Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
morningstar

Oljebyte i en AQ260

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett tips på hur man går tillväga för att pumpa ur motoroljan ur en Volvo Penta AQ260? Har provat att sticka ner en slang i hålet för oljestickan men net tar stopp efter en knapp decimeter. Går det att sätta en slang utanpå röret för oljestickan och suga upp oljan genom röret? Finns det nåt annat sätt? Att dränera genom pluggen i botten på oljetrågen är inte ett alternativ.

Tacksam för tips!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är oljeröret krökt på dessa motorer ungefär nån dm ner.  tror denna krök går att lossa, ska nog hållas ihop av en skruv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer att röret är krökt.

Ska kolla om det går att dela på röret, det sitter ju lite inklämt precis vid limpan så man ser inte så bra, men vet man vad man ska leta efter så.....

Ska kolla nästa gång jag kommer ut till båten.

Tack för tipset!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar dessvärre ingen skruv som gör att man kan lossa röret för oljestickan.

Någon som har något annat tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skär av slangänden till 45 graders lutning eller mer och lirka lite. Får du ändå inte ner slangen så får du leta efter en slang med mindre ytterdiameter.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en sommar med mycket meka och lite åka, så kan jag äntligen avsluta detta ärende.

Röret för oljestickan ska nog gå att ta bort, men det sitter så illa till att man skulle behöva ta bort limpan för att få bort det.

Det visade sig att att den enklaste lösningen var den bästa. Jag skar änden på slangen till en spets och vips så fick man ner den  genom röret utan problem.

Tackar för tipsen och hoppas att ni har haft en bättre båtsommar än mig Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...