captn 1 Postad 20 Maj , 2009 Hej. nyss hemkommen från praktik på sjön och en nyinköpt minette som ska sjösättas i helgen. lite bråttom med andra ord Har någon av er en minette som min med 2x2 undervant, 2x1 toppvant och mastheadrigg? och 4 fästen för vanten på varje sida? jag är lite förvirrad och förra ägaren är inte tillräknelig... De 4 fästena sitter som följer, 1 exakt vinkelrätt mot masten och 1 framför det. De andra två givetvis bakom och av något klenare modell. Custombuilt? Någon som kan hjälpa mig med ett tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 21 Maj , 2009 Jag trodde inte dom fanns med MH rigg. Toppvanten i mitten så vajerspänningen inte bryter spridaren framåt eller bakåt. Resten löser sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captn 1 Postad 29 Maj , 2009 så efter att ha pluggat lite i seldéns fina pdf fil vet jag i stort sett hur detta ska gå till, men kan någon vara vänlig att förklara vad som menas med handkraft? Utgå från toppvant som endast spänts upp för hand/Seldén är det så att jag ska dra vantskruven utan verktyg och sedan börja mäta enligt tumstocksmetoden? och spänna med en skiftnyckel till 15% belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 29 Maj , 2009 Det där med tumstock är säkert det bästa men jag har aldrig provat. Var är nollpunkten innan töjningen börjar? Har själv en klen rigg som kräver noggran inställning. Jag brukar skruva lite för löst från början. Gärna låta riggen sätta sig några dygn och sen justera när man seglar. Allt det står i den lilla Seldén bibeln tror jag. Att lägga mycket focus på att hitta en bra ansättning, mastkurva och mastlut är underskattat av de flesta. Det som kappseglaren vinner tjänar nog crusern än mer på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser