Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
matte69

hur ställer jag förgasaren, e det någon luftskruv eller...

Rekommendera Poster

hur ställer jag förgasaren på min 30hk suzuki -85 dessutom måste jag göra rent den och hur gör man det då? vet någon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Suzuki 30 hk -95. På den sitter det en liten skruv på gasreglaget där man kan ställa förgasarna.

När det gäller rengöring tror jag att det bara att skruva isär och göra rent.

E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På en såpass gammal motor bör du köpa förgasar-renoveringskit som du använder delarna som ingår däri när du sätter ihop förgasarn efter rengöring. Ser ut nåt i stil med detta (dock för 1988:a DT30): http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=13910-95D00

Det är bra med sprängskisser till motorn innan du skrider till verket, det hittar du här i PDF:
http://store.brownspoint.com/dt30.asp

Delar kan du köpa hos Suzuki återförsäljare, Marinshopen brukar ha mycket i lager så prova även med dem - de säljer även på postorder. Ha motorns serienr redo när du skall beställa för det kommer de fråga efter.

Hur man gör ren förgasaren?
T ex med speciell förgasarrengöringsmedel t ex CRC förgasarrengöring, Motul carbu clean. Även kallavfettning, lacknafta funkar. Plocka isär förgasaren och lägg delarna i vätska och låt stå över natten och lösa ett tag, blås rent med tryckluft om du har (finns även tryckluft på sprayburk att köpa). Tips, om du har digitalkamera kan det vara idé att fota förgasaren innan du skruvar isär så du är säker på hur det skall sitta ihopmonterat sen.

Inställning av 2 cylindrig DT30 1985 förgasare?
Luftskruven (Idle air screw, Pilot air screw) skall från lätt inskruvat läge (så du ej trubbar till nålens spets) skruvas ut 1 1/4 - 1 3/4 varv (varmkörd motor).
Sen har du flottören som skall ligga parellellt med flotörhuset, enligt specifikationen (vet ej den) men förhoppningsvis ligger den bra redan.
När du monterar ihop kolla sen att den runda chokplattan är stängd när choken aktiveras och är helt öppen när motorn går som vanligt och är varmkörd.
Tomgångsvarvet skall med varmkörd motor och växeln i framåtläge, i vattnet, vara ca 650-700 varv/minut.

Om ej bensinpumpens gummimembran (diaphragm set) bytts nån gång kanske det kan vara idé att byta det också i samband med att du fixar förgasaren med tanke på motorns ålder (gummi åldras och blir sprött, spricker osv).

Om du aldrig bytt impeller (vattenpumpens skovel-gummihjul) så kan det vara dags att börja tänka på det också men det är ju en annan historia.

Lycka till med förgasarrengöringen.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...