Celicar 0 Postad 18 Maj , 2009 Jag har en 12 år gammal Johnson 70 hk. När jag startar tjuter hornet hela tiden. Motorn går, kylvatten kommer ut och oljesystemet fungerar. Hur ska jag få tyst på eländet, kan inte sitta och köra med hörselskydd på. Hur kan man koppla bort eländet. Snart hörselskadad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixten80 0 Postad 18 Maj , 2009 Känner igen det där, hade samma problem med min Mercury (90hk från '90). Följ sladdarna från tempgivaren eller oljevarnaren, koppla ur en efter en, om det fortsätter så antar jag att det är fel på dosan... Klicka på bilden på bloggen så ser du hur min såg ut (röd ring). Kanske något liknande? http://matthiasbat.blogspot.com/2008/08/dynor-klara-och-motorproblem-lsta.html Fruktansvärt störigt ljud! Lycka till. /Blixt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 19 Maj , 2009 Både oljetrycksgivare och tempgivare jordar under drift, dvs det hjälper inte att koppla ur anslutningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 jag skulle sattsa på o koppla ur systemcheck instrumentet i fall du har ett sådant ,det är rätt så vanligt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 19 Maj , 2009 I mitt reglage finns det en summer, som jag kopplade ur pgr av att VRO:n är ur funktion, så motorn fick ingen olja. Efter det, frid och fröjd =) (Jag har en Evinrude 90 från 88:a) //Alexander Senast ändrad av hinken | 19 maj 2009 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Celicar 0 Postad 23 Maj , 2009 Jag tackar för alla tips så här långt. Problemet med varningshornet är att det verkar vara intermittent, i förrgår startade motorn utan problem och utan ljud, så jag tog en åktur. Idag när jag skulle åka ut tjöt hornet från början igen, så det vara bara att stanna iland. NU TILL DEN STORA FRÅGAN: Hur kopplar man bort varningshornet på enklaste sättet ? Jag har provat att koppla bort div. sladdar med det hjälper inte. Det verkar bäst om man kan göra det i reglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 23 Maj , 2009 Börja med att smörja upp anslutningarna till givarna med t ex 5-56. Om inte det hjälper så sitter summern i reglaget - öppna det och koppla loss summern. Jag skulle nog i och för sig hellre försöka fixa felet än koppla bort summern, eftersom du för eller senare kan komma att behöva larmet p g a slut på olja, trasig impeller, igensatt kylvattenkanal eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 24 Maj , 2009 Så länge VRO:n fungerar så håller jag med föregående skribent, att försöka laga felet. Min VRO är urkopplad, så för mig var det ett enkelt val att koppla bort summern i reglaget, om du lutar åt det alternativet så är det bara öppna reglaget, sen sitter den med 2 flatstift som bara är att dra ut, så du behöver inte ens en avbitare //Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Celicar 0 Postad 24 Maj , 2009 En fråga, är det bara att koppla bort VRO'n och blanda i olja i bensinen ? Hur kopplar jag bort den ? Vad jag förstår kostar en ny VRO en hel del pengar, och det vill man inte gärna kosta på en 'gammal' motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 24 Maj , 2009 Är ju bättre att koppla bort VRO pumpen så har du kvar övriga larmfunktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 24 Maj , 2009 Kopplar man ur VRO:n så larmar motorn för att den inte får nån olja, och som jag förstår det så går alla larm till summerni reglaget? Om så är fallet, tar man väck VRO:n så får man koppla ur summern också, eller är jag ute på djupt vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 24 Maj , 2009 Jag menar självklart elektriskt, Då får man inget larm. Följ elkablarna frå VRO-pumpen så kommer man till en kontakt, barta att koppla ur... Men man måste ju då köra med oljeinblandad soppa.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser