Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
matte69

kan man ta luftryck o blåsa rent förgasaren?

Rekommendera Poster

har en suzuki DT 30hk -85, kan man bara blåsa med luftryck på den för att ev. få bort lite skit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du göra rent förgasaren så måste du plocka ned den i småbitar och sedan renblåsa delarna med tryckluft.

Är du inte van vid att meka så är det inget som du ska ge dig på att göra själv.

Om du ändå gör det så bör du byta samtliga packningar mot nya. Brukar finnas kompletta packningssatser. OBS går inte ersätta med packning på tub

Och givetvis kolla noga hur allt satt och hur det var inställt.

Inställt = med ställbara munstycken, tomgångsskruvar mm. De munstycken som har säten i förgasaren får man vara försiktig så man inte drar hårt botten och på så sätt skadar sätet.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske menade du att rengöra den på utsidan. Då fungerar det ju med lite luft.
Pensla på med lite avfettning innan bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mekat med sådant tidigare?

T.ex. plockat isär mopedförgasare?

Om så är fallet så klarar du nog detta också.

Kolla om det är en sådan här

http://www.outboardparts.com.au/suzuki/PDF/DT5(83).pdf

Då är det nog inte så svårt, men man bör ha lite mekarkunskap, 

Vanligtvis räcker det med att göra rent flotörhus och munstycken, men är det mycket skitigt så blir det totalt nedplockning.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 21 maj 2009 | 08:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

flotörhuset.... behöver jag lossa på hela förgasaren då eller är det något upptill som jag kan göra det ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. Utan att vara taskig. Det verkar inte riktigt som du pillat med motorer tidigare. Försök hitta en kompis som gjort det, och sätt er i hop och fixa din f-gasare. Annars är det risk att du förstör mer än du fixar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av rennyfikenhet skulle jag vilja veta hur man gör med flotörhuset. Någon som är villig att berätta även om det är bättre att en mekaniker gör det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flotörhus finns i massa olika modeller men har alla samma grundfunktion och man behöver känna till funktionen för att kunna identifiera de olika delarna.

Funktionen är att vara en depå för bränsle till förgasaren för att ge jämn bränsletillförsel till munstycken.

De flesta flotörhusen har en flytkropp som via en nål reglerar tillföresln av bränsle till flöthuset. Alltså öppnar när det blir för låg nivå och stänger när det är på max nivå. Skulle nivån bli för hög kommer bränsle tryckas igenom munstycken samt ventilation till flotörehuset göra att bränsle flödar ut ur förgasaren.

Flotörhusen han ha en sil vilken skyddar mot större föroreningar. En ventil för på/av tillförsel bränsle. Samt en flytkropp som via ventilen reglerar nivån i flotörhuset.

När man ska rengöra plockar man loss de olika delarna och rengör dem separat och rengör vid behov även flotörhuset.

Locket till flotörhuset har en packning och den kan behöva bytas för att hålla tätt. (locket kan även vara själva flotörhuset ungefär som en kopp som sitter under förgasaren)

När man sätter ihop är det viktigt att delarna kommer på rätt plats och man ser till att flotören kan rör sig fritt och man inte har böjt flötörens arm så ventilen inte fungerar rätt.

Och när man drar skruvarna till flotörhus/lock att man drar dem jämnt och med rätt kraft.

Alltså finns det flera munstycken eller kanaler fram till munstycken som behöver rengöras då man plockar isär en förgasare.

OBS. Munstycken rengör man ALDRIG med metalldelar eller andra delar som sticks in i munstycket, utan man använder tyckluft för att renblåsa. Om man trycker in t.ex. en ståltråd i ett munstycke så förstör man kanalerna. Munstycken är av mässing och känsliga för deformation. När man använder tryckluft så ser man till att inga delar flyger bort, alltså består munstycekt av två delar kan lätt en del flyga bort eller de delar man har plockat loss kan försvinna. Det är en av anlledningarna till varför man ska plocka isär delarna i flotörhuset före man rengör med tryckluft.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 07 juni 2009 | 06:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...