Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sparre

Blinkers på segelbåtar?

Rekommendera Poster

Börjar det inte bli dags att införa blinkers på segelbåtar?

En vacker dag kommer det bara säga SMACK!

Det är ju snudd på omöjligt att veta vad de tänker ta sig för.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kanske införa båtkörkort så att även motorbåtsfolk och segelbåtsfolk kan väjnings reglerna som gäller på sjön. Bara som förslag alltså..

 

Man kan även ta som vana att hålla ut från en segelbåt så att man inte stryker bakom eller framför bara för att vissa lite extra hänsyn...



Senast ändrad av Bittan | 18 maj 2009 | 07:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du varit med om en situation nyligen.
Kan du beskriva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår dig verkligen

Det måste vara hopplöst för folk som inte seglat och vet vilka villkor som gäller för att föra båten framåt som gäller. Vi som seglar ser ju att segelbåten i närheten snart kommer bli tvungen att slå och komma på kollisionskurs med oss och kan förbereda oss påa det.

Av ren självbevarelsedrift brukar vi slå lite i förväg i smala sund om vi ser att det kommer en motorbåt så vi inte gör dom oroliga genom att komma för nära.

Det är så lätt att underlätta för varandra på sjön.

Ibland uppstår doch krissituationer ombord, det blir plötsligt grunt - vinden vrider eller något annat händer som gör att man måste slå och då hoppas man att båtarna runt kan väjningsreglena.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast har en modern segelbåt samma manöverförmåga som en motorbåt. Ibland bättre. Jag tänkte på detta vid förra seglingen.

Förr när det var skutor och skepp som gick med segel var det inte lätt att väja då alla segel skulle flyttas över vilket tar tid. Det  åker vi seglare snålskjuts på numera och man kan tvista om det är rätt att ha det så bekvämt.

Jag försöker att undvika att kryssa i farled. Detta tycker jag är riskfyllt och oroande för alla omkringvarande båtar. Ibland vet andra båtar inte om seglaren ska slå eller väja eller bara seglar på och följer vinden och lovar eller faller. Man skulle kunna begränsa segling i farled så att allt utom kryss är tillåtet. Det skulle underlätta.

Nu fungerar det rätt bra ändå då många inte kryssar så ofta i farled. Men många motorbåtare oroas över seglarnas framfart förstår jag.

Men å andra sidan, alla har ju möjlighet att gå över till bekväma segelbåtar. Bättre för miljön också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju också ett utbrett missförstånd att en segelbåt ALLTID har rätt till väg.
Det finns många situationer där en segelbåt både måste hålla undan och ta hänsyn till andra på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några exempel? Kan vara bra att veta som segelbåtsägare.

När segelbåt går för motor kan jag tänka mig att segelbåten har sådana skyldigheter, men när inträffar det när segelbåten är under segel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men som någon sa att det kan vara läge att införa krav på någon typ av körkort på sjön.

Det är för många som alltid håller på sin rätt både bland seglare och motorbåtar. Det är ju så att sjön är ganska så stor men det blir ganska trångt på sina ställen. Då kan det vara en fördel om fler vet hur de ska bete sig och vad de har för rättigheter och skylldigheter.

Kommer man seglandes med vinden in från styrbord så gäller ju inte samma sak som när man har den från babord... Även att man ser folk som beter sig lika dant i båda fall.

Men sedan har vi ju regeln som säger att störs / dyrast båt går först och har alltid rätt... Tungan

Jag brukar således alltid ha fel Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En upphinnade båt är alltid väjningsskyldig. Oavsett hur den framförs.
Finns beskrivet här bla. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=283209

Du måste alltid hålla uppsikt och undvika kollision, dvs du kan behöva hålla undan om motorbåten inte kan hålla undan (av någon anledning, känd eller okänd). Att hålla på sin rätt in i det sista är alltså ingen bra idé.

Du får aldrig ändra kurs så att du försvårar för en väjningsskyldig båt att hålla undan. Vilket betyder i praktiken att du inte kan slå och lägga dig på en kurs som skär en motorbåts om den då måste göra en besvärlig manöver för att hålla undan.

Väjningsreglerna kan du läsa om här.
http://sv.wikipedia.org/
EDIT: Maringuidens programvara sabbar länken. Klicka på länken och sök efter Sjövägsreglerna

Och här från värket själv: http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/89-015.pdf

Kortfattat kan man säga att en segelbåt inte kan fara omkring som om motorbåten inte finns där. Alla måste ta hänsyn till alla och visa gott sjömanskap.
Sjövägsreglerna innehåller många luddiga skrivningar just för att det så att alla har ett ansvar.



Senast ändrad av FredrikB | 18 maj 2009 | 12:01



Senast ändrad av FredrikB | 18 maj 2009 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt med att segelbåtar far fram utan hänsyn till andra. Ett ovanligt fenomen men upplevs säkert så av den oinvigde. Reglerna ska nog inte läsas utan tolkning av dem. Den som orkar förstå hur segelbåten funkar kommer att kunna räkna ut långt i förväg hur den kommer att flytta sig. Ingen seglare slår mot annan båt som passerar om den inte pressas av ont utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig självklara regler. Bra att det togs upp dock. Kanske någon som har missat dom där ute.

Sen är det lite luddigt vad som menas med en besvärlig manöver. Att vrida på ratten kan inte räknas till en sådan Flört. Som någon sade ovan måste motorbåtarna lära sig att ha en viss marginal till andra båtar. Segelbåtar har oftast en väldigt låg hastighet, så det finns tid att hinna undan för en motorbåt om marginal finns. Då minimeras risken för olyckor också.

 



Senast ändrad av rgsson | 18 maj 2009 | 12:40



Senast ändrad av rgsson | 18 maj 2009 | 12:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har full förståelse för att motorbåtsägare som inte själva kan segla kan bli lite nervösa av en kryssande segelbåt som de upplever rör sig oförutsägbart. Nu tror jag ju inte att någon slår mot en båt om det kan undvikas, så rädslan är förhoppningsvis överskattad. När jag själv hade motorbåt tyckte jag faktiskt inte att det var så svårt... men det fanns mindre båtar då än nu.

Och, förra sommaren hade vi vår segelbåt i vatten som frekventerades av windsurfare! Windsurfarna far fram i en hiskelig hastighet och där kan jag tycka att det är ganska svårt att hålla tungan rätt i mun. Speciellt när man själv går för motor och skall in i hamnen och windsurfarna far fram kors och tvärs som tättingar framför hamninloppet. Nu verkade det ju vara så att de väjde för de fartyg som var påväg in mot hamn ändå, men i princip borde de väl kunna hävda rätt till väg? Det fungerade bra ändå eftersom sunt förnuft verkade råda och de undvek just rännan in mot hamn varje gång en båt närmade sig. Men trixigt kunde det ha varit, så visst kan jag förstå motorbåtsägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Absolut inte. Men det här med att väja för varandra. Hur svårt är det? Jag tillhör idioterna som nästan bara begränsar seglingen till båtars manöverutrymme. Platserna som är olämpliga att segla är till antalet mycket begränsade. Varför utnytjar inte motorbåtar sin rätt i reglerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90% av alla seglare sköter sig alldeles utmärkt. Ibland ser man dock lite märkliga episoder. Förra året såg jag två seglare som helt plötsligt la om roder rakt mot varandra, bara en hårsmån från kollition. Fick intrycket av att de kanske var skymda av sina egna segel.

 Ibland kan det hända att man ligger och puttrar i 5 knop i hastighetsbegränsat område, för att sedan få en glad seglare med full vind i seglen att köra in i häcken på en...

Sedan har vi ju det här med kryssandet i farleder. Nej, jag vet inte om jag orkar längre... :-)

Take care - så hoppas vi på en fin sommar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta sig igenom en utbildning för åtminstonne skärgårdskepparen går troligen fortare än att älta regler och tillämpningar på sjön. Det är väl ren självbevarelsedrift att lära sig hur det fungerar? Jag skulle aldrig våga hävda min rätt eller knappt ge mig ut på sjön utan att ha en grundläggande koll på vilka regler som gäller.

När det gäller kollisioner mellan fritidsbåtar skulle jag tro att det i de flesta fall som slutar i en försäkringsfråga går till delat ansvar.

Om du har företräde enligt sjölagen och inte ser en tydlig väjning från ett fartyg i kollissionskurs har du skyldighet att väja. Skall man lämna företräde har man även en skyldighet att i god tid göra en TYDLIG manöver för att visa att man uppmärksammat situationen.

Kort sagt, om alla lever upp till sina skyldigheter så uppstår aldrig några situationer som är farliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att reta upp sig på att en glad seglare kör för fort så kanske man kan flytta sig ett par meter i sida om det behövs och dra av på farten och släppa förbi. Hjälpas åt lite oberoende vilken båt man framför. Någon som håller med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssa i farled är inte tillåtet enligt reglerna om det innebär att andra båtar (fler än en) tvingas väja. Är farleden så trång att hela bredden behövs för att kryssa så skall du gå för motor. Rätt självklart egentligen. Och, som säkert någon redan sagt, i alla lägen visa varandra hänsyn och underlätta långt innan situationer blir dramatiska.

