Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
alexn14

Va tycker ni om mercury 50 hk-72

Rekommendera Poster

tjena

Skulle vara intressant att få höra andras synpunkter om mercurys 50 hk 70 talarna.

bensinförbrukning?

ljudnivå?

driftsäker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena ,,, 

ska man börja med bensin så e det katastofalt mycket den sörplar i sin per timma ,, ljudnivån e väl godkänd , driftsäkerheten anser jag vara det stora problemet ,, har ägt 2 st thunderboltmaskiner och båda har skurit i samma cylinder,, trots bra kylvatten ,, tredje cyl uppifrån sett ,, så det var bara mos av kolvarna ,, men det är min uppfattning ,,, kör nu suzuki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågade efter synpunkter

 

En 50 hk 70 talare, med största sannolikhet även tvåtaktare av äldre typ.

Denna typ av motorer hör hemma på återvinningen av skrot.

De släppte i nytt skick ut drygr 30 procent av bränslet plus olja rakt ut i vattnet. Som äldre motorer troligen ännu mer.

alltså inget bra alternativ varken för bränsleförbrukningen eller miljön.

Angående ljudnivå och driftsäkerhet så finns det betydligt bättre alternativ bland motorer tillverkade de senaste åren.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar enorma mängder bensin, 1,5 ld ca på en liten sportbåt. Har haft flera stycken och tror att den till och med slår dagens F150 i förbrukning. Strul med boxarna in i växelhuset så att vatten kommer in är ett återkommande problem. Skitar ner sjöarna rejält pga allt oförbränt som passerar igenom. Borde tvångskrotas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket bra synpunkter.

men går inte dessa motorer väldigt fint när de väl går som de ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går fint när hälften av bränslet inte förbränns? Knappast!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick väldigt tyst på låga varv. Drog ca 24l/timmen vid fullgas så inte speciellt snål men kan vara ok på en lätt båt tex en Ockelbo B16 bör göra ca 30-32 knop med den motorn och då blir bränslekonomin hyfsad ändå. Fast nyare motorer är snålare och miljövänligare men bara om de då är 4 takt eller 2 taktare med insprutning!

Driftsäkerhet på en så gammal motorn beror nog mest på hur den blivit skött. Nytt tändsystem utan fördelare tror jag kom -78, borde höja driftsäkerheten.

Hade en gång för länge sedan en 80hk Mercury -78 på en Fjordling gjorde ca 34 knop och drog då 1 l/dm, vid ekonomi fart ca 0.7l/dm, mkt trevlig motor! Relativt tystlåten också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare påpekats, den hör hemma på skroten.

::Harry::

den alltid ödmjuke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,har faktiskt en sådan motor ståendes som ja gärna skulle bli av med.och med en massa tillbehör, typ startmotor reglage och annat. Någon som vill ge ett bud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en 50 hk mercury från -79 har den på en Ockelbo T14 och den går som en klocka, inga problem, valde den motorn eftersom jag inte hade mer pengar att lägga ner på en ny motor med 4-takt, insprutning osv. den är ju självklart inte så miljövänlig som de nya motorerna, men eftersm jag inte använder den överdrivet mycket, så får de fungera. Det innebär också att jag har råd med den höga bränsleförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvångsskrota dessa motorer som skitar ner för våra djur samt vårat eget driksvatten. Tänk på dom som lever i detta. Tycker man det inte gör vågot så torde man även tycka att det är OK om flygplanden släpper ner 30% av sitt bränsle oförbränt som regn rakt på oss och våra odlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handen på hjärtat. Hur miljövänlig är din båt Sea-Ray. Jag ställer mig själv frågan. Är det okey att bränna hur mycket drivmedel som helst bara för man har råd och gör det med 4T eller olja? Flyga runt klotet ohämmat för sol på näsan eller shoppa i amerika en helg. Vad jag vet så är ovanligt med motorer i våra båtar som renar mer än bilar från 70-talet. Seglare ej undantagna med tanke på motor och all plast som förbrukas på sådana. Vi har även blivit mer duktiga på att bruka färg med ten. Borde vi inte istället tänka på hur vi använder våra prylar och vad som kan tänkas vara rimligt. Detta är inte personligt menat eftersom jag inte känner dig utan bara en trötthet på att om bara 2-T snurrorna försvinner är allt fixat. Jag skulle uppskatta om någon har information om förändringen i miljön efter det att 2-t blir ovanligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ta det här mred tvångsskrotning av gamla miljö ovänliga motorer ett steg längre så finns det nu bensin inombordare med katalysator, det gör skillnad! Så tvångs skrota alla gamla 4T inombordare utan kat! De med kat och därmed insprutning går dessutom betydligt snålare än gamla förgasar försedda motorer. Tar man också och skrotar alla gamla 2T på en gång så lär det bli väldigt lugnt och skönt på sjön för några få......

Frågan är väl hur stor miljövinsten blir, det kostar också på (på miljön) att producera nya motorer som sedan inte körs så värst många timmar om året.

Låt gärna flyget betala samma pris som andra fordonsslag för soppan dvs lägg på skatt på deras bränsle också! Skulle rimligen spara miljön en hel del om bränslekostnaden ökade med mer än 300% för dem....



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 22 maj 2009 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åker med 4 cyl 80 hk versionen, snygg trevlig motor med det klassiska utseendet, går att få att gå hyffsat billigt med lite finlir, största fördel är att du kommer att få ha motorn ifred ingen attraktiv souvenir att ta med till polen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågna i denna tråden var Va tycker ni om mercury 50 hk-72

Svaret på frågan har lämnats men sedan ska det alltid dras upp massa försvarstal till gamla 2-taktare.

DE ÄR SKIT och förblir skit för miljön.

Läs gärna min gamla tråd med titeln Avveckla alla 2-taktare NU

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55199

Där finns länkar till dokument som beskriver skillnaden i utsläpp. Går inte snacka bort fakta.

Givetvis släpper en segelbåt ut mindre, eller varför inte en roddbåt, men låt oss slippa sådant nu utan fokus på trådens innehåll.

Återigen till trådskaparen. Nej en äldre tvåtaktare är inget bra val och välj hellre en modern 4-taktare så har du gjort ett stort steg åt rätt riktning för miljön.

Dessutom är denna typ av motorer oftast tystare och går bättre.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Läste tråden för snabbt och tyckte man nämnde en 79'a.  Får man välja är väl alltid en nyare och renare att föredra. Men velade själv hela förra säsongen om jag skulle se över min och leta vidare varför den ibland tjurade eller lägga pengar på en nyare och då troligen en optimax eller in tidig honda 4 takt.  Men stöldriskfaktorn med att kunna sova lungt på nätterna och veta att båten får vara orörd och klar för avfärd näst utflyktsdag istället för att kanske mitt i säsongen åka på att jaga motor avgjorde mitt val.

Sorgligt att det ska vara så! 

Jag lade pengar på nya eldelar och motorn går som en dröm.

Ett tips för de som åker gamla 2 takt murclor är att prova andra stift,  fick tipset av marinshopen på några nya champion framtagna för att bränna renare och de funkar faktiskt trots lågfartkörning är stiften rena som på en bil. Att sen ha friska el delar gör ju sitt till att en motor även går bra på lågfart. 

Men visst modernare motorer är renare och bättre och flera gånger dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av just den anledningen så bytte jag till en MPI motor som är betydligt renare och klarar emissionskraven, Det var mitt strå till stacken. Nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang miljöaspekten kan man väl väga in att med en gammal sunkig 2 taktare kanske det inte blir så mycket åkt, nyare grejer och han åker tiofalt så mycket, bäst är väl om han höll sig på land, bilar drar bara en femtedel av vad en båt gör och brukar ofta inte smutsa ner vattnet.

 

post-15930-1394235930,3346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar du inget med 2-taktare Sea-ray?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden var väll varken hur Sea-Rays båt skitar ned eller hur han handlar med båtar?

 Typiskt jantelag

2-taktare är sämre än 4-taktare och det gäller även nyare version av 2-taktare med insprutning.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 STROKE RULES!!

En Ny e tech 300 timmar till service mindre utsläpp än vilken 4 taktare som helst och bättre drag.

Snacka om miljö Alla ni som är SÅ miljömedvetna Köp trampbåtar lev som ni lär.

 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg tabell har du gjort den själv??

 

 

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, givetvis har jag gjort den själv, precis som den flesta fakta jag presenterar här på forumet.Skrattande

Fabricerade lögner?

 

Nej den kommer från Naturvårdsverkets undersökning och gick tidigare läsa på deras sida men är nu inte kvar.

Länken till mitt tidigare inlägg om tvåtaktare finns kvar här.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55199

 

 

Lite mer finns här för de som nu har en tvåtaktare

http://www.stockholm.snf.se/battrim03.pdf

och här

http://www.stockholm.snf.se/bibliotek/batfolder.pdf

 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 24 maj 2009 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Herr Ringhede,du citerade mig längre upp i tråden,Jag ställde en enkel fråga som kan besvaras med ett ja eller nej.Vad har det med Jantelag att göra?O trådskaparen frågade ju ej heller om en 70-tals 2 taktare var bättre o miljövänligare än en modern 4 taktare. Ha en bra dagFoten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo om man försöker komma med argument för att slå ned på någon så fort man hittar en svag sida, så är detta jämställt med tillgrepp av jantelagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen   Läs denna sida, please!

Så svara själv gärna vad du vill uppnå med frågan till Sea-Ray om han handlar med 2-taktare.

 

Frågeställaren frågade bl.a. om bränsleförbrukning vilken är betydligt högre på äldre typer av 2-taktare. Precis som ljudnivå som är betydligt högre.

Och med lite ansvar för miljön så bör sådant tas upp när man ställer frågor typ denna.

Skulle vara intressant att få höra andras synpunkter om mercurys 50 hk 70 talarna

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som svar på vad den här frågan egentligen handlar om skulle jag vilja säga att bensin förbrukningen ligger ganska högt och ljudnivån är väl också ganska hög om man jämför med 4-taktare, men något man vänjer sig vid och inte störs av. driftsäkerheten är väl också något sämre då de börjar få några år på nacken, fördel är det ju om den varit välskött under sin livstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu,det är ju bra att sådana som du finns,så att vi som gillar det gamla kan hålla på! Förutsätter att du även kör ditt ekipage på Acrylatsoppa! Men erkänn (Straffet blir lindrigare) att det ser rätt bra ut med gammalt skrot ibland.

 

post-10004374-1394235930,6865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähäpp, aldrig acrylatfärg i min motorFlört

Sådant kommer aldrig i min gamla sura V6:a, skulle skära ihop direkt.

Kör oftast med importerad högoktanig, blyad soppa från baltländerna. Överskott från forna Sovjettidens militärförråd och användes mest till deras stridsvagnar.

 

Snygg motor du har.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...