Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
stallis71

Hur få bort fågelj----ar ?

Rekommendera Poster

Som topic, börjar ruttna på fågelskit på brygga, kapell och båt.

Har testat leksaksorm, har funkat sådär..

Tips ? Förslag ?

Senast ändrad av stallis71 | 21 maj 2009 | 22:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 3 st olika leksaksormar.

En på taket och två i vindrutan.

Har haft 2 besök av plattfötterna på 2 somrar.

Fisklina 1-2 dm ovanför kapellet funkar för båtgrannen.

Lycka till! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar även bra med en sån där träuggla, som man kan sätta på en stolpe på bryggan... CD-skivor i snöre är också bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte med en uv av plast (köpt från Hjertmans). I högsta grad kontraproduktivt! Före uven endast besök av måsfåglar, men uven gjorde även kråkorna intresserade av min båt. Ett intresse som hållit i sig långt efter att jag kapitulerat och avlägsnat uvatrappen. Mycket nyfikna, uppfinningsrika och destruktiva djur.

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ämne var uppe förra året vid denna tid, alltid aktuellt. I morse när jag åkte in från kobben spatserade två måsar på kapellet. Förra året testade jag med ett blått bärnät med fastknutna plastremsor i olika färger, det blev rätt lyckat. Krångligt att få av och på men det uppvägdes att kapellet bara behövdes spolas av med färskvatten

Skarv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en variant av en vindflöjel som cirkulerar i lite vind över kapellet. Någon som testat ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det finns bara ett sätt som ger total fågelfrihet!!

Samla hela släkten och dela upp i entimmaspass, ställ er på båten och vifta med armarna. Jag har dock inte själv provatGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet en som testade en sån där vindflöjel den funkade säkert bra ända till båtägaren satte upp huvudet och fick den i skallen. Den ligger numera på havets botten någonstans. Skall tillägas att det var en egen konstruktion och ganska gediget byggd.

Hade också problem med dessa odjur för några år sen. Det slutade med att jag bytte bryggplats. De vill gärna sitta på högsta punkten med bäst utsikt. Har numer plats mitt på en brygga med flera större båtar runtomkring. Många spänner japanpresseningar över kapellet. Inget att rekomendera då det sliter på kapellväven.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skjut en mås och låt den sedan ligga kvar i vattnet, gärna fastknuten några dagar.  De andra måsarna flyr.  Funkade hos oss iaf.  En båtgranne ställde en sån där uv på sin båt och resultatet blev ett fullskitet kapell, måsarna störtdök och siktade på uven innan de tryckte av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart hänger man upp denna konstruktion på t. ex. en DC?

Senast ändrad av Esteve | 23 maj 2009 | 22:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftgevär....eller kanske inte det är väl olaga jakt.

Spänna linor över båten har jag sett flera som gjort och det verkar funka. Även plastormar kan ha skrämseleffekt. Prova vad som funkar bäst, inga stora kostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har en bra lösning på en konstruktion där man spänner linor över kapellet på en DC så att den sitter kvar när det blåser?

Någon som närmare kan förklara på vilket sätt man hänger upp cd-skivor i snören för att skydda kapellet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Får aldrig skit på min båt fåglar gillar inte speglande ytor så ett kapel i blank aluminiumfolie kommer att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo bitar av alufolie på kappelet borde funka.

En gammal gubbe jag bodde granne med när jag var liten sa att det effektivaste sättet att bli av med kråkor och måsar var att skuta en och spika upp så att den syns...

Jag tyckte att det lät makabert...

Men efter att måsarna sket ner min båt så funderar jag på om det inte ligger något i det där med att hänga upp dem... fast det ser inte så trevligt ut... så blanka bitar upphängda försöker jag att skrämma fåglar med nu. Får se hur det blir i sommar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter denna tråden igen...

Känner mig helt hjälplös, vet inte vad jag skall göra mer..

Tar gärna emot flera tips då eländet eskalerat rejält :(

Är nu tvungen att gå ner till båten varje dag för att ta bort typ 30-40 skitar.. (gissa hur mycket det var när jag var bortrest några dar förra veckan...)

De skiter ÖVERALLT, sitter på pulpitstängerna fram och skiter, sitter på teaken och skiter både fram och bak, sitter på kanten av införskaffat hamnkapell och skiter (självklart även på mittpinnen som håller upp hamnkapellet), sitter på motorn och skiter, sitter på pollarna och skiter, typ ÖVER HELA BÅTEN..

För tillfället är det småfåglar som är största problemet, dock även en och annan mås.

Har provat nedan utan framgång:

• 2 ormar på brygga, på båt, på kapellet, i fönstret
  • Inhandlat uv från seasea med snurrande huvud
  • Köpt hamnkapell
  • Satt upp bilder på rovfåglar, typ stora röda ögon ala uggla
  • Satt upp dinglande cd skivor

Inget av ovan har hjälpt.

Snälla kom med fler tips !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nån reklam nånstans om en apparat som gav ett högfrekvet ljud. Troligtvis på nån av botforumen. Kan dock inte komma ihåg detaljerna, då jag inte har sådana problem.

