Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
mmmmm

foldingpropellerproblem

Rekommendera Poster

  Hejsan,
jag har problem med min tvåbladiga foldingpropeller (RH 16*13) som sitter på en Omega 34:a då den inte slår ut direkt när jag ger gas framåt eller bakåt. I år provade jag att blankpolera propellern och smörja den med Volvo Penta vattentåligt fett, det blev dock ännu sämre och jag kan nu få vänta 10-15 sekunder med motorn på 800-1200 varv innan propellern slår ut. Vid backning slår den ut snabbare... Men fälls genast in då jag går över till framåt igen.

Jaa, lite tråkigt att ha detta osäkerhetsmoment när man håller på att kanske backa på ett grund.
Någon som har tips på hur jag kan åtgärda detta problem?
Propellern är säkerligen orginal ifrån -82, så kan det bero på att den är sliten?

Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om du alltid har haft problem med med din foldingpropller. Jag har själv en sådan och upplever samma problem som du gör men jag har alltid tänkt att det har med konstruktionen  som sådan att göra.

Att du smörjer upp den och det blir sämre har säkert med att fettet är för tjockt.

 

/Micke W

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen meningen att propellern ska fungera?
Att centrifugalkraften fäller ut bladen då den roteras tilllräckligt snabbt och att fart-vattentrycket fäller in dem då rotationen upphör, verkar rimligt.

Även att vattentrycket på bladen vid körning framåt hjälper till hålla dem utfällda...men hur kan de förbli utfällda vid backning, det blir ju då ett rejält tryck på bladens framsida?! En kraftig vattenström skickas ju framåt med endast bladen som mothåll, då räcker väl inte centrifugalkraften till??Oskyldig

Finns det kanske någon dold mekanism som inte syns i denna sprängskiss?...
http://www.drevia.se/sdrevsp2.html

Hittade f.ö. denna tråd där främmande föremål, onaturligt slitage, fel spel mellan beståndsdelarna och olika manövertrix föreslås...
http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/43362-folding-propeller-problems.html

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur känns bladen när båten står på land. Vi har haft flera båtar med folding och aldrig upplevt sådana problem. Propellern ska gå väldigt lätt att få ut (nästan en glappande känsla).Jag har aldrig behövt smörjt en folding någonsin, kan möjligtvis vara tapparna till bladen som behöver bytas. Fett är bra till mycket men troligen inte till detta ändamål då fett oftast blir trögare i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min folding den ville inte fälla ut.

Efter ett besök på en mekverkstad som brotchade upp styrtapps hålen en 1mm samt svarvade Nya tappar, blev propellern som ny. Kostnad  500:- När tapparna slits ställer sig kuggarna skevt mot varandra och då blev det inte bra..

Skulle gissa på att du har samma problem.

Vatten funkar utmärkt som smörning till brons, så skippa fettet, det kan även fastna saker i fett.



Senast ändrad av Motvind | 24 maj 2009 | 15:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat över hur bladen kan stanna i utfällt läge trots trycket vid backning.

Som jag kan se finns inget annat än bladens centripetalkraft som håller emot vid backning. Bladen är ju också väldigt tunga och det hjälper till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, ungefär 1 gång på 10 som jag lägger i framåt så fälls inte propellern ut som det skall, båten vibrerar mycket och drivingen framåt är dålig. Detta avhjälps med att lägga i netral och sen fram igen så brukar det lösa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för massor av svar!
Mitt första inlägg tog jag av en tidigare trådskapare -07, så allt stämde nog inte....
Fakta är att det tar ca 15 sek för framdrift men jag är inte säker på hur det exakt tid på backen..kanske samma.
Jag köpte båten på land i vinttras,Jag tittade på propellern före sjösättning och gjorde som vanligt dvs polering och infettning med Biltemas propelleraxelfett, då såg jag inte ett spår av nåra grader eller slitage eller smuts men va vet man...det är föressten en rak axel på 34an. Gnugga geniknölarna och återkom....jag ser mig själv snart i det niogradiga vattnet med fil och smärgelduk,BRR...Nu till nästa ide´ (23 grader varmt idag!) Vad tror ni om att demontera hela propellern från axeln som den sitter ivattnet!!! Hur svårt är det? är det en helgalen ide`?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha demonterat en propeller - jag skulle inte göra det i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...