Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Pilkington

Registrera tidigare bromsad kärra

Rekommendera Poster

Hej!

Ja fick med en kanonfin kärra till båten ja köpte. Den hade varit en tidigare bromsad kärra, han skrotade den för att han hade sjötomt och åkte aldrig mer än ner till sin privata ramp.

Nu till frågan. Går det registrera den här kärran igen? Den har bromsarna kvar, behöver dock renoveras. Alla lampor kvar osv. Vi åker runt och fiskar så det kan mycket väl va värt det om det inte kostar skjortan dvs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde detta med mitt släp förra året.

Har du någon kopia på tidigare papper så underlättar det massor. Mina papper kunde inte hittas pga av att släpet var avfört ur alla register. Beställ tid för registreringsbesiktning så talar de om vad du ska göra. Om du ska lämna in för fix av bromsar så be om ett intyg på axel med namn, modell etc från de som fixar släpet. Det underlättar. Hitta även chassinummret på släpet så borde allt fungera. Kostar ca 1500 har jag för mig fix av bromsar etc.

Först, ring och prata med besiktningen innan så du vet att det är praktiskt möjligt att få släpet godkänt, så ingen formalia strular till det.

Se till att du har allt innan du åker till bes så sparar du pengar.

Sammanfattning:

• Chassinummer, serienummer på släpet
  • Papper på axeln
  • Allt klart vad det gäller bromsar och lysen mm
  • Tidigare reg nummer är bra att ha

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon!

Trailern är gjord i Tyskland så det kan nog bli problem kanske? Men det sitter en stansad plåt på med massa info på. Samt att det står på axeln att den klarar 1300kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att det blir några större problem, fattar jag gubben på SBP så handlar allt om axeln är typad eller ej. Ta med släpet till någon som kan detta och kolla vad du har, besluta sedan om du ska reg besiktiga.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...