Biper 1 Postad 20 Maj , 2009 Hejsan, har en Ryds 435-GT från 80-talet med en 60HK Johnson från -90. Problemet är att den lätt gräver ned sig och blir svår att få i plannär jag och tjejen sitter i aktern. Som idag när det blåste lite så gick det inte att få den i plan om man startade i motvind när vi båda satt bak men i medvind så gick det lite bättre (motorn helt intrimmad i båda ex.). Om tjejen säter sig i fören så är det inte några problem, planar ut ganska snabbt och går fint i vattnet. Jag har förstått att motorn är lite för stor för båten som rek. max 40HK. Köpte och monterade motorn själv, kavitationsplattan i linje med skrovet. När man kör på fullgas (tyvärr så har jag ingen varvräknare än) så låter det inte som att motorn varvar ur, så jag funderar på om jag kanske ska försöka att byta propeller. Den som sitter på nu är en vanliga alu 14 x 17, vilket inte säger mig så speciellt mycket. Har läst lite och förstått att man kan exprimentera med stigningen. Går det att få den att plana lättare med hjälp av att byta propeller? Kanske har jag helt fel propeller? Skepp och hoj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Hej, Även om den är övermotoriserad och motorn lite för tung för båten så finns det nog lösning på problemet. Tror att ett par Smart Tabs löser problemet ganska bra med att den gräver ner sig vid start och acceleration.http://www.nauticusinc.com Säljs av bl a Hjertmans och Watski-återförsäljare.http://www.hjertmans.se/http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=23028&groupID=9&subGroupID=500&ccode=B0BFC7 Om du inte har varvräknare så är det väldigt svårt att med hörseln veta vad den varvar. Max varvtal på motorn på fullgas som rekommenderas enl specifikationen på Johnson 60 hk 1990 är 6000 varv/minut. Skaffa en varvräknare, det blir mitt råd (kolla med de som säljer begagnat som Marinhallen m fl). Finns även Tiny-Tach varvräknare att köpa som kostar några hundringar. Olika orginal Johnson propellrar som finns till 60 hk kan du kolla på här:http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=~AND~lvlCode=3~AND~pCode=M0010322~AND~path=BRP~A0000008~M0010228~M0010322~AND~isFromCMS=false~AND~hideAdd2CartButton=~AND~isStandAlone=~AND~is4CmsShop=~AND~reqln=Unknown~AND~reqem=Unknown~AND~reqph=Unknown~AND~reqFor=29~AND~req4Browse=1~AND~docId=~AND~docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode= (välj rätt modell och sen gearcase) Exempel enl bilden Johnson 60 hk 1990 orginalpropellrar (AL = aluminium, SST= stålpropeller). Gissar att du kanske borde kunna gå ner nån tum i stigning på propellern. Den du har nu, 14 x 17 (14 tum diameter, 17 tum stigning) låter som lite för mycket stigning i mina öron på en 60 hk. Gissar at 13 3/4 x 15, kanske ner till 14 x 13 el däromkring, kan passa bättre. Kolla med Propellertrim om du funderar på att byta propeller, de kan guida dig mer rätt ang val av lämplig propeller. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 10:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biper 1 Postad 21 Maj , 2009 Hej, tack Bo för dessa bra svar. Jag ska genast installera den varvräknare jag köpte på ebay förra året, har förstått att den är ganska viktig. Kollade lite på Smart Tabs och det verkar ju väldigt enkelt att installera. Läste även att det skulle motverka den slingriga gången vilket också är ett litet problem när jag ska in och ut från viken. Då blir det till att installera varvräknaren och kolla varvtalet på fullgas i helgen. Sen överväga att byta propeller och fixa smart tabs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biper 1 Postad 29 Maj , 2009 Hej igen. Lite info, uppdatering. Har installerat varvräknaren nu och kommer upp i ca: 5300 på fullgas med två personer ombord. Då gör den 30 knop på gps:en, 24 knop vid 4000 varv. Eftersom max varv är 6000 så fattas det altså ca: 700. Jag har beställt smart tabs på ebay, beställde den nya modellen som heter Smart Tabs SX. Borde få hem dem tidigt nästa vecka. Ska då göra nya tester få se hur fart och varvtal påverkas innan jag byter propeller. Skepp och hoj! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser