Sparre 5 Postad 20 Maj , 2009 Om någon motorbåtsförare ökar farten framför er på väg ut genom ett sund, så går ju de vågorna i sidled, dvs bort från eran båt eller hur? Hör det förresten inte till att det går lite vågor när man är ute på sjön? Jag har ju som sagt en ganska liten båt, så jag tror inte jag orsakar någon nämnvärd ilska på den punkten. Ändå störs jag mycket sällan av vågor när jag är ute, visst ibland blir man lite blöt men det är oftast bara kul. Att däremot inte dra upp svall där båtar ligger förtöjda är ju naturligtvis en självklarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Maj , 2009 Vågor till sjöss får man väl ändå tåla i de flesta fall, det finns ju grader av allt. Hänsyn är ett bra ord som faktiskt de flesta verkar veta vad det betyder trots allt. I hela mitt liv har jag varit motorist och blev segelbåtsägare först i fjol, och det är lite kul att se problematiken från två håll. I motsats till de flesta här så tycker jag att man som ägare av motorbåt, ofta har problem med andra motorbåtar än seglare. Går för nära, viker inte en tum vid möte m.m. Inte ofta men ändå. Lika har jag upptäckt att som seglare är det inte motorbåtar som stör mig, utan det är i så fall andra seglare. Som motorbåtsägare är det ju inte speciellt svårt att parera en kryssande seglare i ett trångt sund. Med den motorkraften är det ju bara att dra på vid tillfälle, även om det är surt att ideligen behöva ändra farten. Som motorgående segelbåt i samma trånga sund blir det svårare. Mina 18 hästar är inte mycket till hjälp vid plötsliga manövrar och att försöka gasa på är lönlöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2009 Jag har läst igenom tråden och konstaterar att många skriver sôm ôm de hadde huet uner armen å ingen arm hadde. Nu hoppas jag innerligt att inte någon förstod vad det lokala uttrycket betyder. Men debbatten är lika meningslös som vanligt när förhållandet mellan motorbåtar och segelbåtar dryftas. I princip tycker inte motorbåtsägare om segelbåtar och seglare om motorbåtar. I det samhället jag bor finns det en gata som är enormt bred på en sträcka. Den asfalterade ytan är så bred att den gott och väl rymmer en fyrfilig väg. Detta frestar många att hålla en allt för hög hastighet. Man har valt att göra en förträngning i den änden där det finns en korsning med mycket korsande gångtrafik. Denna förträgning irriterar många. Det finns gott om plats för två peronbilar att mötas, ändå stannar övervägande delen av personbilarna när de möter en annan peronbil. Vardör då? Jag tror att många inte har en aning om var de har vare sig sin högra eller vänstra sida på bilen. Hade det varit en gata som var lika smal i hela sin längd hade ingen stannat när de fått möte utan alla hade fortsatt att köra. Om man på sjön tänker sig en relativt trång passage som ligger så att man åt ena hållet har vinden med sig (på seglarnas språk Läns) och ån motsatta hållet vinden mot sig (på seglarnas språk bidevind eller kryss). De båtarna som går med vinden håller sin Styrbordsida kär (tätt intill) För de allra flesta räcker det med ett djup på 2 meter och en bredd på 5-6 meter. De båtar som går med vinden gör lika dant, dvs håller sin styrbordsida kär. De seglare som måste kryssa lämnar en ränna på 5-6-8-10 meter fritt på sin babordsida, då uppstår aldrig de problemen som så häftigt diskuterats. Dvs man använder sig av sjövägsreglerna i kombination med sunt förnuft. Att man inte gör så bereor, tror jag, på osäkerhet och okunskap, mest om handhavandet av den egna båten. tommy som inte förstår varför nöjesbåtar överhuvudtaget behöver framföras i utprickade farleder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 Maj , 2009 Huvudet på spiken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 20 Maj , 2009 som inte förstår varför nöjesbåtar överhuvudtaget behöver framföras i utprickade farleder. Kan ju vara så enkelt som att båten är belägen på sådan plats att det inte finns några alternativ? Fast, det är ju egentligen inte det tråden handlar om. Huruvida en sträcka formellt sätt är utprickad som farled eller inte har ju inte så stor betydelse. Används den som farled av en mängd båtar, så blir det en farled, åtminstone informellt eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 20 Maj , 2009 tommy skrev: som inte förstår varför nöjesbåtar