trippelx 0 Postad 18 Maj , 2009 Hej! Fungerar det att montera dit en ekolodsgivare med tvåkomponentslim på en alubåt. Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Skall du ha ekolodsgivaren på akterspegeln (akterspegelgivare) eller skall du ha den på insidan skrovet? Om du skall montera på akterspegeln brukar det finns speciella hållare, t ex på Busters aluminiumbåtar finns det, som man monterar givaren i. Annars kan man nog limma fast en platta i akterspegeln och sen dra fast givaren i den så man slipper göra hål direkt i akterspegeln. Om du skall montera på insidan skrovet, i aktre delen av skrovet, så funkar det att sätta fast med Sikaflex 291. Bör funka med epoxy också om du gör rent ordentligt så det får fäste i metallen (kan dock bli lite problem med att epoxylimmet rinner (du kanske får bygga upp stöd med tejp runt så det inte rinner iväg. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 21 Maj , 2009 Bossee Genomskrovsgivare på en aluminiumbåt! Har du verkligen hört om någon som fått detta att fungera? aake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2009 Jag har inte nämt nåt om genomskrovsgivare. Jag har skrivit om att ha givaren på insidan skrovet. 1 minuts sökning här på maringuiden hitta jag två svar direkt: Skrivet: 26 november 2006 | 12:37 har ekolodet invändigt i min buster, i ett snedkapat plaströr fastgjutet med epoxi och fyllt med silikonolja har suttit i 15 år utan bekymmer, fungerar perfekt /rödskägg Skrivet: 22 maj 2007 | 13:58 det lättaste är att montera givaren inne i båten. ta en stor klick silicon och tryck dit aktergivaren mot skorvet bara. se till att givaren ligger i våg. jag har gjort det på min aluminiumbåt och den är 5mm i skrovet, funkar hur bra som helst.. inga onödiga hål i din båt. då slipper du göra något, bara starta fiska och stänga av, med andra ord skita i ekolodsgivaren.. Övertygad? /Bo Senast ändrad av bossee | 21 maj 2009 | 23:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 22 Maj , 2009 Hej bossee! Jag tolkade ditt inlägg rätt, men använde fel benämning på ekolodsmonteringen; genomskrovs står väl för när givaren är dragen genom skrovet, men det var montering inne i skrovet som jag ville ifrågasätta och de inlägg du citerar beskriver ju faktiskt montering av givare inne i båten med ekolodsignalen genom skrovet. Att detta kan fungera relativt bra genom glasfiberskrov (utan sandwichelement) har jag handfast erfarenhet av, men genom metall??? Med de krav på upplösning och djuptagning som jag har vid havsfiske i Norge så skulle jag själv inte vilja chansa på en sådan montering. I vart fall inte utan ytterligare referenser (med jämförelse av prestanda). Mina fiskelod de senaste decennierna har arbetat på två olika frekvenser och dessutom med två olika givare med olika konvinklar och jag föreställer mig att ett metallskikt mellan givare och vatten kan tänkas störa signalen på flera sätt. Enligt min praktiska erfarenhet så fungerar bronsgivare under skrovet bäst även om aktermonterade plastgivare har sina fördelar på en trailerbåt. Jag håller med om att det sannolikt fungerar bra med limmad givare i aktern, men varför experimentera med detta när det finns utmärkta färdiga lösningar i form av ledade fästen möjliga att fälla upp vid behov (vid sjösättning) och som slår upp om man råkar köra på något i sjön? aake Senast ändrad av aakeoe | 22 maj 2009 | 07:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Maj , 2009 Jo, det är nog säkerligen så att ju högre krav man har på ekolodets prestanda och precision destå större anledning att antingen ha akterspegelgivare eller givare genom skrovet så att givaren sitter på utsidan och har direkt kontakt med vattnet. Själv har jag använt akterspegelgivare och inomskrovsgivare (puck- och behållare med vätska som givaren badar i) på glasfiberbåtar utan minsta problem. Jag vet att det funkar med givare på insidan på aluminiumbåtar men det har då varit på mindre båtar typ Buster men då har det inte rört sig om nåt avancerat ekolod. På större aluminiumbåtar med kraftiga/tjockare skrov kan man behöva ta andra hänsyn speciellt med mer avancerade ekolod. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser