Nyborjare 0 Postad 21 Maj , 2009 Hur är det med säkerheten på en DC på 6-7 meter kan man pressa den hårdare än vad som är ofarligt, stor motor på en 6 meters DC , 40 knop och en skarp gir.... kan den egentligen slå runt ? eller på annat sätt skapa farlig situation i sjö utan alltför hård sjö ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Många båtar som testas i svensk båtpress på senare år brukar testas i fullfart och sen sväng max åt styrbord och el babord. Lite som älgtestet med bilar. Inget jag skulle vilja göra men kan ju vara bra att veta att det går (t ex i en nödsituation om man behöver väja i fullfart). Tror väl det skall mycket till om en båt ens i fullfart skall slå runt men hamnar man olyckligt i en våg samtidigt kan det nog samverka så det blir en vurpa. Men jag gissar föraren innan dess lämnat båten fågelvägen eller ligger och kravlar på durken. Är nog inte helt lätt att hålla sig kvar på förarplatsen om man girar max i fullfart. Sen finns det väl vissa båtfabrikat som är kända för att göra båtar med extraordinära skrov som biter sig fast i de mest tvära och konstiga girar. Yamarin t ex brukar gå som på räls, det är bara att läsa tester som finns där testarna provocerat båtarna och de snällt och lungt följt förarens påhitt. T ex Yamarin 64DC, 68DC, 76DC skulle jag inte vara ett dugg rädd att färdas i och svänga tvärt med, inte ens på fullgas med största motorn den är godkänd för åtminstone i lungt väder. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 Maj , 2009 Med ett modernt skrov så borde det gå att pressa båten till det mesta.. men sen är det det där med naturlagarna och behovet att flyga runt i och utanför båten.. Själv skulle jag inte vilja svänga fullt med i toppfart med min båt, men så har jag viss överlevnadsinstinkt. Det farligaste är vågorna som sades innan.. om man får en felskärning i en våg så kan det gå hur som helst i högre farter. Du kan också knäcka båten även om du kör rakt fram och flyger i vågorna, även om det är sällsynt.. men det händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 21 Maj , 2009 Hej Jag provade fullfartsgirar i 35-40 knop med min bara för att veta förut. Det var inga problem i lugnt vatten, men den saktade in ordentligt och propellern kaviterade lite. Men det var långtifrån farligt. Men det är ju en helt annan femma i lite sjö. Har man inombordare skall man passa sig för att hålla på så förmycket med. Drivknutarna klarar inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 22 Maj , 2009 Knäcka båten om man kör rakt fram och flyger i vågorna? Hur illa är det egentligen att köra i planingsfart i motsjö? Är det verkligen risk att man kör båten sönder och samman när man slår mot vågorna? Smäller rätt rejält ibland när det går lite sjö och man kör rätt mot vågorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Maj , 2009 Körde lös min tank (som sitter med flytskum) i höga vågor i Vänern ett år. Den fick lagas på garantin och sen dess har jag tagit det lite piano i höga vågor. Kan ju ha varit lite dåligt gjort från fabrik också, svårt att veta, men faktum är att de ändrade tankens fastsätttning på båtfabrikatet jag har året därpå så numera sitter tanken fast med spännband osv och vilar på gummiduk el liknande. Dessutom ändrade de från rostfri tank till platsttank i samma veva. /Bo Senast ändrad av bossee | 22 maj 2009 | 23:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 22 Maj , 2009 Det är väl sällan båten som ryker först. En normalbåt i DC klassen eller omkring 6-7 meter är inte utformad för racing i cockpit vilket innebär på ren svenska att du flyger åt h-vete innan båten kraschar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Maj , 2009 Normala insjö-vågor som man planar ovanpå och det inte slår så väldigt mycket är ju lugnt men om man åker upp på vågorna och landar i nästa med ett kabrak så utsätter du skrovet för stora krafter som utmattar det i längden.. tillslut knäcks det. Skulle aldrig göra det med en äldre båt. Och som sades här innan.. det är nog föraren som skadar sig före båten i de flesta fallen.. då du antagligen inte är fastspänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser