Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Utbult

Albin 25 vs. snipa?

Rekommendera Poster

Eftersom familjen växer kommer vi i framtiden att behöva byta upp oss till större båt. Tittar från och till på olika snipor, både enkel- och dubbelruffade. Har även tittat lite på Albin 25 men blir alltid lite tveksam kring sjöegenskaperna. Man läser ju titt som sätt om att båten rullar ganska mycket. Vilken är egentligen skillnaden mellan en traditionell snipa, t.ex. Nidelv 24, Winga 25, Skilsö 23 eller liknande och Albin 25? (För tillfället har vi en Safir Cabin så jag har inget bra att jämföra med själv.)

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipor i allmänthet rullar en hel del, skall man ha en sådan får man bara acceptera detta. Sedan kan det säkert finnas mindre skillnader mellan olika modeller. Har själv en Nidelv 24 och har inte direkt ont av det men helt klart så kan det bli kraftiga krängningar ibland men å andra sidan så upplever jag min snipa som mycket sjöduglig när detta händer.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall tillägga att jag är uppvuxen med snipor. Att dom kan rulla en del vet jag men däremot vet jag inte hur en Albin 25 går i sjön eftersom jag aldrig åkt med någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snipor är oerhört sjösäkra båtar, och det tack vare att de just rullar.  Båten är gjord för att följa med i sjön, inte för att med motorkraft, sätta sig över den.  Albin 25an är dock ingen snipa i verklig mening, så dess sjöegenskaper vågar jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen större erfarenhet av Albin 25 men vi har däremot ägt under en Winga 25 under ett flertal år. Tyckte det var en suverän båt, framförallt när man har småbarn. Trygg och säker och svår får de minsta barnen att ta sig ur för egen maskin så man slapp vara orolig att de skulle trilla i sjön i ett obevakat ögonblick. Väldigt bra med en egen akterkabin också. Men den seglar ju ingen vidare.... Dock kan man ha segel uppe som stöd och göra färden bekvämare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jg har en albin 25, precis som du var jag rädd att det skulle rulla, men jag tycker inte riktigt det är så farligt, visst kan det kränga lite med jag har aldrig stört mig på det något nämnvärt. 2 barn 4-6 år samt sambo. Båten är lagom för oss, höga friborgd och ett underbart däck gör att båten känns trygg med barn. Båten känns stor på alla ställen utom Toan, men det går att lösa genom att ta bort garderoben och flytta toaväggen, om man nu inte vill uträtta sina behov med öppen dörr.

Vi gör 8-10 stabila knop med vår md3b och det är väl där det kan bli lite gnäll. Allt tar en väldig tid. Men med en helförsäkring på 900spänn och 5-7tankningar på en sommar är det ett billigt båtägande med tanke på att vi brukar passera det mesta av västkusten under en sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Med tanke på barnen så skulle jag välja albin 25, det hade vi när våra barn var små och en rymligare o bekvämare båt i den prisklassen är nog svårt att hitta.

Visst rullar de och driver när man ska lägga till i sidvind men är man bestämd i manövrering så går det ändå :)

Nu mer har jag en jonson 24 som är ca 40cm kortare men 20cm bredare och den är inte i närheten av att vara så stor o rymlig som Albin, sen bör du fundera lite på årsmodell på Albin om det blir en sån f.o.m -74 kom deluxen som fick ett bredare akterparti och klarade ca 4knop högre marchfart.

Bara några småtankar och lycka till Glad

Hälsningar // Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ungefär samma storlek och pris som Albin 25 så finns ju även Krabat 740, den känns roligare tycker jag. Kanske värt att kolla på. Kan däremot inte uttala mig om sjöegenskaperna, men det ska visst vara ett ok bygge annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...