överhuvudtaget behöver framföras i utprickade farleder. Försök att segla in i Stockholm med nöjesbåt utan att använda utprickade farleder. Som sagt, det handlar om förståelse, kunskap och sunt förnuft i sitt framförande av fritidsbåt, då går det för det mesta bra. Samtidigt kan jag mäsrka att tempot och marginalerna är mindre/tightare ju närmare Stockholm stad jag kommer. Så jag undviker Stockholm så mycket som möjligt och försöker hålla mig i ytterskärgården utan farleder. //Passad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Maj , 2009 Det blev ju relativt kraftig reaktion på den lilla pasusen. Jag som trodde jag skulle bli hudflängd för min inledning. Det beror ju på vad man menar med att segla in i Stockholm. För oss västkustbor kan ju begreppet va ganska vitt. Menar man att gå Baggenstäcket och Skurusundet så finns det ju inget alternativ om man vill in i själva Stockholm, Nacka Strand eller till Hammarbyslussen. Kryssa genom Baggenstäket är inget som jag skulle ha lust att göra, åtminstone inte med den L32;a som jag hade under de åren jag hade båt och seglade i Stockholms skärgård. Naturligtvis finns det passager som man måste gå de utprickade ledena, men det finns också många alternativa vägar. Det gäller bara att kuna läsa sjökortet - och våga avvika från mängden. tommy Som längtar tillbaka till Stockholms skärgård, och har ni otur Stockholmare - så har ni mig där redan nästa sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Maj , 2009 toaen skrev:Det gäller bara att kuna läsa sjökortet - och våga avvika från mängden. Så sant. Hur ofta ser man inte flatbottnade båtar (med max 30-40 cm djupgående) som inte *vågar* gå på *fel* sida om en farledsprick trots att det finns mycket gott om vattendjup även på *fel* sida ? Själv kör jag mycket ofta på *fel sida* om farledsmarkeringarna om det är möjligt. Dels är det lite spännande att utforska nya vatten (ett bra pålitligt ekolod underlättar naturligtvis) och så slipper man trängas med dom som inte vågar. Min (motor)båt har segel-lång-köl som sticker 1,5 meter så varför så många *flatbottnare* prompt ska ligga i 3-meters rännan fattar inte jag..osäkerhet kanhända ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 20 Maj , 2009 Det är knappast det det är frågan om, utan att medvetet dra upp svall för att retas lite som någon tidigare skrev. Om någon ökar farten framför mig så lider jag knappast av svallet som blir när båten går upp i plan, men om man däremot skär min väg i 90-grader tätt intill stäven så blir det lite annan effekt. På en spegelblank dag där 99% av båtägarna har sjövett nog att gå lugnt så blir det en hel del effekter av det. Då har inte båten t ex den stabilitet den normalt skulle ha av sjö pga kraften i seglen. Det kan aldrig i mina ögon bli något annat än synnerligen dåligt omdöme att bete sig på det viset. När man inte ens förstår varför matlagning eller vattenvärmning är relativt vanligt på segelbåtar...??? När jag hade motorbåt fick jag lära mig av de äldre att passera segelbåtar på gott avstånd och vid behov dra ner på farten (det var en ganska stor båt). Denna typ av hövlighet finns öht inte idag utan retar dessutom gallfeber på motorbåtsägare bara jag nämner det. För mig är det normal hänsyn på sjön... men något har ändrats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Maj , 2009 mariatherese, jag (långsam motorbåt) har upplevt hänsynslösheten också Spegelblankt hav på väg till Lysekil (massor av plats) blir jag omkörd av en *sjörivare* tätt-tätt-inpå.vi pratar 2-3 meter max! Hade inte en chans att parera den onaturliga vågbildningen som fick min vanligtvis extremt stabila 9-tonnare at rulla så att det mesta icke-fastmonterat ombord sökte sig *durknära*. Det gjorde också att glaslocket på en på spisen väl förankrad stekpanna åkte i durken och gick i *miljoners bitar*.. Försökte så gott det gick att samla ihop/damsuga upp eländet och jag skar mig i handen på en glasbit i processen, dessutom någon dag senare skar sig brorsdottern i foten på en liten bit jag missat Allt detta för att ett pucko i stor, snabb, sjörivande motorbåt inte hade vett på att hålla åtminstone *lite* avstånd! Häckvågen på vissa båtar kan ställa till det värre än *naturliga* stormvågor... Senast ändrad av Gunnar_ | 20 maj 2009 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 21 Maj , 