Däremot vet jag av egen erfarenhet att uven är myckert verkningsfull. Fick en sådan i samband med nåt båtköp. Den hänger i mitt garage och där är det aldrig några måsar som siter. Cool

Annars tycker jag måsar är vackra

tommy

post-945-1394236032,0673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en tanke, aldrig provat och kom på den alldeles nyss, en sardin i en råttfälla!. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Stackare!

Lider med dig.

Prova bärnät. Kostar ca 70:-

Jag har testat. Det är ett bök att få på det men det funkar.

Glöm CD skivor och plastormar och ugglor. Funkar ej. Provat.

Sädesärlan och vassångaren bryr sig inte om dem o inte gräsänderna heller.

Bryggan.

Fick krypa till korset och ge mig och tillverkade ramar med nät. Ramarna går att fälla ut resp ihop till ett A. De stannar i båda lägena pga gångjärnets placering. Nu är det rent på bryggan och småfåglarna besöker inte heller båten så mycket så jag slipper nätet på henne.

Se bilderna.

Hoppas detta hjälper.

Hälsningar,

Kalman

(rättat stavfel)

Senast ändrad av Kalman | 27 juli 2009 | 09:30

post-22282-1394236032,3859_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nästa bild

post-22282-1394236032,4489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre du sätter nät över hela jävla sjön, då kan du ju ha en normal brygga ialla fall !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lamon, kanske lite onödig kommentar...?

Verkar inte som du har några problem med fåglar...

Har man problem med dessa gynnare så måste man ta till ALLT, jag funderar tom på att lägga mig i buskarna och knäppa de små pippisarna Oskyldig

Senast ändrad av stallis71 | 28 juli 2009 | 20:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att åka på sjön är ju en naturupplevelse, då ingår det fåglar..

En liten fågel o nån enstaka fågelskit har ju ingen dött av..

Nä, skärpning nu, eller skaffa en husvagn o ha den i garaget så slipper ni sånt här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det handlar om någon enstaka fågelskit i det här fallet. Dessutom har väl de små gynnarna gott om andra ställen att sitta och göra ifrån sig på. Många av fåglarna bär på en hel del otrevliga parasiter så jag tror det kan vara god idé att försöka minska nedskräpningen av båten - och naturligtvis tvätta händerna efter att man eventuellt haft någon form av fågelexkrementkontakt.

Vår båt blir bara nedskitad när den är nytvättad, men jag tror det snarare är Murphys lag än att fåglarna siktar på rengjorda båtar? Dock inte utan att man får lust att plocka fram bettan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att ni är på fel ställe...

Flytta en liten bit så löser det sig nog, o låt fåglarna vara ifred !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå fel ställe?

Har samma elände vid vårat hus. Ett gäng skator har bosatt sig i samma område. Visst är fåglar fina och hör till naturen, men inte att 10-15 tal som sätter sig och skitter överallt. Har även ett större träd utanför vår balkongdörr och denna dörr är lite öppen då vi sover. Vaknar därför på morgonnen vid 4 tiden (då det ljusnar) av ett gäng kraxande skator.

Glömde sedan fälla in pinnen vi vädrar kläder på och strax sedan var hela väggen och golvet nedskitet av skatorna. Ungeför som om en unge hade fått tag på en ketchupflaska och tömt den. Splatt.

Sedan dessa stackare som får sin brygga invaderad av gäss som skiter liknande hundskit överallt. Lider med er.

Snart kommer väll någon idiot att påpeka att mygg och fågelinvasion beror på någon växthuseffekt.

Död skata, vore något att tillverka kopior av som ser ut som en riktig men inte ruttnar.

Vi har ett fågelbord för småfåglar som vi matar på vintern. Givetvis skulle skatorna invadera det också. småfåglarna försvann och vi fick ett gäng skator likt hulliganer som våldförde sig på fågelbordet. Helvete för dem. Löste det genom några styva ståltrådar som jag monterade på fägelbordet (ser ut som ett litet hus) liknande antenner. Lyckades bli av med skatorna och småfåglarna kunde enkelt navigera mellan trådarna och landa på huset och få sin mat.

OBS detta var under den milda delen av vintern och skatorna kunde fixat sin mat på vanligt sätt men valde givetvis det enkla genom att sno maten från småfåglarna.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur svårt kan det vara... Är väl bara att bort skiten om det är ivägen !!

Samma som på vintern, skotta snö. Eller ska det sättas upp snönät då på garageuppfarter o gångar o vägar ?????

Var rädd om våra djur, dom tillhör naturen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äckligt.

Alltså pinnen för att vädra kläder på går inte längre vädra kläder på för då blir de nedskitna.

Givetvis får man aceptera viss fågelspillning men inte större mängder. Nu bor vi i stan och inte på landet för då hade bössan kommit fram.

Bara ta bort!!!

Bilars lack och husfasader missfärgas av fågelskiten om den får sitta några dagar.

SkitkulFoten

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ööö Det löser sig,sa han som sket i Slasken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni nu råd med en massa fina kläder o dyra båtar o bilar med lack på så förstår jag att dom stackars fåglarna är ett störande objekt i lyxvardagen... Är det inget mer som stör välfärden ??? Som oxå måste utrotas...

Ja, förutom jag då !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...