skit! biltemas är garranterat 10 ggr bättre...dom glappar o har sig och e allmänt dumma.. men jucka lite på kabelanslutningarna på baksidan, tänk på att inte vrida på axeln som muttrarna sitter på för då kan kabeln gå av inne i mätaren...  bra skit!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag hoppas det inte är fel på själva mätaren. Det ska vara livstids garanti på dom. Jag ska undersöka lite anslutingen bakom mätaren om det har hänt något. Vet du vart den är kopplad på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livstids garanti? På en Fariamätare? Var har du hittat den informationen?

Jag har en Faria Chesapeake SS som har gett upp.
Har en tråd här ute där jag bad om råd hur man felsöker och fick fram att signalen tas från minussidan på tändspolen. Signalen mätte jag upp på baksidan av mätaren genom att ansluta signalen till minus och sen ansluta andra änden av mätinstrumentet till plus. Då hade jag strax under 1 volt vid tomgång och sen höjdes volttalet vid ökat varv. Det ansåg jag bevisa att signalen var ok och mätaren paj.

Mina övriga instrument som är kopplade med samma plus- och minuskablar funkar fint. 
Har beställt en ny varvräknare via ett Watskiombud.

Min var förresten också död efter vintern.



Senast ändrad av Dawa | 22 maj 2009 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...