Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Alf_Von_Sil

Väldigt känsligt gasreglage VP 5,7 med DPS drev

Rekommendera Poster

Hejsan

Köpt en ny båt, som jag inte är sådära jätta bra på. Det är en Four Winns 258 Vista med Volvo Penta 5,7 GLi med DPS drev från 1997.

Problemet: Väldigt känslig gasreglage. När man gasar så händer inget, växel går i fint, men man får dra spaken rätt långt ner för att den skall öka gasen, när man väl finner gasläget  så varvar den ut väldigt fort. Det är typ allt eller inget. Så typ när jag läggar i framväxel och kör iväg är det svårt att justera hastighet / varvtal, eftersom vägen mellan tomgång och fullgas är väldigt kort, bara någon cm bara

Jag skulle vlja beskriva det som enormt känsligt. Inget inget och sedan väldigt mycket varv med en gång.

Måste gå att justera detta problem? Någon som har något råd eller tips? Gasvajern är utbytt förra året av förra ägaren, jag har svårt att tror att det skall vara så här. Någon är inte justerat eller inställt rätt. Kan man rulla en gasvajer ett varv om den är för lång, för detta har gjorts?

Mvh
Kristian 

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 maj 2009 | 22:24

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 maj 2009 | 22:25

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 maj 2009 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att du skall kolla hur gasvajern är monterad både vid reglaget och på motorn. Verkar som att du har ett för stort spel vid anslutningen till förgasaren och att den är felkopplad i reglaget. Brukar finnas en hävarm i reglaget med möjlighet att välja olika avstånd att ansluta vajern på. Dvs den här hävarmen rör sig kring ett centrum, ju längre ifrån detta centrum vajern är ansluten ju mer händer bak vid förgasaren, flytta in den närmre rotationscentrum så blir reaktionerna lite lugnare!

Se till att lämna några mm's spel vid förgaseren annars finns risk motorn ökar i varv redan då du lägger i en växel (beror på reglagets konstruktion och varierar).

Kolla att lägga i växel med motorn avstängd! Vid växel i så ska det fortfarande finnas ett litet spel kvar innan gaspjället börjar påverkas.

Hoppas det här kan hjälpa inte helt enkelt att beskriva i ord! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-CC-Lancer super tack för tipset.

Jag var och tittade i motorutrummet igår, och precis som du säger så tar det väldigt lång tid före gasvajern rör hävarmen vid motorn. Låter som jag först skall kolla reglaget och titta där kanske före jag börjar skruva vid motorn?

Har fått tag i en tekniker idag som skulle kolla lite snabbt på det. Se om han har tid att fixa problemet, dessa gossar har ju rätt mycket att göra i dessa sjösättningstider.

Detta reglage har jag.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 22 maj 2009 | 06:34

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 22 maj 2009 | 06:35

post-43007-1394235927,5668_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser nu att du säger att före ägaren bytt vajern och dessutom monterat en som är för lång. Det är inte lyckat att rulla den för att korta en för lång vajer, kommer att ge onödigt mycket glapp mellan gaspådrag och avdrag, dessutom blir den trög. Du bör absolut byta till en kortare vajer som du lägger i mjuka böjar mellan motor och reglage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en tekniker som kollade och han sa att det är rätt normalt, kanske lite känsligt och trögt. Men inget som jag skall behöva byta eller justera 

Nu efter fem rundor på havet, känns detta gasrelge naturligast i världen.

Måste säga att Volovpenta gas/motor/växling känns väldigt mycket bättre än Mercruiser och Alpha drev. Inga hugg eller annat skumt. Känns som VolvoPenta lirar bättre ihop med allt. Min första Volvopenta båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...