sativa 0 Postad 29 Juli , 2009 UTELIGGARNA, Där hjälper inga nät,Hur skall dessa kunna bära med sig en Konstruktion liknande Kalmans ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Juli , 2009 Jo Tjena Lamon! Tänkte att du å jag håller i var sin ända av nätet och spänner det över hela Mälaren. Du börjar i Stockholm och jag inne i Galten längst i väster. Det blir väl bra? Kan annars meddela att mina trevliga små simmande (och ski....nde) vänner är utplanterade halvtama och skall avskjutas på hösten för att förädlas till mat. Det rör sig om sådär en 70 stycken och de utfodras alldeles i närheten dessutom. Har du glömt samma tråd från förra sommaren då vi snackade om-et? De övriga djuren är välkomna och vi är överens. Inklusive vattensnoken som brukar sola på bryggan.Fast den har inte förstånd att skrämma gräsänderna eller något annat djur heller för den delen. Endast hustru, men hon är inget djur så på henne funkar det. Då är väl även du och jag överens nu? Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Juli , 2009 Inte så ny bil men men Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 29 Juli , 2009 Den där fågelbilden var dagens roligaste bild! Dessutom ser det ut som oss när vi avslutade vår båtsemester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 29 Juli , 2009 Rätt som det regnar kanske det är fåglarna som satt upp nät så inte nån Kalman kommer o stör på deras brygga !! Hur skulle det vara ? Har du tänkt på det ? Kolla bilbilden, o ni tjatar om lite på en brygga !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Juli , 2009 deras brygga Fåglar bygger bon, inte bryggor! Testar metoden med CD skivor nu, annars blir arsenik. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2009 Ringhede Det är ingen idee att försöka diskutera med Lamon - men det visste du väl sen länge. Han skriver bara i skitfrågor. Sluta och häcka vid datorn och kom i stället ut till stränderna de ödsligt sköna. Ja det blir dom ju i alla fall inom 14 dagar när alla badgäster åkt hem. Idag regnar det lite här ute. En sak får jag i alla fall hålla med Lamon om - snart är det semester. Efter morgondagen slit börjar min semester - en riktigt lång semester, som jag skall inleda med några veckors segling. Vart jag skall segla nånstans har jag inte bestämt, men det blir nog till att börja med dit vindarna bär. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Juli , 2009 Tjena Mossen Lamon Rätt som det regnar och de bygger ett tak....va bra. då kan jag stå under det så blir jag inte regnblöt. De bygger inte över trädgårdsandet för där är det inga träd så jag får morötterna vattnade av Vår Herre i alla fall. Sedan så är våra träd så höga så jag kan lugnt segla under deras brygga. Då slipper jag sydvästen och regnkläderna. Men det var ju välans en bra ide du kom med. Skall hälsa gräsänderna det. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Juli , 2009 Jag tror att Lamon själv har varit fastsnodd i ett nät under en längre tid med tanke på hans långa frånvaro...välkommen tillbaks broder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 30 Juli , 2009 I någon annan tråd klagas det över att det är skrämmande lite sjöfågel I denna tycks det finnas för många fåglar överhuvudtaget. Om man befinner sig ute i naturen och inte sitter o häckar inomhus får man nog finna sig att diverse fåglar sätter ett o annat märke på våra båtar. Hjälper nog föga med skrämselgrejor, fåglarna lär sig snart att de är ofarliga. Min segelbåt ligger längst ute på nocken av en pontonbrygga. Jag får ett o annat märke på min båt, inget jag bryr mig särskilt om, längre in ligger diverse motorbåtar med olika sorters skrämselmanicker. Märkligt nog tycks det vara så att min båt alltid ser renare ut en de andra. Kan det bero på att jag är vid båten nästan varje dag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 30 Juli , 2009 Där satt den. en 5 poängare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2009 Tänkte inte på det, utgick från att alla var friska i tanken här. Men men, Badgäster, nja mig blir du inte av med på ett tag till Sjöfåglar vet jag inte om de har ökat eller minskat eller om de skiter mer nu än tidigare. Däremot något som har ökat radikalt är antalet turistande från vårt grannland Norge. Trevligt, har aldrig sett så många båtar i Smögens hamn tidigare, mest norska. Riktigt fina båtar. Kul att gå och kika på och drömma. Och ute i skärgården blir båtarna fler och fler. Levande skärgård (åtminstone på sommaren) Och det där med fåglar och natur, ja om villaområden ska kallas natur vet jag inte men. Visst är det trevligt med fåglar, men när de ska ockupera och skita likt man med våld klämmer ut en kaviartub så det skvätter vet jag inte om jag kan hålla med om att det är trevligt. Finns väll för lite naturlig hot vilket gör att de kommer allt mer ut i samhället. Hemma vid villan testas CD skivor med hittills lyckat resultat. Den dag de inser att de blanka skivorna är ofarliga så ska jag börja spela dem istället, MED HÖG VOLYM Innehåller musik med Malena Ernman bl.a. La voix Den tål ingen alls och knappast fåglarna. Hjälpern inte det heller så sätter jag även upp en bild på henne. Undrar om man kan anmälas för djurplågeri då? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej Roland,du är ju flitig i Miljödebatten,tycker du då att det är lämpligt att Mata fåglarna med Arsenik ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2009 Nja lagom het på miljöfrågor, på en relativt sansad nivå. Arsenik, är inte det sådant som man ska lägga o svärmors choklad? Nej fåglar ska man absolut inte förgifta. Sådant har vi redan gjort för mycket och är nu på rätt väg. Allt kvicksilver som skadade fåglar. Matar gärna småfåglar under vintern. Går åt en hel del solrosfrön och talgbollar. Så missuppfatta mig inte angående att jag hatar att få fågelskit i större mängder. Givetvis är det svårt att styra till rätt nivå och omöjligt att lära t.ex. skator att inte sitta och skita där man inte vill. Satt och fikade för en liten stund sedan och såg att en skata satt sig på ett av spröjsen på köksfönstret och skitit. Men va fa... de kan väll sitta i något av alla träden som finns i området. Måste vara hämd för att jag hindrat dem från att ta småfåglarnas mat i vintras. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2009 Hej Roland Du skriver; Badgäster, nja mig blir du inte av med på ett tag till och i nästa inlägg; Satt och fikade för en liten stund sedan och såg att en skata satt sig på ett av spröjsen på köksfönstret och skitit. Men va fa... de kan väll sitta i något av alla träden som finns i området Motstridiga uppgifter. Du kan väl knappast va på Näset om du uttrycker dig så som i sista citatet. Eller har det växt upp en massa träd på sista tiden. Jag har inget alls emot badgäster. Det som är synd i sammanhanget är att de flesta av oss ortsbor är så snälla och dumma och definitivt inga affärsmän. Hade vi varit lite mer kreativa hade vi kunnat klå badgästerna på ännu mera pengar. och inte överlåtit den delen till andra badgäster (dvs icke ortsbor - som man kanske kan räknas som efter minst tre genaerationer) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 30 Juli , 2009 He he, är hon för Gammal för dina Tankar? Sätt upp en Bild på dig själv,vem vet,det kanske avskräcker,o sjung gjärna en snutt på CD,n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 31 Juli , 2009 hahaha Jo det går att diskutera, om du har nåt o komma med... Idag blåser det, gå inte ut då tommy, för då blir du ännu mer blåst !! Ha de gott, o välsigne er alla !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2009 Jag gick naturligtvis inte ut med båten idag, då jag i princip varit i tjänst hela dagen. När jag utfört det sista som jag var tvungen att göra inför min ledighet och ändå var en bit söderut åkte jag och hälsade på min åldriga mor som ligger på ett vårdhem i Göteborg. Dessvärre passerar man Björlanda Kile och Byggplast affär därstädes på vägen. Om jag blev blåst idag är det nog pga de nödvändiga eller onödiga prylar som jag för ett antal tusen kronor annsåg det nödvändigt att inhandla. Så är det tyvärr när man köper en annan båt, att man tror att man måste kompletera utrustningen med en massa prylar. Dumt va. Hade jag stuckit ut och seglat hade det antagligen blivit betydligt billigare och det hade varit intresant att testa båten med de nya stormseglen. Men tillfället återkommer med all sannolikhet. Jag har ju semester och då skall det enligt traditionen va sånt här väder. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Juli , 2009 Själv höll jag mig hemma, riktigt hemma, i Skövde, långt från blåsten på västkusten. Kan meddela att inte en jäv.... skata synts till. Säkert blåst bort. asg. Jo på västkusten blåste det idag 20-25 m/s och förhoppningsvis höll de flesta sig i hamn. Sydväst som det blåste är inget för amatörer. Men nästa vecka kommer sommaren tillbaka och då finns jag åter på den underbara västkusten, långt från bajsande skator. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Augusti , 2009 Vilken tur du har. Själv hade jag tänkt mig lämna Sotenäs att sticka ut och segla - om jag nu kan slita mig från barnbarnen som lär annkomma under dagen och stanna på obestämnd tid. Har du otur kanske vi syns. Har den yttersta platsen i Springets båthamn, om du kör den vägen. Båten kan du inte missa om den ligger inne. För att va en segelbåt, ser båten inte klok ut - precis som ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser