Gäst Sea ray Postad 9 Juli , 2004 Jag köpte en Sea Ray förra året som är importerad 90 och har nu insett att den inte är CE märkt och dess konsekvenser. Är det någon som vet om man kan häva ett köp då den tidigare ägaren inte informerade om detta. Köpet var privat och då gäller köplagen. Jag har kontaktat konsumentrådgivningen i min kommun med de visste knappt var en båt är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 9 Juli , 2004 Är den importerad 1990 så behöver den inte vara CE-märkt. Sök på CE i forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 9 Juli , 2004 Precis. Att köplagen gäller är ingen fördel, för det är konsumentköplagen som är något att ha, men den ger bara extra skydd för konsumenter som köpt saker av näringsidkare (d v s företag). Att en båt från 1990 inte är CE-märkt är heller knappast något fel... båtarna behövde inte vara CE märkta vid den tidpunkten såvitt jag vet. Det är ungefär som om du köper VW Bubbla från 1966 och vill lämna tillbaka den för att den saknar bilbälten. Det var inte krav på bilbälten förrän år 1969 års modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sea ray Postad 11 Juli , 2004 Tack för era svar men jag skrev fel i mitt inlägg. Båten är årsmodell 1990 och importerad 2000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse_z Postad 11 Juli , 2004 Du kan inte häva köpet, om det inte står i köpekontrakt att båten säljes enl. sjöfartverkets normer. Du har besiktningsskyldighet :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 11 Juli , 2004 såvitt jag vet är importören skyldig att ce-märka båten. gör han inte detta kan man häva köpet...men hur man gör det vet jag inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Juli , 2004 Importören e alltid skyldig att ce-märka båten, även om han/henne säljer båten vidare(vicket man innte får gjöra utan ce-märkning) så kvarstår ansvaret på importören! Kräv importören på ce-märkningen,om inte annat e överenskommet. Alternativt kan ni ce-märka själva, men då ska båten säljas billigare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sea ray Postad 11 Juli , 2004 Den förra ägaren köpte båten av FCC Florida. Jag tittade i andra inlägg och där var det varningsflagg på dem. De har bytt namn såg jag också till Unigue Boats. Är det någon som har erfarenhet av att de har CE certifierat båtar som de har tagit in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Juli , 2004 Den förra ägaren er isåfall ansvarig för CE-märkningen, inte U.B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 11 Juli , 2004 Hej, där kan du ha fel Berra, tog FCC Florida in båten till Sverige och att förre ägaren köpte den från dom, då är det FCC Florida som är CE-ansvariga. Men nu finns inte det företaget längre, då är det upp till nuvarande ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Juli , 2004 Bra du e vaken Dusty, men läs hela innlegget, så ser du att jag skrev: importören har alltid ansvaret för ce-märkningen. Som sea ray skrev att förra ägaren köpte båten av U.B Florida,så e båten köpt i USA , och då er förra ägaren ansvarig som importör av båten. Har U.B impoterad båten till Sverige(viiket jag stärkt betvivlar) så eju dom givetvis ansvarig för CE-Märkningen... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 11 Juli , 2004 FCC Florida tog in båtar till marinan i Årnäs i Sverige. Kanske inte denna Sea Ray? 8) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser