Johajen 0 Postad 21 Maj , 2009 Så efter lite provåkning och propeller byten så har jag inte lyckats få båten att göra mer än 26-28 knop/(gps).Motorn e från 86 och båten e 76á ny bottenfärg och allt så han glider fint i skön men för sakta. Har haft lite problem med tändningslåset /reglaget så allt det e nybytt osv och tändstiften e nya .finns det andra saker man kan se över eller ställa in ?Jag hoppas ju komma upp i runt 35 knop i alla fall det kan ju inte vara orimligt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Vad varvar motorn idag enl varvräknaren på fullgas? Vad är max rekommenderat varvtal enl specifikationen på motorn? Vad har du för propeller på idag (diameter x stigning)? Hur sitter motorns antiventilationsplatta i förhållande till botten/köllinjen, högre, lägre eller jäms med? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 22 Maj , 2009 Tja. Vet inte vad som är felet på din båt. Trimmar du upp motorn, Sitter den rätt. Proppeller, Jag har klockat min till 71km/h med sony ericson gps. Sist jag klocka kom jag bara upp i 63kmh. men det e ju mer än dig och din borde ju gå lika. Du får komma med mer info i frågan. Ger reglaget max gas? Och heter det inte kavitationsplatta med risk för felstavning. Antiventilationsplatta har jag aldrig hört. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Maj , 2009 Hej, Antiventilationsplatta och antikavitationsplatta används ofta synonymt men det heter egentligen antiventilationsplatta. Sak samma bara man fattar vad som avses. Du kan läsa t ex här, läs först om Ventilation, sen om Cavitation, så klarnar begreppen förhoppningsvis. Antiventilationsplattan kan förebygga kavitation i nästa steg så det är väl inte helt fel att kalla den antikavitationsplatta heller.http://sites.mercurymarine.com/portal/page?_pageid=126,48572,126_49291:126_49299&_dad=portal&_schema=PORTALVentilation /Bo Senast ändrad av bossee | 22 maj 2009 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 22 Maj , 2009 Ja gravplattan ligger - 1cm i linje med nederkant av aktern.stigning vet jag inte men provat med 2 olika prop i alla fall .Men tycker att man inte kan varva upp motorn med handgasen utan han blura och tvekar efter vi monterat nyttreglage och nytt tändningslås och dålig tomgång (dör ofta efter 10-20 sec ) Sen fullt på gas reglaget räcker till att nå stop skruven under det stora hjulet som start motorn går upp imot (står still i huvudet i kväll kommer inte på vad det hjulet heter Men prov turen i dag gav bara mer huvudvärk då han börja tveka små hosta på fullgas körning Kanske sopparelaterat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Maj , 2009 Hej, Jag tror inte du nämt vad det är för fabrikat på din 90 hästare? Underlättar om du skriver det. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 22 Maj , 2009 oj glömde det johnson v4 90hk Kom oxå på att vro e inte inkopplad utan bara pluggad slang vid soppakontakten Vet inte om det kan ha med något att göra ? kan man köpa vilka tändkablar som helst och prova med då dom som sitter på ser jävligt gammla ut ? Senast ändrad av Johajen | 22 maj 2009 | 23:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 23 Maj , 2009 Ja inte bättre av dagens tester startade motorn gick lite som vanligt (dåligt på tomgång ) sen tvärdog den lyfte på kåpan såg en tändkabel släpt .sen gick det fan inte att starta den start motorn gick upp i svänghjulet men dra inte runt den .. mätter man på batteriet så e det i alla fall 12 volt där Kan det hänt något annat när tändkablen lossnade som gör att den inte dra igång igen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 24 Maj , 2009 Dum fråga men du blandar väl oljan i bensintanken nu istället när du pluggat vro'n? annars har kanske din motor fått ett rejält nyp :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 24 Maj , 2009 ja det blandas direkt i tanken i stället ..... Men jag tar gärna lite akuta tips på varför annas svänghjulet kan sitta dom fast om det inte e värme nypt ... finns det något i reglaget som kan göra att det inte fungera eller vid reglagen till gas/växling vid motorn som inte fungera som det ska eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser