vasilisails 0 Postad 21 Maj , 2009 Hej, Håller på att renovera en gammal sportbåt, har rivit ur inredning och börjad riva den halvruttna akterspegeln. Det går balkar i längs med botten på skrovet som är fyllda med skum. Detta skum var blött iaf i aktern där jag tagit bort plywood. Så min fundering är om någon har erfarenhet av liknande och vad har ni gjort åt saken. - Bör jag bara sätta dit ny plywood i akterspegeln och plasta igen. - Riva upp durken och fylla balkarna med nytt skum. Senast ändrad av vasilisails | 21 maj 2009 | 13:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 Maj , 2009 Om akterspegeln är rutten så bör du byta den då den utsätts för stora påfrestningar av motorn. Skummet bör du också byta då båten blir mycket tyngre då det har bundit en massa vatten.. min båt blev nog 150 kg lättare när jag bytte mitt. Om båten är tyngre så drar den mer bränsle.. så det är en ekonomisk fråga samt att köregenskaperna blir sämre. När det gäller skum så finns det dyrare och billigare.. dyrare 2-komp skum håller längre medans billigare 1-komp skum drar till sig vatten snabbare. Köpte själv 1-komp skum då jag inte tänkt ha båten så länge.. 29.90 flaskan på byggmax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 22 Maj , 2009 Akterspegeln bör du riva och byta. Håller själv på med detta nöje i min båt. Det normala är nog att man sätter in nya plywood i form av ett par hoplimmande/plastade skivor. Står och väger om jag ska köra vanlig furuplywood eller björk som sägs vara mer lämpad för ändamålet. Får la se vad som kostar vad. När jag ersatte mitt skum så blåste även jag i vanligt enkomponentsskum från ByggMAX. Efter att ha kollat priserna på tvåkomponentsskum och divynicell så har jag nog gjort av med båten eller tar på mig en renovering till än handlar för de summor de grejerna handlade om. Var rätt lätt o ha o göra med men lägg inte för mycket åt gången då det inte härdar i mitten om det blir för tjockt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vasilisails 0 Postad 26 Maj , 2009 Ok tack för svaren! Lutar ändå åt att låta bli eftersom det känns som onödigt mycke arbete med att riva upp hela durken för att ersätta vad jag max skulle uppskatta som 15-20 liter skum. Ska återkomma när det är klart hur jag gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser