Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
KillerBoo

3 snabba elfrågor: Generator, Voltmätare och oljetryckslampa

Rekommendera Poster

Nu har jag dragit klart förbrukarsidan av elsystemet i båten, samt börjat nysta i start-/laddsidan. Ingen lek med härvor av kablar som antingen är röda eller svarta. Skarvade här och där med antingen samma färg eller den andra... rött el svart var visst allt den föregående ägaren kände till..... Ingen skarv fuktskyddad på minsta sätt, det låg kablar under motrn, med skarvarna fullt exponerade för ev slagvatten och oljespill. Idag satte jag därför igpng med att försöka bena ut vad som gör vad och vilket som leder vart och har hunnit en bit på vägen. Dock stötte jag på patrull när jag försökte luska ut hur laddningen funkar. Där sitter ett extraljusrelä-liknande relä vilket jag antar är nån hemmasnickrad lösning på skiljerelä-frågan. Mer om det senare, när jag kommit så långt, men just nu undrar jag om nån vänlig själ kan upplysa mig om 3 snabba småsaker jag behöver veta när jag ritar det elschema jag ska använda för att bygga upp elsystemet från grunden igen:

Först och främst en generatorfråga: Anslutningarna märkta B och D vet jag ju var dom ska, och vad dom gör s.a.s, men där finns också en 3:e -ej inkopplad- anslutning märkt med kort o gott Vad har denna för funktion?

Nästa grej: Ingen lampa för oljetrycket finns inkopplad, däremot en oljetrycksmätare. På tryckgivaren finns 2 anslutningar, kan jag lägga lampan på denna, alternativt en summer?

Och det sista: Voltmätare finns fast tyvärr bara för startkretsen. Hur gör jag för att kunna se laddstatus även på förbrukarsidan? Har idag 1 1 batterier som är hoppulade lite mystiskt med en varsin huvudbrytare, och laddas via (tror jag) ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan inte ge dig direkt svar på dina frågor men ett tips är att dra om nya kablar utan alla skarvar osv. Dels vet du då vad allt går till dessutom minskar du risken för elfel med hur många procent som helst!

MVH

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är avsikten med det hela ja :) Men innan jag river ut det gamla vill jag göra ett schema så jag vet dels hur dom nya ska dras och dels för ev framtida felsökning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen guru hunnit svara kompletterar jag med en bild på hur elen är dragen för närvarande (kompletterat på ett par ställen med kabelmärkningar och omdragningar, men var jag undrar över finns inringat:

I gult: den extra plusanslutningen på generatorn. Vad gör den för nytta om den är inkopplad nånstans?

I grönt: Ska verkligen kablarna vara hopkopplade på BÅDA sidor av säkringarna?

 

EDIT Glömde ju bilden. Kommer i nästa inlägg ;)



Senast ändrad av KillerBoo | 21 maj 2009 | 14:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geneatorn: på min (relativt nyinköpta) Biltema finns också en mystisk plus (stiftkontakt) som jag mätt upp står i direkt förbindelse med B (grov bult).
Har inte en aning vad den skulle användas till/är avsedd för, så ignoreras.

Oljetryck: finns väl 2 skolor/typer:
1) Man har en analog givare och mätare (vilket jag antar är vad du har) och då har man tillverkaren) ansett att inget behov av summer/larm finns, för man ser ju hela tiden aktullt oljetryck.

2) Man har en givare av on/of-typ som sluter/bryter när givarens gränsvärde(n) uppnåtts, och kopplas till lampa/summer.

Vill man ha lampa/summer på typ 1, så måste det nog till en spännings-känslig sensor som kan omvandla analogvärdet (variabel resistans i trycksensorn) till digital on/off vid av användaren valt värde.

Voltmätaren: man sätter in en switch (2 eller 3 läges, on-on eller on-off-on) kopplad så att man kan växla instrumentet mellan batterierna.
Klassik koppling är: voltmetern ansuten på mittstiftet *common* och vardera batteriets pluspol på de övriga två.

 P.S. om du med *grönt* (ursäkta en färgblind stolle Tungan) menar parallellkopplingen av de 2  25A-säkringarna på sekundärsidan (höger i ditt schema)..så kan det inte vara vettigt(troligen något missförstånd under vägen av någon som *kopplat lite*).



Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2009 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Analoga visar-oljetrycksgivare med on/off-larmfunktion finns, råkar jag veta för jag har en sådan. Min har två likadana anslutningar (förutom jorden via godset) så det kan vara svårt att direkt särskilja mätar- från larm-anslutning. I ditt fall kan det nog vara som du gissar, alltså att den andra har slutande kontakt till jord för lågtrycks-larmet.

Parallell-kopplingen av säkringarna verkar besynnerlig men borde fungera som en enda 50A-säkring, kanske har den något kreativa kopplingen gjorts för att det inte finns så kraftiga säkringar för den aktuella säkringshållar-typen...?? 
Överskrider strömmen 50A så bör den ena säkringen utlösas ungefär på stipulerad tid, varpå den andra - som ju är ungefär lika ansträngd/ varm - ögonblickligen också utlöses...väl...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okaj, så vi är överens om att kopplingsförfarandet inte är särskilt vedertaget som standard. Frågan är då, vad i den berörda kretsen skulle ha behov av 50A uppsäkring? Om det inte är som Gunnar misstänker; Att kopplingen gjorts av misstag av någon som ville leka kopplare för en dag?

Frågan är då hur jag SKA koppla för att det ska bli rätt både rent teoretiskt och praktiskt? Bara rakt av utesluta hopkopplingen på sekundärsidan? Denna hopkoppling gör ju inget annat än att lägga voltmetern på samma slinga -eller vad det heter på elektronisiska- som går till skiljereläet (som för övrigt mest ser ut som vilket extraljusrelä som helst).

