Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
bslask

Stamoid - kapell någon som provat?

Rekommendera Poster

Måste köpa ett nytt hamnkapell till daycruisern, pratat med ett företag som tillverkar kapell av ett material som heter Stamoid. Det finns två gamla trådar från -07 & -08 ingen där beskriver hur det funkat, om det var lika bra som kapellväv, fördelar vs nackdelar. Men nu måste ju någon ha provat detta, särskilt då priset verkar vara ganska lågt jämfört med kapellväv?

Är det något att prova?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som inte vet vad Stamoid är, vad säger din leverantör att skillnaden är på tygerna ?

Fördelar & nackdelar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leverantören är ju givetvis väldigt positiv till materialet(ingen skräll där), med alla dess goda egenskaper, hittade nedanstående beskrivning vilket är ungefär detsamma som leverantören framhåller:

High Tenasity PVC, belagd för exceptionell stabilitet och permanentad fixerad struktur.
Håller sig stabil under lång tid utan att påverkas av temperaturskillnader.
Fördelar som superlåg vikt, lågt töj, vattentät, enkelt underhåll, god rivstyrka, smuts- och mögelresistent. Nötningsbeständig

En annan sajt här: http://www.jla.fi/ruotsi/produkter.htm

Jag har verkligen scannat webben efter negativa artiklar, men hittar bara positiva omdömmen. Dock verkar det inte var ett nytt material, så det verkar ju märkligt att ingen annan har provat det?

Jag ska dock testa, lovar att återkomma med utvärdering efter sommaren med hur det gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har hittat en site som också använder detta och har ställt frågan angående hur det är att stänga tyget/väven och vistas under den. Har ju hört att vissa inte är så himla bra för just det ändamålet. Skall skriva svaret här när jag fått det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att se vad dom svarar.

Nu är det ett hamnkapell som jag beställer, så jag kommer inte vistas i båten under kapellet. (för de tillfällena har jag kvar mitt gamla halv-risiga campingkapell)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...