Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Tobiaseriksson

Strömberg som spottar bränsle, hjälp!

Rekommendera Poster

Var och startade upp en b20 idag med dubbla strömberg cd150 förgasare och från den ena rinner det bensin ut genom luftburken när man kör runt motorn. Jag har haft isär förgasarna och byt packningar med mera, så jag har säkert gjort något fel.... första gången jag skruvar med en förgasare sen moppen.

Någon som vet hur jag ska göra?

Sen en fråga till. På båten sitter ett aq100a drev och jag ska byta olja i drevet, blev rekomenderad att använda Castrol SAE 75W-85 specifikationer API Gl 1-4 olja och av en annan så fick jag höra att den kan man inte ha, kan jag använda den eller inte?

Jag är tacksam för alla svar.

MVH Tobias 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det svämmar över med bensin i förgasaren kan det vara nålventilen som flottören skall stänga när nivån i flottörhuset är riktig som inte funkar. Eller så har flottören fastnat eller hamnat fel så den inte kommer åt att stänga nålventilen.

På Drevias hemsida fanns tips om oljor i 100 drev tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade nålen som strulade på mina Stromberg. Men kika på både nålen och ventilen till flotörhuset. Orkade aldrig lösa mina problem utan bytte till en Weberförgasare istället...
Kg-trimning har delar till dessa förgasare och skicka gärna med brev om du förskottsbetalar med kort, Misab har nog också.

Vad gäller drevet så kör på SAE-90 typ denna eller liknande: http://www.drevia.se/olja.html#e

Går åt två liter och finns hos din Pentahandlare, brukar kosta som hos Drevia men nog dyrare hos Mekonomen eller Biltema av någon anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...