Om jag provar detta, finns det någon risk att jag sabbar nåt relä eller annat i laddningssystemet?

 

Slutligen, finns det något -förutom ev testlampa- som kan gå åt helsike om jag testar att lägga en varningslampa för oljetrycket på den lediga kontakten på givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tack f det. Tyvärr var det bara förbrukare osv i det schemat och den sidan löste sig galant ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade kopplingsschemat för skiljerelät (det visade sig vara ett riktigt skiljerelä fr Hella) och där specas uppsäkringen som just 2x25A. Ytterligare ett frågetecken uträtat, men de övriga kvarstår: Kan jag utan risk testa att lägga en lampa på oljetrycksgivarens andra terminal, samt att det vore intressant att veta vaffan den extra plusanslutningen på generatorn är bra för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ohm-mätt först mellan den tilltänkta anslutningen och motorgods. Blir resultatet noll ohm skulle jag startat motorn och sett om det blir oändligt. Är detta fallet är det en tryckstyrd strömbrytare för larm, bara att koppla in!

Det finns varvräknare (t.ex. Wemas) som kan kopplas till antingen tändningen eller generatorns anslutning W, kanske är det W som märkts ?
Blir väl en del rippel (växelspännings-rester) på generatorns B utgång som möjligen kan användas för varvräkning. Dålig lösning men nog ändå rimligt för dieslar kan iofs tyckas, remmar har väl olika utväxling beroende på motorfabrikat och slirar dessutom emellanåt. Bara en gissning!



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 maj 2009 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle underlätta lite om du talade om vad för generator och relä du har så slipper man gissa och kan söka på the internets Tungan


Ahh..Hella relä, kan det vara ett 4RA 003 437-061 ?
Med koppling: http://www.titti.boating.se/kopplingsschema_rela.pdf antar jag.


Då är det ju *rätt* kopplat.
Själv skulle jag dock aldrig lagt två säkringar parallellt för att öka tillåten ström, minsta obalans/kontaktproblem/oxid så riskerar man att blåsa den som är kvar och sen skjuter man den andra och vips så laddas inte förbrukningsbatteriet.

Hellre investerat 60:- i *riktig* säkring typ:

5-pack AGU-säkringar för 20:-
 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88071
Säkringshållare (31-448) för 40:-
 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78755

Om det är 4RA 003 437-061 som enligt databladet (
http://www.hella.com/hella-com-en/assets/media/Caravan_Broschuere_GB_2008.pdf
sidan65) klarar 70A ohmsk (resistiv) last finner jag det lite märkligt att man ska avsäkra ett 70A-relä med 2*25 = 50A säkring Oskyldig


Jag har ibland tjatat om (ett exempel finner du här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=212546) att ska koppla skiljerelä *tvärtom* (altså, kabeln från B ska inte gå till startbatteriet utan till förbrukningsbatteriet).

Ang: din *mystiska* plus (i fortsättningen kallad ? skulle jag mätt så här:
Batteri bortkopplat (huvudbrytaren av), ohm-mätt (i summer/diodtestläge om det finns, annars i lägsta ohm-området) två gånger med reversering av mätinstrumentets probar mellan varje mätning.
1) ? och jord (generatorhöljet)
2) ? och B
3) ? och D
Fick man lågohmigt (kortslutning) vid något av ovanstående (vid båda mätningarna, polvänt) har man hittat vart ? är ansluten.
Fick man lågohmigt (kortslutning) vid bara den ena och några hundra ohm andra gången har man troligen hittat en diod, och då kan det vara en W .
Annars får man fortsätta mäta med generatorn i drift.

Om det egentligen är en W så har man växelspänning på anslutningen när generatorn snurrar (och laddar).

Mät i läget ACV (i läget DCV blir det oftast inget eller litet utslag, någon eller några volt som högst).

Har man ett instrument som kan mäta frekvens (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949) kan man använd det till att se om frekvensen ökar med ökat varvtal.

 Thomas-1, ripplet på B filtreras nog ner till mV-nivå av batteriet (super-mega-kondensator) så det är svårmätt Tyst

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 22 maj 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemensan Gunnar_, du har så rätt så, när det gäller reläet. Problemet var att man knappt kan tyda vad det står, men i det schemat som fanns framgick det vad det hette.

Vad föreslår du? Ska jag koppla om, o lägga relät på en egen 60A säkring? Eller låta det vara som det är?

Varför menar du att det skulle vara bättre att koppla tvärsom (ersätta förbrukar- med startkrets) egentligen?

 

Vad gäller generatorn har jag noll koll på vilken sort det är. Grejerna är gamla och skylten är oläslig. Har varit inne på att det skulle kunna vara W som är omdöpt. Får väl mäta lite o se. Återkommer med fler följdfrågor ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny och förhoppningsvis bättre gissning om ?....

Terminalen är nog avsedd för radioavstörnings-kondensator, att monteras utanpå generatorn!  är oftast direktförbunden med B så egentligen är den bara en bekvämlighets-anslutning, för att få en snygg och enkel kondensator-inkoppling.
Ripplet kan nog vara tillräckligt uttalat då batteri-strömmen är hög, för att radioavstörning ska behövas iaf för vissa AM-mottagare, men antagligen nästan noll om batteriet är full-laddat. (Att mäta varvtal på ripplet blir som påpekats mycket svårt och dessutom helt onödigt!)

1-4 mikro-Farad föreslås f.ö. som lämpligt värde av simonb i forum-sajten....
http://forums.lr4x4.com/index.php?s=e6321fc373e93f64bbd5603b668490ac&showtopic=6489&st=0&p=66494&&do=findComment&comment=66494

Verkar väl klart rimligare...!?? 



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 maj 2009 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...