mugge75 0 Postad 18 Maj , 2009 Har två väldigt konstiga problem. Båten lutar åt höger när den ligger stilla. Vet inte modellen på båten men det är en amerikanskbyggd daycruiser på 19fot med en VPaq140 och 280 drev. Tanken ligger i fören och det finns ingen vikt på höger sida i båten alls, den är helt tom förutom fendrarna. Om en vuxen persion ställer sej på vänster sida så kompenseras vikten litegrann, så det borde innebära att cirka 80-90 kilo ligger på fel sida i båten. Problem nummer två är att när man kommer upp i marschfart så lutar båten åt vänster... Det är helt snustorrt under motorn bak så inget vatten finns där. Kan det vara så att det ligger vatten dolt någonstans i botten som skvalpar runt? Varför rinner det i så fall tillbaka till höger sida när båten ligger stilla? Hur tar man reda på det, måste man såga upp golvet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 18 Maj , 2009 Vart har du batteriet/erna? Beroende på vart de är placerade, kanske det ligger som grund för din lutning...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 18 Maj , 2009 Batteriet sitter på vänster sida... Båten är som sagt helt tom och det finns ingen annan vikt där bak alls förutom batteri och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 18 Maj , 2009 Hhhhmmm... om du bara har ett batteri, så torde inte det påverka att det lutar åt vänster när du kör i marschfart tycker jag... knepigt problem är det... funderar ett tag till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 18 Maj , 2009 Har du 80-90 liter vatten liggande nånstans så borde du höra lite skalp. Men du har nån extravikt på styrbords sida, alt för lite vikt på barbords sida Varför båten lutar åt barbord i plan vet jag ej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 18 Maj , 2009 Mina ideer är att antingen sitter motorn inte rakt eller att det är vatten någonstans. Ska en aq140 luta några grader eller vara spikrak? t.ex om man lägger ett vattenpass på värmeväxlaren så borde man se det. Det skulle kanske kunna förklara en del av vikten, men jag tycker det verkar osannolikt att det skulle göra 80-90 kilo om motorn sitter några grader snett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2009 Tror du inte båten bara är lite skev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 18 Maj , 2009 Lite mer konstruktiva förslag istället för sarkasm skulle uppskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 18 Maj , 2009 Jag lutar åt att det är förre ägaren som går igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 18 Maj , 2009 Flyttar min fråga till ett seriöst forum. Tack å hej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 18 Maj , 2009 Förstår dig mycket väl... Kan ibland spåra ut totalt här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 Maj , 2009 Jaja,är väl inte så lätt att svara på,har du inte vatten i båten så sitter nog Paketet snett,tycker du fått så bra svar som man kan begära !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2009 botten kanske lutar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 18 Maj , 2009 En möjlighet kan vara följande fall. Dubbelbottnade båtar har ofta någon slags regelkonstruktion mellan golven. Mellan reglarna finns det normalt flytelement som med tiden kan blir sura av kondens och småsprickor mm. Mellan de olika skotten kan det dessutom finnas håligheter. En teori är att det finns kanske 80 l vatten mellan golven. När båten ligger stilla så letar sig vattnet till främre styrbordsida varpå båten lutar åt det hållet. När man planar med båten går fören högre upp varpå vattnet letar sig bakåt där den finner en väg in till babordsida som den annars inte når när båten står stilla. Ett sätt att ta reda på det kan vara att plana med båten så att den lutar babord. Dra sedan av på gasen och stanna motorn snabbt. Släng dig på durken och lyssna om det skvalar tillbaka föröver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 Maj , 2009 Jag tror också på vatten mellan skroven. Knepigt och tråkigt problem. Vad jag vet finns det ingen enkel lösning. Ska man göra det seriöst msåte man bryta upp golvet, täta hela skrovet, i med nya förstärkningsbalkar, plasta dessa i skrovet och i med nya flytelement. Ofta är akterspegeln mer eller mindre mjuk också. I princip handlar det om att bygga upp en ny båt, runt befintligt skal. Massor av arbeta m.a.o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 18 Maj , 2009 Eller så kan man börja med det mest logiska alternativet.När uppstod problemet,har det alltid varit så o,s,v Kolla så att Motor o drev sitter där det ska,innan du SÅGAR upp båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2009 