Lite konstigt med folk som ger sig ut på trafikerat vatten utan att kunna väjningsreglerna. Alla vet vem som har företräde vid ett övergångsställe inne i stan, men på sjön är det inte riktigt lika noga, eller vad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med fler än en? Råkar komma två på en timme eller att det är så mycket trafik att det kan bli svårt att utesluta dominoeffekten bland båtar som hindras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. En sådan regel har jag aldrig hört talas om. Kan du ge mig en hänvisning? De fanns inte då jag tog min skepparexamen i alla fall. Betyder det också att segelbåter utan motor är hänvisade till att hålla sig utanför farleder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F_n vad illa jag stavar. Jag menar naturligtvis kollission och ingenting annatGlad

Vet förresten alla vad för regler som gäller vid övergångsställen? Eller rent av vilken sida man ska gå på gångvägar? Jag är inte så säker på det...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sjotrafikforeskrifter.pdf
Regel 9 – Trånga farleder
...
Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.



Senast ändrad av Gunnar_ | 18 maj 2009 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farre:

 

Huvudet på spiken. Det är inte lätt som seglare att bromsa när man hinner upp en motorbåt i en 5 knopssund, ofta så ser den rutinerade motorbåtsägaren att man kommer och håller undan/ ökar farten. Självklart är det seglaren som är väjningsskyldig, men jag tycker det kan vara svårt att förutse sådana situationer. Ofta har jag fått rullat in genuan/focken skotat om seglen till det minst optimala eller/och startat motorn och backat.

 

/C

 

Madam blå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag anade att det var den regeln han avsåg. Men det står inte att en segelbåt måste gå för motor i trång farled, vilket var vad jag vände mig mot. Det står heller inte att det är förbjudet att kryssa i farled vilket påstods. Lagstiftarens avsikt är nog att vi skall tag hänsyn till varandra och särskilt genemot den som har svårare att manövrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste berätta om en lite jobbig dag i stegesund. Vi kom in dit med ett antal båtar bland annat en segelbåt som gick för segel, det började med att en vaxholmsbåt gav tre signalet (back i maskin) och började backa ut och segelbåten gjorde inga tecken på undanmanöver.. det var på håret att dom klarade sig. Sen fortsatte dom uppåt i sundet på kryss. Mitt i sundet möter dom en annan vaxholmsbåt som genom högtalaren skrek att att dom skulle ta ner seglen och köra som folk, detta var 1 minut innan det sa pang. Det slutade med att segelbåten puttades tillbaka genom sundet. Vem som hade rätt eller fel svårt att säga...

 

Mvh Jonas

 



Senast ändrad av jonke_66 | 19 maj 2009 | 04:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att inte gå för segel i trånga passager efterföljs rätt dåligt. Jag råkar ständigt ut för det iaf. Är som gjort för olyckor. Skärpning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäcker att man alltför snabbt delar upp sig i två läger som vanligt vad det gäller båtfarande. Sanningen är nog mer den att det finns rötägg och okunskap även bland båtfolk. Men vi har ju bara en typ av sjövägsregler att hålla oss till...  Reglerna är egentligen relativt få och enkla.       
 http://www.vassjo.se/docs/Vajning.pdf







Senast ändrad av Reine | 19 maj 2009 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte många regler på den sidan Skrattande
Nej den öppnar sig inte. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu får du ge dig och inse att du hade fel, trots att regeln enligt dig inte fanns när du tog skepparexamen.

Han påstod aldrig att den var förbjudet att kryssa i farled. Han sa att det inte var tillåtet under vissa villkor. Precis så som lagtexten var skriven. Det var till och med riktigt ordentligt vältolkat.

Ibland får man svälja stoltheten och erkänna att man inte visste bättre. Även om man är seglare, men det är väl just den här mentaliteten som du visar upp som gör att det uppkommer farliga situationer.

Du verkar vara en av de som tror att bara för att du har en segelbåt ska alla ta hänsyn till dig oavsett omständigheter. Hur ska man annars tolka att du precis blivit motbevisad och ändå hävdar din rätt, byter huvudargument och nu påstår att lagstiftarens avsikt är att alla ska ta hänsyn till alla men speciellt mot den som har svårare att manövrera. Det stod precis tvärtom i lagtexten. Trots att segelbåten i den trånga farleden skulle ha svårast att manövrera ska den ta hänsyn till övriga båtar och låta bli att kryssa under de villkor som uppgavs.

Jag vet egentligen inte varför jag bemödade mig om att skriva allt det här för jag är övertygad om att du har ett sätt att hävda att du har rätt ändå. Att erkänna ett fel ligger helt enkelt inte i din natur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...