Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Blom83

Båt val

Rekommendera Poster

Hej, nu ska jag skaffa mig en båt är de tänkt. Ska kosta under 30k med motor.

Sitter här nu å väljer mellan en Crescent 495HT, Jofa Winth 435 eller en uttern 510ht.

Syftet med båten är väl till största del fiske i insjö (Bunn).

Vilken båt hade du valt å varför?

Mvh Blom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har aldrig åkt Jofa själv, men en kompis har gjort det. Han var livrädd efteråt, och han är ingen ovan båtmänniska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Blom!

Sitter och läser ditt inlägg och är på snabb väg fram till tangenterna för att genast rekommendera en bra båt över din högsta budget.

- Varför det? Hur kommer det sig att så fort någon ber om råd om en båt i en viss storlek/prisklass så kommer nästan alla att peka på fördelarna med en dyrare och/eller större båt.

Utan att ha ett bra svar på mina egna frågor tror jag att det bottnar sig i att man projekterar sina egna önskemål/drömmar och rädslor på sin nästa båtgranne.

Eller för att använda en känd persons tankar på/om att det kan bli dyrt att betala för lite.......

Det är oklokt att betala för mycket, men det är värre att betala för lite. När du betalar för mycket så förlorar du lite pengar - det är allt. När du betalar för lite, förlorar du ibland allting, eftersom saken du köpt var inkapabel att göra det den var inköpt för. Den kända lagen inom affärsbalans omöjliggör att betala lite och erhålla mycket - det fungerar inte.
Om du handlar med det lägsta budet, är det klokt att lägga på lite för den risk du tar, och om du gör det kommer du alltid att ha tillräckligt för att betala för något bättre.

John Ruskin (1819-1900)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, snackade så myckat skit i förra inlägget att jag glömde rekomendera en bra båt i din prisklass.......:

Köp en båt som känns bra, snurrar och flyter!

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Uttern 510HT. Det jag upplever som bäst med denna är all plats som finns invändigt. Båten känns större än den är. Kan sitta 4 pers under HT:n. Har sedan två stolar på golvet soffan bak. Bra stuvutrymmen. Lättdriven båt.

Negativt: Båten är flatbottnad så den går lite stampigt vid sjögång(blir obekvämt att köra fort).

Tycker båten lämpar sig mer för familjeturer(ut till en ö och grilla, bada) än för fiske. Om jag skulle ha båten till enbart fiske så hade jag köpt en annan öppen båt, ej HT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är nog bra om aktersoffan är i åkrikningen så att säga för då kommer du åt att stå intill skrovsidan när du skall fiska och hala upp fisken. Längsgående bänkar i aktern underlätar i varje fall inte fiske från en Hard Top båt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren men jag blev knappt kolkare.
Hade jag haft mer pengar så hade jag köpt dyrare båt.
Men nu är de som de är.

Får väl se vad de blir, får väl prövamig fram lite. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

allt lika made poland är skitObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, mitt råd är att fokusera på att få en så bra motor som möjligt. Gå ned i motorstyrka är ett sätt att få fräschare motor inom den givna prisramen. Naturligtvis måste man ha en motor som matchar båten.

En lite sliten båt kan ofta fixas till med epoxi och lite hårt jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte att Flippern verkade ok. Stod dock inget om motorn, så man kanske fårräkna med att det är nått gammalt junk. Synd på kapellet med. Men det var ju trailer också. Om kapellet går att laga kanske det verkar vettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen av de båtar du är inne på är väl direkt idealiska fiskebåtar, de har ju inte speciellt stor sittbrunn att röra sig i.

Men skall man välja så går Jofa 435 bort direkt pga storleken.

Crescent 495 var ju en föregångare på sin tid vad gäller säkerheten.

Den lanserades som Säkerhetsbåten.

Även Uttern 510 är en bra och välbyggd båt.

I valet mellan dessa, och med en budget på 30 lakan så är bör du fokusera på skicket på båten och framförallt motorn, det är viktigare än vilken modell du väljer.

Att reparera en utombordare är inte billigt, så se till att motorn är servad och välskött.

Provkör den ordentligt och ta gärna hjälp av någon motorkunning om du inte själv är en hejare på snurror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjordlingen är väl annars rätt bra, om motor och drev är i skick vill säga...

Fast det verkar ju som att motorn går, i alla fall när man läser annonsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury 70 på bilden va definitivt inte en 93. På sin höjd 83.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F_n vad mycket fornminnen det finns till salu på blocket när man börjar leta lite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...