Kolhalad 0 Postad 21 Maj , 2009 Hej alla, Som nybliven ägare till en Yamarin 6420 så har jag förundrats över hur olika båtägare lämnar sina utombordare vid bryggan. En del tiltar upp motor så att växelhus och propp ligger ovan vatten medan andra låter den vara i normalläge. Finns det något rätt eller fel? Jag har inte sett skillnad mellan 2T & 4T motorer. Själv har jag 4T. Förra ägaren sa att han alltid tiltade upp men hade ingen aning om varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Hej, En anledning kan vara att ha upptiltat att man vill undvika beväxtning. Själv har jag alltid upptiltat av den anledningen, speciellt som jag har båten vid brygga vid en älv där vattnet drar med sig en del skräp, sand osv i vattnet. Har aldrig varit några problem med att ha upptiltat helt med de motorer jag haft. Dock med min nuvarande båt (Yamarin 5820/58BR) så kommer inte motorn helt upp ur vattnet trots max upptiltad. Främre delen av växelhuset doppar i vattnet ändå. Inte nåt som går att gör nåt åt i mitt fall. Skall man ha i båten i sjön när det är frysrisk på höst/vinter/vår så skall man ha nedtiltat för att förhindra att vatten annars kan komma in i propellernavet och frostspränga, eller vatten som ev kan samlas i riggen/växelhuset kan frostspränga. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 14:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 21 Maj , 2009 Det finns de som har för sig att vattenpumpen skullle gå torr då motor startas efter att ha varit upptiltad. Detta stämmer dock inte enligt min uppfattning. Pumpen vattenfylls direkt då motorns sänks ned. Ytterlliggare ett skäl att fälla upp den är att minska risken för vatteninträngning i växelhuset. Min motor är alltid uppfälld vid bryggan. Bossee har räknat upp de skäl som gör att det i sällsynta fall kan finnas anledning att ha den nedfälld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kolhalad 0 Postad 21 Maj , 2009 Ok, jag fattar. Tack för kunskapen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser