Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Esteve

Två batterier, Battery Brain, annat eller som det är?

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Bella 620 med en Optimax 135. Har lite funderingar kring batterikapaciteten på denna och är inte speciellt insatt i detta ämne. Originalmonterat (2006) från marinan sitter ett Varta fritidsbatteri på 110Ah.

Kommer mest att använda båten för dagsturer men det kan nog bli någon övernattning då och då. Antagligen max två nätter i rad.

Förbrukningen som kommer att vara är förutom stereo är en kylbox av märket Waeco och den har ett effektbehov på ca 4A/48W. Troligen behöver man inte köra denna hela tiden eftersom boxen även har en isolerande verkan.

Frågan är vad passar dessa förhållanden bäst? Två batterier ett för start och ett för förbrukning, Battery Brain, annat system eller klarar jag mig med det batteri jag redan har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Åker du ut och sitter still i två dygn med stereon och kylboxen på så klarar du dig nog inte. Men om du åker omkring lite så laddas ju batteriet. Mitt råd är att skaffa en enkel multimeter så att du kan hålla koll på batteriet dessa enstaka 2-dagarsturer. Och att inte använda kylboxen hela tiden, som du redan förstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och när det är dags att byta batteri så bör du kanske satsa på ett med lite större kapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Att behöva kontrollera batteriet med jämna mellanrum oron för att glöma det förstör ju lätt vísten med att komma ut på sjön så det är ett dåligt råd. Och står Du där helt plötsligt och behöver komma iväg och så startar inte motorn p ga av att Du likaväl glömde så är det ju nattsvart!

Skaffa ett batteri till och ett av många system som skiljer batterierna åt i vila men förbinder dom när motorn går DOCK EJ SKILJEDIOD!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag var i samma situation som du och när det var dags att byta ut mitt batteri så valde jag att köpa två nya marinbatterier (75Ah styck, skulle ha köpt större.. Rynkar), kopplade ihop dom permanent och sätta på en spänningsvakt (jag valde en battery brain men det finns säkert andra fabrikat). Jag resonerade som så att med denna lösning så får jag ut mesta möjliga aperetimmar till förbrukning av mina två batterier utan att riskera att inte kunna starta motorn. Dessutom så säkerställer lösningen samtidigt att du aldrig kan köra ett batteri helt tomt, något som kan hända om du glömmer en förbrukare på. Installationen är mycket enkel och relativt billig. Fungerar fint för mig! Lycka till hur du än gör!

MVH

/Grovah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken Waeco är det (modell) ?
Dom tillverkar ju både kompressorboxaroch termoelektriska.
Kompressormodellerna är strömsnåla men dom termoelektriska suger nog snart musten ur batteriet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Eftersom den enl uppgift drar 4A så lär det ju inte vara med kompressor!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, mitt (gamla) )kompressor-kylskåp (Elektrolux) drar också i storleksordningen 4 A när det går, men det stoppar ju efter ett tag så snitt-förbrukningen ligger väl (fritt ur minnet) på runt 15-30 Ah/Dygn, mycket  beroende på inställd skåptemperatur, yttertemperatur, dörröppningsfrekvens och hur mycket kylvaror skåpet innehåller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du vill ha kylboxen iging under tiden du är ute med båten och tänker övernatta då och då och ibland 2 nätter så har räcker inte batterikapaciteten till att hålla igång en thermoelektrisk box, då måste du akaffa en kompressordriven, det är väligt stor slillnad på dessa, du når lätt 3-4 graders temp och sen går boxen bara för att hålla detta. Som nån tidigare skrev att det går ca 20.25 amp/h dygn. Den andra boxen måste gå på batteriet nästan hela tiden pga att kyleffekten är så mycket lägre, och strömförbrukningen är dessutom högre, så du kanske klarar ett 75ah batteri ca en dag och redan på kvällen har du dragit ur säcker minst 40ah och då måste du ladda upp det igen.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Kolla på den här rapporten, temoelektrisk kylbox inkopplad 20 timmar drog ca 72 ah på grunda av dålig kyleffekt så gick den hela tiden, 3,6 amp i 20 timmar.

Kompressordrivet kylskåp/box behövde 16 ah under samma förusättningar.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/kyra4.htm

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...