Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
pladeus

Köpa båt 17-21 fot

Rekommendera Poster

Jag kollar just nu på att köpa båt, den typ av båt jag söker är ex. Sea Ray 175 Bowraider.
Har hittat en som är från 1995 med en mercruiser 3.0 135HP, Alpha One-drev.
Är även intresserad av en 210 BR 1990 med en mercruiser V8 5.7L 260HP.
Vilken av dessa bör man välja?
Båten kommer att gå i en insjö och användas till vattenlekar 'söndagsturer':)

Finns det någon bränsleförbrunkingstabell så man kan jämföra.
Vad finns det för 'fällor' med 'gamla' båtar.

Alternativ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du haft båt förut eller är detta första båten?
Varför föredrar du inombordare?
Är utombordare uteslutet?
Hur många skall ni vanligtvis åka i båten?
Skall du kunna traila den med personblil och B-körkort?
Är det endast båttyp bowriders du är intreserad av?

Brukar finns körfakta man kan kolla på fart, förbrukning mm.
Kolla på tillverkarnas hemsida.
I båttester brukar sånt också gå att läsa.

Mercruiser 3.0 liters motorn är väl inte direkt snål på bensindropparna men ej heller jättetörstig. Kör du sansat på marshvarv mest så är det knappast nåt att oroa sig för. En V8 sörplar förstås i sig mer bensin än den lilla 3.0 liters motorn hur du än vrider och vänder på det men kör man man sansat kan även en V8 köras hyfsat snålt. Finns bränsleflödesmätare att köpa om man skulle vilja (dock kostar de en slant).

Fällor med gamla båtar?
Ju äldre destå större risk för problem med både båt och motor, men har det vårdats och servats varje år enl konstens regler kan en båt bli rejält gammal men fortfarande vara i bra skick. Motorn om den gått i saltvatten och har s k sjövattenkylning håller ej lika länge som själva båten, men allt hänger på hur sakerna vårdats och servats.
Ju nyare båt och motor destå mindre risk för ofrivilligt meckande om prylarna sköts om.
En äldre 15-20 år gammal båt med inombordare som ej sköts om ordentligt kan vara en chanstagning. Dokumenterad service och att slitagedelar som skall bytas med jämna intervaller verkligen är bytt är förstås viktigt.
Ta hjälp av en besiktningsman om du är osäker men de kostar förstås en slant att anlita.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft både segel och motorbåtar (utombordare 10-100HP).
Är utan båt just nu.

Jag är ganska öppen för förslag, den kommer att användas mest som fritidsbåt (fint väder=mycket åka).
Passagerare 1-6 st.
Ja, trailer med B-kort.
Helst en BR.

Bränslekostnaden är inget jätteproblem så länge den drar rimligt med 'soppa'.

Utombordare vs Inombordare, vad bör man välja???

Vilken skulle du välja av dessa två?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray med en Mercruiser 3,0, för övrigt den mest sålda innombordaren nånsin. Pålitlig, enkelt uppbyggd och relativt snål. Skulle ta den, duger utmärkt för dina behov. Drar typ 12-15L/H marchfart enligt tester jag läst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, du är ingen förstgångsköpare och ingen nybörjare på sjön heller då.

Om du mest kommer att åka i fint väder så kan bowrider vara ett bra val. Har en bowrider själv (Yamarin 5820/58BR) som jag jag haft i 6 säsonger nu så jag har hyfsat pejl på fördelar och nackdelar med bowrider i den storleken.

Frågan är hur många gånger ni kommer att var 6 pers i båten?
Att få plats med 6 pers i en bowrider bakom vindrutan kräver lite större storlek egentligen. En till två personer brukar dock kunna sitta framför vidrutan på en bowrider, åtminstone kortare tid (5 i aktre sittbrunnen, så kan man turas om att sitta en framför rutan där det blir ganska blåsigt). Så en mindre bowrider som t ex Sea Ray 175 BR borde kunna funka i så fall.
Då blir det lättare med trailer och B-körkort också med tanke på totalvikten (båt motor tillbehör trailer).

Själv skulle jag satsa på så ny båt och motor som plånboken tillåter.
Då blev den från 1995 mitt förstaval eftersom den verkar kunna uppfylla övriga krav ev med lite kompromiss ang 6 pers ombord.

Inom- resp utombordare har diskuterats många gånger här på maringuiden. Men i korthet det som talar för inombordare är mindre stöldrisk (nog så viktigt), lägre tyngdpunkt i båten och mer tyngd som ger lite stadigare gång i sjöns speciellt i lite sjö. Kan bli lite tystare ombord OM motorrummet är välisolerat vill säga. Sen har du möjlighet till dieselmotor med dess fördel med snål gång och bra råstyrka (men dyrare i inköp och begagnat). Nackdel kan vara att inombordaren kan stjäla värdefullt stuvutrymme i mindre båtar, de är lite mer komplicerade att serva och mecka med än utombordare samt har drev och bälg som är lite mer pyssel med än utombordare som saknar bälg har har en relativt okomplicerad rigg och saknar inombordarens mer komplicerade drev. Utombordaren är då förstås lättare, enklare att byta hela motorn och enklare att serva (i regel) och kan ge mer stuvutrymme i aktern runt/framför/under motorbrunnen. Mer stöldbegärlig vilket är en stor nackdel men det finns startspärrar, aktiva söksystem, bra märkning mm som ger hyfsat skydd.

Bowrider med inombordare:
Kolla även på Bayliner 175 BR, Four Winns 180 Horizon, Glastron MX 175, Maxum 1800 MX

Bowrider med utombordare:
Yamarin 53BR
AMT 185BR
Bella 530 Excel
Bella 512 Excel
Finnmaster 5300 BR
Ryds 520 GTX

Lite större bowriders med utombordare:
Yamarin 5820/58BR (ca 115-150 hk)
Finnmaster 5700 BR (ca 115 hk)
Buster XL nya modellen (ca 115 hk)
MV Marin 5700 BR (ca 115 hk)
Uttern T55 (ca 115 hk, finns även med inombordare)
Ryds 620 GTX, tillverkas ej längre men finns som beg (ca 115-150 hk), finns med inombordare och heter då 20 GTS.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp nåt som är byggt i norden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att de är så in i norden bra ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, kan så varaCool

Men allvarligt är de Amerikanska båtarna så mycket sämre och i så fall vad är det som är sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske är den gamla baylinerskräcken som sitter kvar i många än idag. Det var ju en hel del problem med kvaliteten på Bayliner under 1980 talet, men sen på 1990 talet och framåt rycket de upp sig igen och idag är det såvitt jag vet hög kvalitet och minst lika bra som många nordiska båtar.

Sen har väl många amerikanska båtar haft och har delvis limmade mattor i skrovsidan och på durken vilket vi i norden inte brukar vara så förtjusta över (kan ge mögel osv, svårt att hålla rent och torrt osv). Vissa amerikanska tillverkare har dock löstagbara mattor och det är ju ett klart plus.

En ny el lätt begagnad Bayliner 175 BR t ex ger ju otroligt mycket båt för pengarna (i alla fall när dollarn står i nåtsånär hyfsad kurs om man köper ny el importerar).

Jag tror många tänker i banor att eftersom en båt är tillverkad i norden är den autmatiskt anpassad efter våra önskemål och vårt klimat osv. Kanske stämmer ibland, men ibland tror jag inte alls på det resonemanget. Men vissa tillverkare har ju vart med länge och utvecklat sina produkter och förhoppningsvis varit lyhörda som Askeladden, Uttern, Ryds, Yamarin, Buster osv har väl alla båtar som jag kan tycka stå för nåt som man kan kalla nordiskt tänkande? Tycker mig kunna skönja det i alla fall, t ex:
* Enkel och ganska ren layout på gränsen till spartanskt, inte så mycket trä och annat som kan medföra tid med underhåll av detta.
* Ofta riktigt genomtänkt inredningslayout och man håller sig till några få grundtankar hur båten bör användas (sällan båtar som sägs klara att fylla många olika användningsområden, ganska rendlad för några få och är bra på just dessa)
* Bra sjöegenskaper i regel (men det har många andra fabrikat också).
* Ofta ordentligt testade av 3:e part t ex via Det Norska Vertias, VIT(för CE godkännande) osv.
* Hyfsat utrustade från början, vissa till och med nyckelfärdiga så det bara är att köra iväg.
* Ibland bra och genomtänkta kapelllösningar åtminstone på senare år som är lättanvända med t ex kapellgarage (många amerikanska kapell är riktiga pussel).
* Brukar gå att få tag i reservdelar ganska enkelt och hyfsat länge från tillverkaren om den nordiska tillverkaren fortfarande är aktiv.
* Nordiska tillverkare brukar sällan vara dagssländor, de som finns har funnits väldigt länge på marknaden (tryggt, ger värde och stabilitet åt varumärket osv). Askeladden, Uttern, Ryds, Yamarin, Nimbus, Buster, en massa andra norska och finska tillverkare har funnits sen hedenhös. Jo jag vet Askeladden gick i konkurs i höstas men har nu nya ägare och är på banan igen.

Sen är det ju så att en del nordiska båtar inte byggs i norden el åtminstone skroven görs i lågprisländer men tillverkaren är fortfarande nordisk... och det kan man ju ha delade meningar om hur det påverkar kvaliteten osv.

Ovanstående är min personliga tolkning av nordisk, andra kan ha sina åsikter och det är ju bra.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 22 maj 2009 | 12:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning är det väldigt känsligt med amerikanske båtar men det är svårt att få fram något konkret...

Bayliner hade problem med motorer och drev på 80-talet, kanske är det det som spökar.
Köper man en nordisk båt och sen upptäcker att en jänkare i samma prisklass har mycket mer utrustning så kanske man känner sig lurad och hävdar att då måste den nordiska automatiskt hålla högre kvalitet. Jag vet inte...

Enligt en medlem här som enligt egen utsago ritar båtar åt en nordisk tillverkare så har jänkarna större serier vilket gör att de kan ha en högre nivå på inredningen utan att det blir lika dyrt som motsvarande på en nordisk båt skulle vara, men då blir man kanske hängd här om man påstår nåt sånt så det får stå för honom. =)

Sen finns det de som hävdar att nordiska båtar är gjorda för tuffare tag. Jag vet inte om det alltid är stiltje i USA men det kanske ligger nåt i det. Så om man vill ha en bruksbåt som klarar hårda vindar och höga vågor kanske en nordisk båt slår jänkarna på fingrarna. Men som sagt...jag har ingen aning.

Tycker det ska bli kul att se vad du får för svar, varför en nordisk båt är mycket bättre än en jänkare. =) Kanske jag själv byter till en nordisk båt efter det även om jag är nöjd i dagsläget. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all feedbackGlad.
Puh, ni gör det inte lätt för migObestämd, vet varken ut(ombordare) eller in(ombordare) längreGlad

Skämt åsido, båten kommer gå i en insjö där det måste blåsa storm för att det ska bli vågor, de nordiska båtarna jag kolla på är nästan 'för' rejäla om man nu törs säga så, jag ska ju bara ha båten till fritidsåkning så jag vill ha en båt som lätt kan dra vattenskidor, wakeboard, kneeboard, ring, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...