Luffarn 8 Postad 19 Maj , 2009 Biltema säljer nåt de kallar Silver-kalciumbatterier på avdelningen fritidsbatterier. De ska enligt en faktaruta tack vare den nya legeringen ha ökad livslängd. De ska ha extra kraft att dra igång dieselmotorer och vara bra om man har många elförbrukare. Priset för ett 70 amp är samma 899 kr som för ett SMF 73 amp för Marin, husvagn, husbil. Vilket är bäst i förbrukarbanken? Batteriet har art nr 80-3702, men det går inte att få fram det på deras websida. Undrar om det härär blyfritt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Maj , 2009 Verkar ju vara bra grejer, som nog passar bra som marinbatterier!!? Iaf Vartas promotive enl....dem själva. http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf080528/batteri-2008s58_Varta start & fritidsbatteri.pdf Senast ändrad av Thomas-1 | 19 maj 2009 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2009 Några stora silvermängder kan man nog inte räkna med. Kan vara bra att veta att det är blybatterier även om det inte framgår i Vartas reklam. Kan det vara tillåtet att luras så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 Maj , 2009 Batterimarknaden verkar generellt vara en djungel med mycket varierande priser. Antar att det beror på att man har höga listpriser och stora rabatter som ges lite godtyckligt. Jag köpte i vintras AGM-batterier av märket Trojan från Nordic Battery, 100 Ah för 1376 kr styck. Det blir 13,76 per Ah. Biltemas Silver-Kalcium ovan ligger på 12,84 kr per Ah, ingen större prisskillnad således. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 19 Maj , 2009 I helgen slog min Battbrain batterivakt av i snabbaste laget tycker jag, jag misstänkte förstås batterierna fastän jag syraprovaren visade på grönt i alla celler i de tre förbrukarna, även i startbatteriet. (ej anslutet till Battbrainen) Friskade per E4 iväg till den nyöppnade Biltemabutiken i Gävle och köpte en batteritestare av modellen med två kraftiga kabekskor som ansluts till batteriet, och sen trycker man in en knapp tio sekunder så strömmen rusar genom ett kraftigt motstånd. Jag vill ju inte köpa nya batterier i onödan och man kan tydligen lura sig på syraprovaren. Det knepiga är att alla batteriernas värde hamnade på grönt! Nålen stod stabilt och fint med. Friska fina batterier, samma visade ju syraprovningen. Efter att gjort proven två ggr med pizzaätning i pausen hade 12,87 volt när batterierna återigen var hopkopplade och obelastade. Jag slog kl 18:00 på tio st 10 watts lampor för att se hur fort/mycket spänningen sjunker. Först pyste jag 5-56 på alla poler och kopplingar och drog åt rejält, det var lite halvlöst åtskruvat från början... Batteritestaren visar spänningen också, när man inte trycker in knappen, och den visade samma som min digitala voltmeter. Varför räcker min ström så kort tid fast batterierna verkar vara så friska? Kan det vara nåt skumt med Battbrainen? Tidigare på dagen forskade jag fram att Mekonomen säljer 73 amp fritidsbatterier för 750 kr. Det är billigare än Biltema... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Maj , 2009 Nu vet jag inte riktigt hor brainen fungerar, men har själv en Nasa BM-1 och den är jag tvungen att nollställa ibland för att den inte skall räkna bort sig, och då menar jag inte vad den visar i spänning, utan hur mycket av förbrukarbanken som finns kvar i %. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser