Andyh 0 Postad 17 Maj , 2009 Vet ngn vad det kan vara för fel på en ebersprecher som inte startar? Förra året började den strula lite, krävdes 2 uppstarter innan den gick igång, och det rök en del vid start. Nu startar fläkten 2 sekunder och sedan dör den! Vad är fel??? MVH//Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 17 Maj , 2009 Värmare behöver service regelbundet men det första som slår mig är att tändstiftet har gett upp och i andra hand bränslepumpen men det är mindre troligt! Har Du möjlighet att mäta strömmen och se om startströmmen är hög dom två sekunderna fläkten går? Det är då tändstiftet är inkopplat vilket ger rätt många Ampere! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 17 Maj , 2009 Tack för tipset. Jag fick hjälp att kolla bränslet. Det kom fram som det skulle. Stiftet låter logiskt! Det skall undersökas..... MVH//Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 18 Maj , 2009 Har själv en D3L Som inte funkar som den ska! Det kan vara styrboxen! Problemet med min var det samma fläkten startade och gick ca 30 sek och sen dog den! Efter mycket felsökande och svordommar så kom jag med mycket hjälp från alla kunniga människor på detta forum fram till att det troligen är styrboxen som är trasig! Så nu ligger boxen hos en elektriker på felsökning. MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 18 Maj , 2009 Jag försökte själv starta min ebes när jag hade för lite kräm på batteriet. Pumpen pumpade in diesel men det tände inte. En massa diesel låg alltså i brännkammaren, jag skruvade ut stiftet gjorde rent, hade laddare på batterierna och startade. Det rök fruktansvärt ett tag men när all diesel brännts bort i kammaren gick den som en klocka igen. Du kanske inte hade samma problem men kanske hjälpte det något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 20 Maj , 2009 Jo, jag hade samma problem. Faktiskt har jag haft det i ett år. Krafftig rökutveckling, måste omstartas, men andra försöket har det funkat, utan rök. Men nu är den som sagt död. Startar 2-4 sek för att sedan stanna. Funktionen vent. fungerar fortfarande så fläktarna är det inget fel på. Stiftet skall jag kolla omgående. Återkommer med svar!!!! MVH//Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 20 Maj , 2009 Ja låg spänning ger samma symtom som dåligt glödstift då stiftet glöder för dåligt, det är hugget som stucket om den startar eller inte! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 20 Maj , 2009 En sliten glödplugg brukar ofta ge symtomet att värmaren startar på andra eller tredje försöket en period innan den helt tar kvällen. I mitt jobb så finns det gott om diesel och bensinvärmare av alla typer och storlekar, den största vi har är en Webasto monterad i ett norskt diesellok och den är på 60kW. Har Webasto i bilen och jag har bytt stift en gång på 4 år så det är nog snart dags igen (den sitter helt dj...igt monterad) Ett tips är att byte glödstift regelbundet t ex varannat år så slipper man problem, det sliter på värmare och batterier att behöva starta flera ggr innan tändning! Det bildas bara sot och avlagringar och batterierna blir urladdade helt i onödan! Glödpluggen blir med tiden sotig och själv glödspiralen blir deformerad/delvis avbränd/förändrad resistans mm och nöts helt enkelt ut! Som en glödlampa ungefär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 21 Maj , 2009 Hej, Vilken färg är det på röken? MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timara345 0 Postad 21 Maj , 2009 Hej, om du inte är HELT säker på vad du gör, så gör det inte! För hellre värmaren på service. Om det däremot verkligen bor en liten äkta MacGyver inom dig kan du försöka på följande: Eberns elektronik kör en självtest på alla funktioner före start. Den kollar glödstift, fläktmotor, lågindikatorn mm. Ebern visar dessutom felkodena den hittat. Nu beror det på hurdan styrenhet du har hur den visar koden för felet. Med LCD display visar den en sifferkod. Utan LCD så visar den felet med att blinka lamporna (LED) på termostatet enligt en förbestämd kod. För att aktivera denna funktion skall du kortsluta två stift i termostatet. För att veta vilka två och för att kunna läsa koden hittar du nog via Google intruktioner. Men som sagt; om du inte är helt säker så gör inget själv. Du kan bränna elektroniken med fel kortslutningar o det kostar sedan skjortan. Det gäller att veta o kunna, inte gissa o famla sig fram. häls., Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser