Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
j_bk

Bella 512 excell eller inte?

Rekommendera Poster

Jag har en silver beaver 435 med en 40 hk mercury och jag funderar fram och tillbaka på en bella 512 excell eftersom jag har hittat ett jättebra erbjudande som innehåller en bella 512 med 90 hk evinrude ca 20 timmar gångtid. Vi är 5 personer i familjen, två tonåringar och en snart tonåring. Vi brukar ägna oss mycket åt vattensport och åka på små turer, är detta då rätt båt eller ska man satsa på en lite större? Den verkar väldigt liten i fram, går det att ta med om man vill ta med någon kompis? Alternativet är kanske ht men jag har inga egna erfarenheter om det, vad säger ni?

Tacksam för alla kommentarer!

Senast ändrad av j_bk | 21 maj 2009 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick min Bella i tisdags, köpte en flong ny med med en Mercury 90 ELPTO.

Vi är 2 vuxna och ett barn, men platsen i fören är lite liten så det är soffan i bak som gäller.

5 pers kan nog åka med utan att det känns trångt, skulle jag tippa på.

I övrigt är det en skitrolig båt med bra egenskaper, är helnöjd med min lilla GO-CARTGlad

Jag tror nog att 530 excel skulle passa dig perfekt. Lycka till!

/MVH:Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kan jämföra lite hur jag upplever min bowrider båt som är lite större, en Yamarin 5820/58BR med 115 hk (har Yamaha F115 4-takt).

Sittplatserna i fören är ganska stora så två vuxna kan sitta där under gång (i lugnt väder och om det inte är för kallt). Dock brukar folk inte bli sittande så jättelänge där fram såvida det inte är riktigt varmt och lungt på sjön. Barn älskar att sitta i fören på en bowrider.

Har åkt 7 personer i min båt (vilket är max den är godkänd för) och det var inga problem, visst det tar lite lägre tid upp i planing men väl där märks inte mycket att man har båten full med folk.

Min båt har inte kapellgarage, det har Bella 512 Excel och det är ett stort plus. Att trassla med kapell är för egen del nåt jag gärna slipper.

Åka vattenskidor, tube, wakeboard även med 4-5 pers i båten iget problem. Blir troligen inte nåt problem med med en Bella 512 Excel med 75-90 hk heller.

Skillnaden mellan en styrpulpet och en bowrider är hårfin, visst liknar en bowrider en dayrcuiser med ruta och så men i praktiken har en bowrider mer släktskap med en styrpulpetare tycker jag med alla öppna ytor och sittplatser.
Så om du inte är helt inkörd på en bowrider så ha styrpulpetare i åtanke också.

Några år begagnade Bella Excel 512 är ganska vanliga med Mercury 75 hk 2-takt vilket nog skulle vara mitt förstahandsval om nu inte den 90 hk Ficht är vad du verkligen vill ha och behöver (aldrig fel med mer hk). Finns en sådan till salu på blocket idag ser jag. De med de äldre tunga Honda BF 90 hk skulle jag nog undvika just på grund av vikten på motorn.

En annan sak du bör kolla och fundera över är fast bränsletank. Att dra med lösa plasttankar när man har en 90 hk utombordare kan bli lite jobbigt i längden. Fast inbyggd tank är att föredra, även tyngdpunkten blir lägre i båten med inbyggd tank längre ner i skrovet. Men jag tror inte många har kostat på sina Bella 512 Excel fast tank när de köptes nya.
Jag har 80 liter fast tank i min Yamarin 5820/58BR och kan stundtals tycka att det är i minsta laget.

Jag håller till i Vänern och där kan det gå riktigt stygga vågor. Visst karar min båt rejäla vågor men passagerarna gillar det inte i längden. Så tänk på att en båt mellan 5-6 meter inte klarar så jättmycket sjö om du skall ha båten full med folk för de kommer garanterat inte att gilla det om de inte är sjöbjörnar allihop som tål sån sjögång. 

/Bo

Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 20:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag impulsköpte en Bella 512 Excel för några år sedan...

När jag kom till båtfirman och skulle hämta den så låg en Yamarin bredvid och den var mycket rymligare. (ångrade mig rejält då)

Hade Bellan ca 1 år med en Yamaha 100 på, var väl inget större fel men jag upplevde båten som alldeles för liten (är 1.93 lång).

Om Ni är så många som skall åka så skulle jag titta på lite större båt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu haft en Bella 512 Excel i två säsonger och mina reflektioner är att det funkar alldeles utmärkt med upp till 5 personer i båten, men sedan blir det trångt och svårare att få den att plana. Jag har 2 takt 90 hk på båten och den gör 33 gps-knop med 2 pers och vattensporter går alldeles utmärkt. Det jag saknar, som Bella 530 har, är att det inte finns något bord i båten. Jobbigt att behöva hålla biran i handen hela tiden ;-) Men är väldigt nöjd med båten i övrigt, utmärkt bad & fiskebåt för dagsturer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahah ja det går ju inte med biran i handen :P Ja men då blir det kanske en 530 istället. Eller ska man kanske ha ett annat märke till och med? Gillar bowrider konceptet väldigt mycket :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du bestämmer dig helt o hållet så tycker jag du ska kika på en amerikansk bowrider. Det är ju ändå originalet.

Oftast har du då inombordare och lite mer lull-lull och ombonat.
Alla gillar det inte (brukar bli väldiga diskussioner när någon undrar vad som är bäst) men det är ju synd om du köper nåt innan du kollat in alternativen. Om inte annat så kan du ju känna dig ännu mer nöjd med en Bella med utombordare om du kollat på men inte alls gillat en amerikanare med inombordare. =)

Kapell tycker jag är viktigt även om man mest har båten för vattensport. Svensk sommar brukar innebära sol-regnskur-sol osv. Då är det skönt att kunna slå upp kapellet och slippa åka hem för att man blir blöt och kall.

HT-båt tycker jag faller bort om man gillar vattensport pga den extra vikten den medför jämfört med en bowrider. Ingen lag alls utan bara min åsikt. HT-båtar är bra på mycket annat, t ex om man vill sova i båten.

Kan tillägga att jag tycker Bellan är jäkligt snygg och jag har varit spekulant själv men såg den på mässan (512) och jag var också lite tveksam till hur rymlig den är.

Senast ändrad av Dawa | 22 maj 2009 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har själv en Bella som inte åkt i vattnet än så jag kan inte hjälpa med svar på dina frågor, däremot undrar jag:

Hur löser ni det med vattensport i Bellan? Verkar inte finnas någon vattenskidstång att köpa som tillbehör. Fanns nån universal lösning man kunde skruva på men det verkade komplicerat och man måste ta bort en massa skum bakom ryggstödet etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns dragblock att köpa som man brukar använda när man har utombordare och saknar vattenskidbåge.

De fäster du i aktre knaparna och det är som en talja som löper längs en lina vari du fäster draglinan.

Under 200kr och finns på de flesta ställen.

post-10005627-1394235936,8232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta fungerar inte...

Linan kommer att gå emot motorkåpan och repa den...

Bellans stora nackdel är just vattenskidfäste.

Jag byggde en pylon...skräddarsydd för båten.

Ett riktigt lyft.

Båten är mycket trevlig att köra, även med en fyrtaktshonda på 90hk 169kg Bosse!!!

Med stålpropeller och hissad 25mm gör den 38 knop (GPS-knop).

Det går läsa några gamla trådar som jag skapat här....

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112971&highlight=bella 512 excel

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153631&highlight=pylon

//BB

Senast ändrad av BoatBruce | 25 maj 2009 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört en Bella 512 excell med 60 hk ganska mycket. Planar snabbt och reagerar snabbt. Kommer upp i ungefär 32 knop med powertrim, vilket även med 60 hk motor borde räcka för vattensporter. Jag tycker den är helt ok, men 530 är att rekomendera, lite större plats men framförallt för att det finns två ankarlådor i aktern, vilket saknas på 512 excell, mycket irriterande. Båten går ganska bra i hög fart, men har kört stabilare båtar. Som någon tidigare nämde så är det inte så mycket benutrymme vid förarstolen. Mycket plastiga detaljer på båten också som gått sönder, bl a så har tänningslåset gått sönder två gånger. Annars tycker jag båten är både lättmanövrerad och rolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BoatBruce,

Tänkte på gamla modellen BF90 som är rätt tung, har för mig närmare 180 kg. Så tung motor skulle inte vara mitt förstahandsval på en 5 meters båt. Tror visst det kan funka men båten är nog inte riktigt anpassad för såna motortyngder om man vill få båten att gå riktigt optimalt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den motaor jag har på är den gamla modellen 2005:a, á169kg den nya Honda BF90 kom 2007 á163kg. 180kg har de aldrig vägt. Däremot är deras gamla 115hk och 130hk tunga som bly.

Åter till ursprungsfrågan.

Alternativ till Bellan är 530Excel 512 Excel är på väg att gå ur tiden och det kommer att komma en ny Bella som heter 500 Excel

Doch så har varken 500 Excel eller 530 Excel vattenskidfäste sk. pylon.

Jag tror att Yamarin är ett bra alternativ till Bellan med 53BR samt Bosses variant 58BR eller 5820 som den hette förut.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...