Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
IronAnders

Yamaha 70 hk tiltproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 70 hk Yamaha från 1990 som strular lite när det gäller tilten. Trim/tilmotorn går när man trycker på knappen, men den rör sig mycket långsamare än normalt och den orkar inte tilta hela vägen upp, utan man måste hjälpa till med handen. Ner fungerar det däremot ok.

Kan det vara för lite olja? Går det att fylla på? I så fall var någonstans? Vilken olja ska användas? Hur gör man?

Eller är det så illa att tiltsystemet helt enkelt har gett upp? Känns surt, då jag vill lägga i båten så snart som möjligt och inte har någon större lust att kosta på en snart 20 år gammal motor en massa flis och arbete...

Please - Help!!!

Gråter



Senast ändrad av IronAnders | 21 maj 2009 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en exakt likadan motor som hade exakt samma problem. Jag är inte så hemma på motorer så det blev till att lämna in den. De fyllde på olja och kollade så att där inte var något läckage. Kostade knappt 1000 kr för det. Trimpumpen har en tendens att svälla och rosta sönder.

Att byta ut trimpaketet är svindyrt. Men jag tror helt klart att det är värt att lägga lite flis på den motor, om den för övrigt är ok. Anses vara en av de bästa motorer från den tiden, har jag hört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tilta upp motorn fullt upp o skruva ur skruven nr 29 fyll på olja ända upp i hålet olje typ atf dextron III

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag tittade lite på bilden som wanmar postade. Jag tycker inte riktigt min motor ser ut på det viset. Det sitter två kolvar på sidorna som jag antar är trimningen, sedan sitter det en kolv, som antagligen är själva tiltmotorn, men den sitter i mitten.

Kommer man åt att oljepåfyllningsskruven, utan att demontera motorn?

Tror min heter 70BEO, eller 70BETO (Instruktionsboken tycks gälla för flera modeller)

Kanske skulle försökt ta något foto?

 

/Anders



Senast ändrad av IronAnders | 21 maj 2009 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj det är exakt den trim o tilt du har med 2st trimkolvar o en tilt kolv nr 56 har du 2st o de är trimkolvarna,du behöver ej ta bort motorn för påfyllning.(de kanske är bäst ändå att du lämnar i motorn till en verkstad som hjälper dig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Tack wanmar,

Sitter den där pluggen (nr 29), synlig rakt bakifrån på den mittersta kolven? Jag är väl kanske inte så duktig på att tyda sprängskisser, men känner mig ändå hyggligt duktig på att mekaGlad Så hittar jag bara rätt plugg, så ska jag nog klara av att fylla på också. Har redan en oljekanna med ATF olja i så...

Blev lite fundersam eftersom det i länken är angivet 70ETLD. Tror inte min typbeteckning lyder riktigt så som sagt. Å andra sidan kanske inte det är något som påverkar?

Jag ska titta idag igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruven sitter på oljebehållaren på höger sida om tiltkolven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Som sagt - jag är inte så duktig på att tyda sprängskisser. Nu tror jag i alla fall jag vet vilken skruv det lär vara. Tittade nämligen på den igår (innan jag skrev första frågan) och tänkte att det kanske skulle kunna vara en oljepåfyllningsplugg. Ganska stor skruv/plugg på en rund burk på höger sida. Skruven sitter in från höger sida bakifrån sett. Är jag rätt ute då?



Senast ändrad av IronAnders | 22 maj 2009 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...