Tanken ligger i fören. kanske tanken är flatbottnad och ligger tvärs över fören när du hoppar iland skvimpar soppan över på ena sidan båten lutar åt det hållet och eftersom soppan ligger kvar lutar den inte tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernevid 1 Postad 19 Maj , 2009 Nej, inget roligt problem. Du har ju fått flera förslag redan och jag tror som många av dem att det hela rör sig om vatten som förflyttar sig av någon anledning. Jag hade nog skaffat mig en fuktighetsmätare av typen induktionsmätare. Sedan hade jag tagit upp båtan på en tralier i horisontalläge och kollat om jag hade olika värden med avseende på fuktkvot i skrivet. Sedan hade jag lossat på vinchen för att ändra båtens lutning på trailern och gjort om mätningen. Om en och samma plats på skrivet har olika fuktkvot vid de båda mätningarna tyder det ju på att fri vätska rör sig. Även om det kan vara lite pill med mätningen toder det vara bra mycket enklare än att ta fram sågen. Jag säjer som Alfons pappa: Vad du än gör, så akta sågen Lycka till med felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernevid 1 Postad 19 Maj , 2009 Exempel på fuktmätare http://www.exotek-instruments.se/Fuktmatare/Betong/MC60A.htm Det finns nog en uppsjö av leverantörer och modeller på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Maj , 2009 Hade det problemet med min båt... det låg vatten i en av balkarna med flytskum på vänster sida. Hela båten låg 10 cm lägre på denna sida. Kändes också när man körde, speciellt när det gick vågor så ville den tippa åt denna sida när man flög i vågorna. Det var lite otåckt.. När jag tömt min båt på blött flytskum och vatten så blev den nog 150 - 200 kg lättare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 19 Maj , 2009 Tack, nu börjar jag få massor av uppslag och tips att kolla upp. Det verkar helt enkelt som om det är vatten som är problemet. Ska göra några inspektionshål i helgen och se om det är nåt som går att pumpa ut. En fråga som jag klurade på är hur vattnet har tagit sej in till skotten under. Är det inte själva meningen att de ska vara vattentäta..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 Maj , 2009 Om båten lutar åt vänster så har du en felbyggd Uttern. De har ju sneda skrov. Har du kollat upp att det inte är en förklädd Uttern? Nej nu var jag inte snäll igen. Att båtar lutar åt vänster beror ofta på att proppelerns rotationsriktning vrider båten åt motsatt håll. Precis som lättare propellerplan måste kompensera mot propellerns rotationsriktning. Vissa Uttern har kvalitetsproblem, inte alla. Men alla båtar med en propeller påverkas av vrimomentet från propellern. Därför är dubbelmotorer att föredra där propellrarna har olika rotationsriktning. Friskriver mig från duopropp som jag inte vet om de även har samma problem. Har du sedan vatten mellan skroven så blir effekten säkert så som du beskriver det. Har du jämfört med andra som har precis likadan båt? mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 20 maj 2009 | 06:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mugge75 0 Postad 23 Maj , 2009 Har nu borrat ett par hål och tittat ner under golvet. Det står inte vatten där. Åtminstone inte vad som går att se. Och att höra nåt skvalp eller kluckande är omöjligt. Däremot är golvet emellan plastlagrena väldigt blött. Visst blir sur plywood tung men jag tycker att det är alldeles för lite vikt för att få båten att luta så pass mycket. Därför tror jag fortfarande att det kan stå vatten någonstans. Vill inte göra en schweizerost av båten så fler tips på hur jag tar reda på var vattnet finns önskas! Vill också gärna veta om jag måste riva upp golvet och lägga nytt eller om man kan torka golvet på något sätt. Har inte jämfört med andra båtar för jag har inte sett någon som har en likadan båt som mej. Vet inte båtens märke så jag kan inte googla heller... Senast ändrad av mugge75 | 23 maj 2009 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 Maj , 2009 Det kan ju bero på om du har balksystem som det finns flytskum i eller om det är konstruerat på något annat sätt. Om det är balkar så kanske du har borrat jämte en sådan och missar det blöta skummet... Att plywooden skulle kunna tynga ner båten så det tror inte jag heller. Men å andra sidan så om plywooden är blöt så börjar den nog snart att murkna.. så att riva upp och byta kan nog inte vara så fel om du vill ha en fräsch båt som ska hålla. När det gäller vad det är för båt du har så har vi ett X antal båtintresserade på detta forum som kanske vet vad det är du har för båt.. lägg in en bild på den och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser