Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Bradhis

Problem med Mercury 45hk -82... Slut på idéer nu! :-(

Rekommendera Poster

Hej!

Motorn är en 4-cylindrig 2-takts Mercury Classic Fifty -82 utombordare på 45 hk som sitter på en Flipper 470 GT -82...

Det som händer är att plötsligt (idag var det efter c:a 25-30 min körning i c:a 23-24 knop) tappar motorn ork och börjar pendla hiskeligt i varvtal och efter några minuter toppar den c:a 5-6 knop på fullgas men går då helt jämnt och fint! Den hackar inte och den misständer inte utan den är bara sjukt slö! Drar man av på gasen så dör den som regel inte utan går klockrent på tomgång! Men fortsätter man köra (på fullgas i 5-6 knop alltså) så går den c:a 5-6 minuter till innan den plötsligt tappar ork helt och dör...

Det är dock bara att nöta på starten igen då och så hoppar den igång direkt! Se´ n är det typ 50/50 om den går kanon eller är orkeslös fortfarande...

Jag har provat med båda trycktankarna och felet uppkommer med båda så det verkar inte relaterat till dom... Provade även att pumpa på blåsan och då dör den, provade att choka och då dör den...

Jag har bytt: Stift, soppafilter, soppaslangar, blåsan på slangen... Oljan i växelhuset byttes oxå och såg fin ut så det handlar knappast om varmgång där med ökad friktion som följd...

Så... Jag vet ärligt talat inte vad nästa steg ska bli... Har just nu helt slut på idéer! Please help...

//Brådhis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tändningsfel något som påverkas av temperaturen jag misstänker statorlindningen eller triggern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Var hittar jag dessa saker på min Mercury och hur felsöker jag dom enklast? Ohm-mäta?

//Brådhis

 

Edit: Har fått tips om att bränslepumpens membran kan vara skadat... Vad tror ni om det?



Senast ändrad av Bradhis | 23 maj 2009 | 03:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

se övriga trådar som wanmar skrivet där anges värderna och hur du mäter, har nästan motsvarande fel fast min klarade bara av högvarv, glapp i lågfartsdelen i statorn. du har troligen glapp i högfartsdelen och då försvinner gnistan och den går ner på lågfart.

har du svarta statorn är den så billig ny att en begagnad är någon idee att leta efter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohm mät o kan finnas behov att värma o detaljerna med en varmluftspistol för att framkalla felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt gammalt inlägg, men lösningen var trots allt att byta tankar! Det fanns skräp på botten i dom som då och då satte igen soppatillförseln redan nere i tanken!

//Brådhis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...