2009 Nej! Det är snabbgående motorbåtar som behöver varningsljus! Lämpligen även en navigationsvarning över VHF. De kör alldelses för nära och driver upp alldeles för stor sjö. Varje gång jag är ute med båten blir jag nästan dränkt av den sjögång de ställer till med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Maj , 2009 När det gäller svall så önskar jag att motorbåtsägarna tänkte på när de gör störata svallet. Det är många gånger bättre för omgivningen om man kör fortare och planar än gräver ner sig i sjön Så för några timmar sedan em motorbåt som slog av på farten när den skulle förbi en båt som mastade på vid en mastkran. Följden blev istället att svallet ökade och masten slog mot mastkran så vindexen gick sönder. Gulligt tänkt men fel blev det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 22 Maj , 2009 Jag tycker att det hela har börjat handla mer om vågor och svall än om det här med att skapa en förståelse för vad som kommer att hända. Om jag kryssar genom ett smalt sund med min båt, så ska jag vara medveten om att det kommer att finnas folk som inte förstår att jag är tvugen att bete mig som jag gör... Men svallvågor är ju ett gissel... Tyvärr är det nog så att de som inte förstår vad som kommer att ske i ett trångt sund är de samma som river upp svall på kort avstånd.... Så det hela handlar om att vi som seglar borde förstå hur de som kör motorbåt fungerar och tänker, samt att de som kör motor båt borde få lära sig att segla... Detta är nog så att sättet att komma till en lösning med problemet är att tvinga alla till en utbilldning där det handlar om att lära sig segla OCH att lära sig att köra motorbåt. För om vi ska ha en utbilldning som bara är teoretisk så spelar det inte någon roll. Vi kommer inte att få någon fason på sjön i alla fall. Det som behövs är att folk får lära sig att hantera sin båt. Och att alla förstår hur myckmet 1 meter djupt vatten är... Jag som har en liten båt (sticker 1,20 meter) kan utan större problem gå utanför prickad led. Jag gör det dessutom ganska så ofta. Har jag ett val att gå utanför prickad led så gör jag gärna det för jag kan gå min egen väg... Är jag på sjön och seglar så vill jag gärna vara på sjön och vara ensam. Jag söker mig till natur hamnar där jag får vara ensam, eller i alla fall med ytterst få båtar runt mig. Det sitter lite i det där sedan jag var barn. Man är ute på sjön för att få lite RO i själen... Om det nu är så att min favvo naturhamn är tagen så kan jag gå till nästa. Jag vill kunna slänga av mig kallingarna på morgon kvisten och kasta mig i vattnet för ett morgon dopp utan att behöva fundera på om en båtgranne tar illa vid sig av att jag näckar... Det är ju tyvärr så att det inte finns obegränsat med utrymme på sjön. Men om alla tänker lite på vad som går åt i utrymme för att göra vissa saker eller föra fram vissa typer av båtar, så blir det nog lite trevligare... Men som sagt tvingande körkort men med krav på att man ska lära sig grunderna i att framföra både motorbåt och segelbåt. Är nog tyvärr det sätt som finns för att komma i ordning med problemet att han skvätte vatten på mig.... (ja ja jag vet att det är låg nivå på mitt inlägg men i alla fall....) Men så länge det inte är de som driver upp svall som läser detta så spelar det inte någon roll.... De som läser detta på detta forum är nog som många andra här... Intresserad av att vara på sjön och där med tar den hänsyn som behövs till andra på sjön. Lägger man tiden på att läsa och skriva inlägg på ett forum som det här så är man lite mera ansvarstagande än att passera någon i fullfart på 2 till 3 meters håll bara för att det går... Så vi kan gnälla en massa men det kommer nog inte att hjälpa så mycket för vi gnäller för andra som tar ungefär samma ansvar som alla andra här för att det ska vara skönt på sjön.... Det var nog allt när man sitter i sittbrunn med slappyn i knät och tittar på kvälls himmelen och tycker att livet är ganska skönt ensam i en vik... Jo jag är inte helt ensam... Två goda vänner är med ut och vi tittar för övrigt efter väder för i morgon så vi vet om vi ska gå hem eller gå vidare för en liten omväg hem... Med en segelbåt så är jag inte så intresserad av målet, utan vägen dit.... Ha det gott alla glada där ute... Nu ska vi ta och grilla lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser