Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gaidin

Yanmar 12hk - Tomgång och svårstartad

Rekommendera Poster

Hej kära motormekaniker!

Jag har en för mig ny båt med en 12hk yanmar i från 75. Den tar väldigt god tid på sig att starta när den är kall. Vid varma starter är det inga problem. Jag provar med allt från noll gas till 100% men det är ingen skillnad.
Som gammal tvåtaktsägare vill jag ju gärna choka motorn lite men jag vet inte hur det fungerar på en diesel utan vare sig förgasare eller tändstift. Hjääälp!

När den väl startar går den som en klocka förutom att tomgången inte riktigt är bra, den går alldeles för lågt och jag kan inte hitta någon skruv för detta. Gaswiren drar mot en liten pinna som sitter fjäderbelastad och utan någon ställbar skriv som tar emot på minus-sidan.

Jag har ingen varvräknare så jag vet inte hur högt/lågt den går men enligt min uppfattning kan den gå väldigt lågt utan att stanna så det känns inte som den tjyvstoppar vid låga varv, det är helt enkelt som om gasen går för långt ner och stänger helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Då ingen svarat tänkte jag berätta lite hur jag tänker. Har en vp md7a med liknande start svårighet.. Det jag läst, diskuterat och funderat på är...

Motorn är rätt gammal och kan börja få slitna kolvringar eller ventiler som tätar dåligt. I båda fallen skulle ett komprissions prov kunna avslöa hur det står till, service manual på motorn beskriver hur mycket komprission det ska vara.

En motor som alltid vart körd försiktigt kan få kolvringar som fastnar, en stunds körning på maxvarv med belastning eller rusa motorn en kort stund kan hjälpa.

Ventiler, när man stannar motorn på hösten stpr troligen någon ventil öppen, denna rostar antagligen aningens under vintern, kan med ovanstående övning möjligen slå till sig.. men efter 30 år.. tja..

en övning man kan prova, om din motor har vev, är att på fullgas, långsamt veva runt den en 5-8 varv utan att den startar. Det bränsle som då pumpas in i cylingdern kan täta kolvring temporärt.. prova starta som vanligt. om motorn startar lättare då är det möjligen kolvringar.

Jag har för egen del tänkt fixa ventiler först, verkar vara minst jobb, och hoppas på att det räcker..

Detta är bara mina tankar och jag tar inget ansvar för vad som kan hända om man testar detta hemma.. :)

Kanske nåt matnyttigt ändå..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!

En tanke som slår mig är att motorn startade lättare vid provstarterna och vid sjösättning.

Jag misstänker att den drar in lite luft i bränslet, jag skall kolla detta i helgen. Om det nu är luft i bränslet, borde inte motorn gå sämre när den väl startat också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Ja, det stämmer.. brukar höras lite märkligt.. orkeslös..

Kanske batteri var helt fullt laddad då och att den hade högre hastighet på startmotor?

Inte lätt å veta.. men komprov kan visa lite hur det står till..

Hopas det ordnar till sig.. posta gärna hur det går..

ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle tro att du behöver ställa in bränslepumpens regulator, det är en ganska lätt procedur.

Skicka ett mail om du vill ha en manual i PDF-format.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte bättre av det så renovera hela pumpen, byt inte bara nålen. Har vart med om många som snålat och bara bytt nålen och felet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...