Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Trophy2

Hur känsligt är drevet?

Rekommendera Poster

Hej

Var ute och trollade i helgen och plötsligt dunkar det till i drevet. Lägger ur växeln och springer bak och kollar, och ser då att det står en stolpe (som en gammal bryggstolpe) rakt upp från botten! Hissar upp drevet, men ser ingen skada/märke på varken propeller eller drev. Drevet är ett Alpha One Gen II från -08. Det gick ca två knop och jag tror stolpen gav med sig lite när jag körde över den. Undrar nu hur känsligt ett drev är (första året med drev för mig). Bör man ta upp och låta gå igenom eller kan jag fortsätta köra. Tacksam för alla åsikter då jag som sagt är lite dålig på drev.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

I den hastigheten och om stolpen delvis gav med sig plus att Du inte ser skador på utsidan så har det i varje fall inte hänt något på insidan av drevet! Så pass tåligt är ett drev.

Var det en metall eller trästolpe?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.

Checklista:

Inga konstiga vibrationer som du inte hört förut?

Inget oljespill vid ytan runt drevet när man tittar till båten en stilla kväll med platt vatten utan vind?

Inga märken som kan indikera brutalare kontakt med okända saker?

Om inte; kör lugnt vidare.

Senast ändrad av Anders_St | 18 maj 2009 | 10:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för två lugnande svar!

Stolpen var av trä, och jag märker inga konstiga vibrationer eller läckage, så det borde vara lugnt att fortsätta köra då !

Tack!                                                                                                                  Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Av trä ja !! Ja då klarade den ju inte ens att skrapa lacken på drevetSkrattande Kolla bara propellern noga, en trästople klrara nog inte att skava av metall från en propeller men ev böja en bladspets eller två lite grann (om det är aluprop)

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, ska ta en ordentlig koll på propellern nu i helgen för att förvissa mig om att allt är ok!

Igen,  tack för svaren.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När VP testkörde sina drev förr i tiden så smällde dom på liggande stockar i full fart så jag tror inte du behöver oroa dig.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...