Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rock_FrassE

Dålig kylning + reglaget krånglar Mercury 500

Rekommendera Poster

Hej

Nu har jag precis startat upp min motorn som jag har servat och bytt impeller på. Den har inte vart igång på 33år. Startade direkt men får ej någon kylstråle.

http://www.youtube.com/watch?v=mafTSS76SfU finns ett litet klipp, blåryker ganska mycket men det är för att den har vart konserverad. Får den för lite kylvatten pga stormen i tunnan, att jag därigenom ej får någon skvallerstråle. Ska jag testa med en spolmuff istället? Är ej igensatta kylkanaler.

Sedan så är mitt reglage skumt. Det går att växla, fram/neutral/back. Går även att gasa när man har lagt i backen. Men när man har lagt i växel framåt så är reglaget helt stumt och man får gasa med start gashandtaget på reglage boxen. Vad kan det vara som strular?

MVH/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg du till att du fick in kylvatten röret i pumphuset? öppna reglageboxen du måste ha något som är fel där,eller gör så här koppla bort växel o gas kablar från motorn först o prova om det funckar då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är samma fel när reglaget är losskopplat från motorn. Tog isär det, och när det inte sitter ihop så går det att gasa helt framåt, men såg inte vad som felade när man sätter ihop delarna. Kanske ska fetta in allt mera, även fast det var bra med fett.

Ang kylningen, så tror jag nog att jag fick in röret helt på rätt ställe, men funderar ändå på att ev ta ned riggen imorrn igen, men är ju svårt att se om man får in det helt eller ej., kanske ska använda en spegel och spegla uppåt och se? Tar ej någon länge tid nu med riggen att få ned den, ca 15 min :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ja

Har haft ruggigt väder och mycket i skolan tidigare. Men idag så rev jag ned riggen igen och såg då att jag hade lyckats att böja kylvattenröret lite. Rätade till det och sedan monterades allt ihop igen och jag fick en kylstråle :)

Dock ej någon jättestor, men körde med spolmuff, var kanske därav.

Så nu är det bara att kirra reglaget och montera allt så ska båten i sjön :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla i säljes anonserna här på mg har ett reglars liggande om du ej får till ditt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart, nu har jag även fått ordning på gasreglaget :)

Det var att jag inte hade skruvat på rätt delar när jag ställde in vajern till växel-länkaget. Men nu verkar det fungera fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...