HJFF1969 0 Postad 17 Maj , 2009 Som rubriken lyder, är det möjligt utan att motorn går dåligt med mindre munstycken, enl ett test så verkar det dock så. By fitting larger diameter carburettor jets and slightly raising the Wide Open Throttle rev range to its MFS 25A, Tohatsu Corporation has created a 30hp four-stroke that is, in reality, much more powerful than the additional 4.9hp would suggest Länk: http://www.boatsales.com.au/engine-reviews/2002/tohatsu-30hp-fourstroke-8246 Kollar man reservdelslistan så verkar det som munstyckena är det enda som skiljer, en möjlighet att öka lufttillförseln skulle kunna vara att dom förskjuter insugningspackningen, tycker det är konstigt annars varför den har flera monteringshål. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 17 Maj , 2009 En motor som får lite för lite soppa brukar bara tappa effekt. Minskar man soppamängden mer finns risk för motorskador. Motorer som är injusterade för att vara miljövänliga kan få lite mer effekt av att få mer bensin, men så länge grejerna är injusterade för att gå bra & hålla ska man aldrig få någon större effektvinst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HJFF1969 0 Postad 17 Maj , 2009 Men får man inte bekymmer med att motorn nyser och blir svårstartad (den har iofs automatchoke) Enligt testet som gjordes var ju skillnaden markant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HJFF1969 0 Postad 31 Maj , 2009 Skruvade loss förgasarna i helgen för att kolla om förgasarna hade samma diameter som insuget vilket dom hade förutom på ett ställe före spjället (där munstycket sitter mynnar upp)och där var diametern ca 15mm mot ca 22, det är väl normalt för att öka hastigheten, eller? Som sagts tidigare verkar det endast vara munstyckena som skiljer om man kollar i reservdelslistan, kan dom ha gjort nåt med tändningen också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser