Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
AudiTQ

Gelcoat färg/spackel Sea Ray

Rekommendera Poster

Jag har ett litet dilemma, Sea Ray Marina Marbella här i Sverige vill inte sälja eller ge mig information om hur jag hittar gelcoat spackel/färg i samma kulör som min Sea Ray från 2001.  Detta för att jag importerat båten, CE märkt å allt. 

Någon som vet vilken kulör det brukar vara på Sea Ray ?   har några små ställen där jag vill bättra, små repor under vattenlinjen.  Färgen är inte vit utan mer åt det gulvita hållet.  har testat Jotun Gräddvit men den är för ljus, dem har någon som heter Äggskal som kan stämma men det blir kanske inte perfekt.   Plastic Padding har en gelcoat filler som är vit och enligt dom kan poleras till rätt kulör ? (hur undrar man då förståss) 

Enligt en ÅF av Gelcoat  färger i USA så heter min färg 1714A Pearl white.

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte i instruktionsboken vilken färgkod (enl visst färgsystem) båten har?
Kollat på andra amerikanska båtforum - prova ställ fråga där?
T ex http://www.clubsearay.com/ och forum där.
Kanske du kan köpa en vit och en gul gelcoatspackel och blanda till själv så gott det går?

Den här Sea Ray 2001:a står det att den är Pearl White:

http://www.boattrader.com/listing/2001-SEA-RAY-225-WEEKENDER-94016168

Snålt av Sea Ray i Sverige att inte ge dig information om färgkod. Så man INTE vårdar ett märke.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 15:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

nej, det står inte i inst boken vilken färgkod. Jag har kollat på dem amerikanska forumen och det går att köpa exakt samma kulör från Spectrum men dem vill ha 150 usd i frakt för att det är farligt gods.

Stämmer att den är pearl white men jag ska testa att blanda två olika spackel, vitt o gult. Sea Sea har ett Gelcoat spackel med benämningen äggskal  kan funka bättre, jag prövade gräddvit nu och den blir för vit.

Instämmer, det är dåligt. Dom motiverar sitt agerande att dom prioriterar de kunder som köpt sin Sea Ray via ÅF i Sverige...tsss..

Tack för ditt svar Bo!

/Nick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en båt en gång jag behövde orange gelcoatspackel till. Jag köpte en orange och en röd gelcoatspackel och lyckades blanda ihop till hysat bra nyans så det dög åt mig i alla fall.
Problemet är nästa gång man skall blanda, svårt få samma nyans såvida man inte väger de olika färglickarna på grammet när varje gång och håller koll på blandningsförhållandet den vägen samt behåller antecknar om detta.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...