KillerBoo 58 Postad 17 Maj , 2009 Har ett delikat problem: När båten ligger still, alternativt jag går för motor förblir båten torr överallt, oavsett hur lång tid som gått. Däremot har jag seglat ett par dagar i inte alltför blåsigt väder (det lutade en del, men inte alls oroväckande mycket). Dag 1 märkte jag att mattan i salongen var lite blöt i kanterna, men brydde mig inte så mycket om det eftersom jag spillde ut en del vatten i samband med diskningen tidigare under dagen, och satte det (felaktigt) i samband med detta. MEN dag 2 seglades det dryga 3 timmar, i moderat krängning, och när vi landade och jag gick ner i ruffen kom chocken, Mattan låg och flöt. Ryckte upp durkarna och började ÖSA vatten. Sammanlagt var där säkert ett 20-tal liter vatten men jag hittar inget ställe där det skulle kunna komma in. En teori var först pentrygenomföringen, men där var det torrt samt hushållspappret som stod i diskhon var även den torr. Därefter kollade jag färskvattentanken, men den var hel och nästan full. Nästa farhåga rörde kölbultarna, men dom sitter dels som berget och dels kommer det inte in någonting ALLS om jag inte seglar båten. Borde det inte läcka åtminstone en droppe på 2 dagar om nånting är fel där? Torkade ur allt vatten i förrgår eftermiddag, sedan dess har jag inte seglat utan använt dagarna till att gå igenom elsystemet, samt att se om något ytterligare vatten tränger in, men icke, båten är fortfarande snustorr. Var ska jag leta? Vad kan skjutsa in 6-7 liter vattten i timmen vid segling men vara snustorrt annars? Ska jag prova att segla med alla genomföringar stängda? Alltså kylvattenintag, självläns samt pentryutsläppet. Båten har inombordare, inget sjövattenintag till pentryt och inte heller i övrigt några genomföringar med kranar. Enda ytterligare som är monterat under vattenlinjen är väl isf givaren till loggen men den sitter ju under vattenlinjen även utan att jag seglar och borde alltså läcka även annars... Hjälp tack, jag är konfunderad och lite nervös Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 17 Maj , 2009 Förmodligen är det något som sitter högt upp eftersom det endast kommer in när det lutar tex. däcket, luftningsventiler till tankar, skarven mellan däck och skrov, fören, fönster... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 17 Maj , 2009 Förresten.. kan du inte åka ut och segla med en kompis som sitter nere i ruffen. Då borde han/hon se vart det rinner ifrån innan det blir jätteblött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Maj , 2009 Har du röstjärnsförstärkningen som är neddragen till skrovbotten? S.k tierods. Man kan tänka sig att det läcker där. En Maxi 77 som vi gick ordentligt på grund med och spinne uppe fick ett ryck i riggen så en av tiearna gick genom skrovbotten nästan. Det började sippra in vatten så vi fick gå iväg till en kran och lyfta. Lätt lagat och iväg morgon därpå. Annars kan man tänka sig att kölen böjer sig något och vidgar en springa som sen går ihop när kölen hänger rakt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 18 Maj , 2009 Kolla självlänsarna från sittbrunn och akter över Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 18 Maj , 2009 Jo självlänsen kan ju ha med det hela att göra. Men det känns ju som att något skulle gunga när du seglar som gör det möjligt att det kommer in vatten. Vet inte hur det är med svajköl på 77an men jag har inte hört / läst något om det i alla fall. Men som någon skrev innan in med någon i ruffen när du seglar och ha dem till att krypa runt. Ur med durkar och alla möjliga lösa grejer innan så det blir lättare att se vart det kommer i från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Om det kommer fr självlänsen, borde det då inte först och främst märkas på att vattnet hamnar i sittbrunn? Eller menar du att det läcker in på vägen mellan sittbrunn och utlopp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Skarven mellan däck o skrov samt fönstren utesluter jag eftersom allt ovan durkarna är torrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Ja, där sitter tierods men området runt infästningarna är torra, likaså dynor och stuvfack. Det där med kölen känns rent spontant mest logiskt, men eftersom det ju inte kommer in så mycket som en droppe när jag inte seglar verkar det ändå inte helt troligt? Jag är ju total nybörjare när det gäller segelbåtar så min logik kanske haltar i det fallet, men ändå.. om det kommner in 20 liter vatten på kanske 3 timmar så borde det väl ändå komma in en droppe på 3 dagar? Kollade nu igen imorse och det är fortfarande snustorrt runt såväl bultar som övriga ställen under durkarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Det får väl bli så att jag letar upp nån som kan följa med o kolla runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 18 Maj , 2009 Farsgubben hade en Maxi 87 där det blev blött på durken efter segling. Det visade sig att det samlades vatten under mötorn som sedan rann fram när båten lutade vid segling. Kan det vara något liknande? Det var inga mängder som i detta fall, men samma symptom. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 18 Maj , 2009 ( Självlänsar) vet inte exat hur det ser ut på maxi 77 men kolla hur det ser ut mellan utlopp och sittbrunn vad jag vet är att på vegan så är det rör med slanganslutning å slangklämmor som kan läcka ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 18 Maj , 2009 Det är slangar och slangklämmor som leder ut vattnet från sittbrunnen. Skall det inte till rätt mycket för att det skall komma in sådana mängder? Kan det bli häverteffekter? Jag skall tillägga att jag inte vet hur det ser ut när båten är utrustad med inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Jag var inne på samma tanke eftersom vattnet fanns överallt (alltså även i motorrummet) så det behöver ju inte vara inne i båten läckaget kommer ifrån Förbindelsen finns ju vid motorlådan/nersteget så det som finns i motorrummet finns även inuti, men vad finns det i motorrummet som skulle börja läcka vid segling, men inte vid motorgång? Jag har ju lika torrt där som inne i båten om jag inte seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 18 Maj , 2009 Är det sött eller salt är ju en klassisk fråga på västkusten... men jag vill minnas att du seglar i insjö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Jo, jag ligger i Vänern. Dessutom råder det inga tvivel om att vattnet kommer utifrån på ett eller annat sätt. Det hade heller inte regnat mer än några få stänk dagarna innan jag upptäckte det här. Efter lite eftertanke och funderingar hit och dit är det dags för en liten rättelse angående vattenmängden kontra tiden. Jag seglade ett par timmar dag 1 och märkte att mattan var lite blöt, men eftersom jag satte det i samband med spillt diskvatten gjorde jag inget mer, så det är väl troligt att vattnet låg kvar från dag 1 och när jag sen kom in efter nästkommande dags 3-timmars segling så får man väl addera tiden, vattnet var ju detsamma hehe. Så, kanske 20 liter under 5-6 timmars segling är väl mer rätt, men det är ju ändå olustigt och nåt är ju helt klart fel. Om det läckte vid motorgång men inte annars vore ju felsökningen helt klart mycket lättare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceancruise 0 Postad 18 Maj , 2009 Kolla även vakum-ventilen till motorn så det inte kommer in vatten bakvägen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Vad? Va? Hur? Var? Fattar inte riktigt... vilken ventil, som sitter var som ska förhindra att vattnet kommer vart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 18 Maj , 2009 Vakumventilen sitter nånstans på avgasröret för att förhindra att det blir hävertverkan och att vattnet sugs in via avgasutblåset och in i motorn. Den stänger när man kör motorn, öppnar och släpper in luft i avgaskröken för att förhindra vatteninträngning. Men är ju inte säkert att du har en sådan, är nödvändig endast om motor och avgaskrök sitter under vattenlinjen, inte annars. Vet inte var du har avgasutsläppet, men du kan ju kolla om det kan hamna under vattenlinjen vid kraftig lutning på båten. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2009 Avgasutsläppet sitter precis under vattenlinjen, men hur ska eventuell vatteninträngning därifrån hamna i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 18 Maj , 2009 Har man problem med vakumventil så bör ju vattnet i första hand hamna i motorn, och det har det väl inte gjort, så i ditt fall skulle det kunna vara läckage på avgasslangen eller vid skrovgenomföringen men det borde du ju märka när du kör motorn. Men å andra sidan borde ju vattnet komma in i båten även vid stillaliggande.... detta var mycket märkligt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceancruise 0 Postad 19 Maj , 2009 Var vattnet hamnar beror lite på var någonstans vakum-ventilen sitter. Membranet i ventilen kan vara kass och då rinner det vatten direkt från ventilen (som ser ut som en slangbella/Y-formad..). I min skuta sitter ventilen i ett sittbrunnsfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2009 Jo du har väl S-drev i din Maxi. Där finns en tjock gummiskiva (gummibälgen) som ska bytas vart tionde år (egentligen vart 7:e). Drevet sticker ut genom denna. Kolla den så den inte har nån spricka som skulle kunna öppna sig när motorn vid segling. På liknade sätt skulle kölen kunna släppa in vatten vid lutning men inte de mängderna. Torka helt torrt. Lägg trasor eller papper på de ställen du misstänker. Tierods, kölbultar, torka gummiskivan helt torr och lägg ett toapapper där för indikering. Kolla slangen från kylvattenintaget också. Segla en kort stund på en bog och kolla var det blivit blött först. Är det torrt, lägg båten på ny bog och gör samma sak. Förläng tiden tills du fått in lite vatten. Bif bild på bälgen Senast ändrad av forgus31 | 19 maj 2009 | 12:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Maj , 2009 Bra input, man tackar. Den där ringen misstänker jag litegranna eftersom den alltid är fuktig. Inte blöt, men väl fuktig, oavsett jag seglar, ligger still eller kör för motor. Liksaså svettas kylvattenintaget vid genomföringen. Alltså inte vid själva kranen. Men det är så lite så jag bortsåg lite slarvigt/oerfaret från dessa möjligheter. Kölen har jag nästan räknat bort eftersom där är snustorrt (la en cigarett på varje bult inatt, och lungcancerrisken minskade s.a.s. inte hehe). De enda ställena som finns kvar utan att lyfta båten o inspektera m mikroskop känns som de du just nämnde, kylvattenintag resp damask/drevtätning. Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att det inte läcker så mycket från kylintaget så länge jag kör motorn eller ligger stilla, men någon typ av häverteffekt kanske kan trycka in mer vatten än annars när man seglar och alltså gör fart utan att impellern tar hand om vattnet....? Kanske.. HOPPAS jag Tar till mig felsökningstipsen och återkommer när jag testseglat, förhoppningsvis imorron Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 20 Maj , 2009 Jag hoppas att du hittar vart bostaden läcker... Det vore ju trist om du skulle behöva drenera om hela... Väntar med spänning på att se hur det går för dig med att hitta vart det läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Maj , 2009 Idag, efter att ha haft durkarna på land sedan i söndags, alla genomföringar, kölbultar mm täckta med toapapper sedan igår och ögonen på skaft samt öronen vidöppna i jakt på läckan trötnade jag på att sitta o se på när inget vatten, ens fukt, kom och visade sig på mina papper plockade jag ur dynor och allt allt som kunde tänkas vara ivägen för att sticka ut och segla för att se om jag kunde spåra nån läcka. Då... när jag lyfte på luckorna i förpiken kom jag på att jag ju fyllt färskvatten innan jag gick ut fölr att segla första ggn. Kände på runtom tanken (där sitter en säck/lunga på 30 liter) och märkte att skumgummit den vilade på var genomsurt. Lyfte ur säcken och inspekterade men hittade inga fel. Satte tillbaka säcken och kopplade på slangar osv och då såg jag att ena svetsen som håller påfyllningsanslutningen verkade mysko. Höll tummarna och började fylla nytt vatten samtidigt som jag höll ögonen på vad som hände pch Voila, När säcken blev nästan fylld började det FORSA ur vatten. Så eftersom jag fyllt i 2 omgånga, och utrymmet där säcken ligger säkert sväljer 100 liter hade jag troligen sakta men säkert byggt upp en liten sjö i stuven. Ett utrymme som har förbindelse med resten av båten när... juste det, när det lutar. Märktes inte alls när båten låg still så jag fortsatte fylla tills säcken var full, och det rann över uppe vid påfyllningshålet. Fortfarande inget vatten på durkarna. Nästa steg vara att simulera krängningen, vilket jag gjorde med hjälp av bommen, en vinsch och bryggan Sisädärja, durken flödade över. Nu har jag hittat orsaken till symptomen och botat det genom att KASTA DEN HLVTS JVL säcken i närmsta container. Blir till att hitta en riktig tank som passar i stuven, för nån mer säck, det blir det INTE!!! Stort tack till alla som engagerat sig i problemet, jag var orolig ett tag men nu känns det suveränt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 22 Maj , 2009 Gött att det löste sig. Man blir ju lite kinkig när det är vatten inne i båten... Det vill man ha på utsidan... Jag fick in lite vatten i min när det regnade.... surt som fn men när man hittar vart det kommer i från så är det ju lugnt för då går det att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Maj , 2009 Skönt att du slapp byta nåt dyrare! Vi hade också en vattensäck på en 77:a vi köpte i Åmål. Vi fyllde vatten, sprängfyllt i vattensäcken och seglade hemåt Göteborg . Det blåste småspik och båten krängde väldigt på Vänern. Efter ett tag gick jag ner och skulle fixa några mackor och då fick jag se en hel del vatten på botten. Att smaka på vattnet lönade sig ju inte så vi blev oroliga. Hela familjen med i båten. Småningom gick vi in i Dalboån för natten och kollade upp felet som var vattensäcken under förpiksdynorna. Vi lagade den när vi kommit hem men vi var tvugna att köpa en ny i Kristiansand då den gick läck igen. Den hade vi några år men fick ha koll vid fyllning av vatten så den inte blev sprängfylld. Den tål inte det tryck som blir med en 1,5m vattenpelare (0,15 Bar). Skitgrejer som tillverkaren vet i förväg inte klarar av att fyllas fullt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 23 Maj , 2009 Jo, visst var det skönt att det inte blev dyrt. Ännu skönare är det att vara säker på att inga andra ställen släpper in/ut vatten som inte ska vara där Nån mer säck blir det INTE men tyvärr står mkt prylar på inköpslistan, så jag får tyvärr klara mig lite provisoriskt med en vanlig 25 l dunk. Inte bra och inte smidigt, men just nu får det duga. Ska se om jag kan få plats m dunken i nån stuv, annars vettefasiken. Många tusenlappar är redan bortprioriterade, så tank får vänta tills om ett par veckor. Men som sagt, det gör så lite så, nu när jag vet att man inte sjunker när man hissat lakanen Kan tänka mig det var lite småjobbigt för dig mitt ute på Vänern m familjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 23 Maj , 2009 En vattendunk går utmärkt att placera på babordssidan ingången till förpiken, längst ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser