Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
maxxan

Volvo Ocean Race

Rekommendera Poster

Som motorbåtsägare så har jag aldrig lagt in en fråga på detta forum. Jag har en fråga dock som jag hoppas någon kan svara på. Den 24e juni går starten av Volvo Ocean Race på Kanholmsfjärden. Vet någon vilken väg dom kommer segla från Kanholm - St Petersburg. Går dom ut via Möja eller? Tänkte lägga mig på någon bra ställe för att titta.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, det vägvalet är nog inte hugget i sten än, utan beror troligtivs på just den dagens aktuella vindar och andra taktiska funderingar. Annars har du ju Inportrace på Kanholmsfjärden den 21:a - om du inte redan tänkt se det också.

Kan också tillägga att starten går den 25e, iaf enligt

http://www.oceanracestockholm.se/stockholm-stopover/kalender.php

Senast ändrad av MLindholm | 18 maj 2009 | 21:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det finns det 3 alternativ, Möja det ena, syd Skarp-Runmarn den andra men det är väl en del grynner där? sen vid Eknösundet men är det inte grynnigt utanför där också? men det är väl som du säger, invänta vindarna och gör en smart slutledningsförmåga... Nåt ska man väl se.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat lite ny info:

Båtarna kommer efter startskottet att runda ett så kallat kryssmärke någonstans på fjärden innan man går ut mot öppet hav. Bansträckningen går ut genom sundet mot Sandhamn, vid Farfars grund styr båtarna söderut och följer sedan farleden ut genom ytterskärgården ut på öppet hav mot Ryssland. Om vinden är ogynnsam för en start på Kanholmsfjärden kommer en alternativ startplats att finnas mellan Sandhamn och fyren Svängen. Startskottet går kl 14.00.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...