Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
beamer13

Kan ej sänka motorn efter vintern :( Tips?!

Rekommendera Poster

Har en Johnson VRO 110hk -89 hängades bak på akterspegeln som inte går att sänka via trim/tilt knappen längre. Innan båten ställdes undan så fungerade allt problemfritt :(

Motorn går att köra upp men inte ned, elmotorn surrar på men inget händer. Hittade en skruv längst ner på vänster sida (sett bakifrån) som jag trodde man kunde sänka motorn manuellt med men det hände inget, vågade inte skruva ut den för långt heller. skruvar jag på rätt skruv!? Nån som har nåt tips om vad som kan jäklas? Gjorde misstaget att låta motorn vara upphissad via hydraliken över vintern om det kan spela in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som att du har en transportklack som låser nedfällningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen kontakt som bryter när motorn är max uppfälld. Kanske den som bråkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kolla kontakten förstås men det känns mer som att den vägrar släppa trycket. Ingen som vet hur man gör det manuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruva ut skruven som det står manuel releas på finns ett hål från ena sidan längst ner på upphängningsbygeln kommer inte i håg vilken sida men den måste du hitta,skruva ut den ca 2varv,då ska motorn sakta sjunka ned,sedan drar du åt skruven i gen o trimmar upp motorn så långt det gå o kollar oljenivån finns en skruv på oljebehållaren det ska vara olja ända upp i hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vid på fyllning av olja skruv nr 30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Ska testa och se om den går att få hela vägen ner helt manuellt. I fjol hade jag omvänt problem, då gick det bara att köra ner motorn men inte upp. I det fallet visade sig att skruv 66 var fjäderbelastad men fjäderna var dålig. Detta gick dock att fixa genom att skruva in skruven nästan i botten vilket gav högre tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruv 66 den manuella releasskruven är ej fjäderbelastad skruven ska vara helt inskruvad normalt,vad den gör är att den släpper förbi oljan en annan väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack du hade helt rätt! Fick ner motorn via skruven men den landar på trimkolvarna där det är stopp. Är det separat tryck på dessa!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det är ej separattryck på trimkolvarna ställ dig på riggen så ska du se att den går sakta in fodrar bara lite mera kraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släppte ut trycket men lyckades inte få in trimkolvarna trots att jag med mina 100kg stod på riggen :(.  Var sedan lös med ventil nr 60 som jag antar ska släppa ut trycket där jag även hittade en trasig o-ring (nr22). Bytte den och trodde naturligtvis att det skulle fungera men så klart inte..lutar åt att man får riva bort hela hydralikpaktet för att komma åt resterande ventiler, kan kanske vara nån av 57 el 60 som sitter igen el nåt.

När jag testade efter o-rings bytet så gick motorn ner en liten bit men sen var det tvärstopp. Hoppas bara inte att det är t ex nr10 som kärvar då den är lite mer svåråtkomlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått ordning på problemet! Var nr 9 på sprängskissen som kärvade, den öppnade inte ventilerna som den skulle. Passade även på att byta alla o-ringar till ventilerna. Problemet löstes helt enkelt genom att demontera trimpaketet och skruva ur alla ventiler som sedan motionerades :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...