Basbrus 0 Postad 19 Maj , 2009 Problem med min utombordare nu efter vintern. Konserverade själv i höstas med motorkonserveringsspray i förgasarna tills den dog. Har också bytt växelhusolja. Nu vid sjösättning igår så varvar den snällt upp till 5000 varv på tomgång - inga problem. Vid körning i växel dock så kommer den inte upp över 2000 varv med rätt dålig fart och vid mera gas hackar den och dör ibland. Möjligen också lite mera rök än vanligt. Har testat med ny bensin. Någon som har en idé? Konstigt tycker jag att den så snällt varvar på tomgång. Kan det trots allt ha att göra med bränslesystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 Sätt i nya tändstift kan ha blivit överslag på något tändstift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Basbrus 0 Postad 19 Maj , 2009 Ja, jag har beställt nya tändstift och ska byta dem - man kan ju alltid hoppas att det löser problemet! Tack för tipset!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Basbrus 0 Postad 20 Maj , 2009 Har nu bytt tändstift men utan någon skillnad. Fortsätter gå bra att varva på tomgång men inte i framåtväxel och ryker mer än vanligt. Bränslesystemet trots allt?? Får väl försöka kolla filtret åtminstone, sedan får väl proffsen ta över om ingen annan har någon bra idé?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 Maj , 2009 kolla så att inte du har hål på bränslemembranet lossa bränslepumpen från motorblocket sitter med 2st skruvar ,klämm på bränsle blåsan kommer det ut bränsle i bakkanten på bränslepumpen i hålet i centrum på pumpen då har du hål på bränslemembranet o bränslet går rakt in i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 20 Maj , 2009 Kör den i totalt mörker (om det går) och kolla om du inte har överslag (=gnistor) i någon tändspole eller tändkblar. Hade liknande problem (fast problembilden ändrade sig ofta) på min 30 hästars Yama och de visade sig vara en trasig tändspole. Du kan också kolla om motor går på alla cylindrar, ta bort en tändkabel åt gången och kolla om motorvarvtalet ändrar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 20 Maj , 2009 Stop Stop!!! Ta alldrig av en tändkabel om du startar, då får du problem. Om du vill kolla att alla cylindrarna funkar, då måste du ha ett överlopps tändstift som du jordar med en hjälpstartkabel. Den sk. svarta boxen säger upp kontraktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 20 Maj , 2009 Sorry, jag fick panik och skrev litet förhastat. Tag alldrig av en tändkabel när motorn går, det nämligen finns en stor risk att det skadar tändsystemet. Till ditt problem, du har hål i bränslepumpens membran, du får bränsle in i vevhuset med påföljd att motorn inte orkar bränna det. Med låga varv funkar det, men när bränsetillförelsen ökar orkar motorn inte bränna, påföljd att den ryker. Byt membranen, sommaren är räddad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser