Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
katla

Trafo 230/115V, glasfiberbåt, isolation?

Rekommendera Poster

Har snurrat runt på forumet för att få klarhet i vad man ska installera.

Har en glasfiberbåt från US. Båten har således 110/115V ombord. Behöver därför en trafo och funderar på om isolationen blir ett problem även i en plastbåt. Antar att man inte kan ge ett generellt svar då det hänger på hur/var jordkabeln i båten tar vägen... OM det är så att man ska installera dubbelisolerad trafo, även i plastbåtar kan någon då ge en vägledning på en prisvärd lösning för min. 2500W? Kanske enklast att köpa en standardtrafo kring tusenlappen för att mäta/testa om man har någon potentialskillnad...? Fast å andra sidan OM man har potentialskillnad så är det surt att man redan lagt ut en tusenlapp på en värdelös trafo...Foten.. Tips, någon??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, Michel! Tack dessutom för transformatorn! Jag måste säg att du fixade det snabbt och proffsigt! Rekommenderar din trafo till andra användare.

Kan någon med erfarenhet svara mig varför jordfelsbrytaren i båten löser ut? Kan det ha med 50/60Hz skillnaden att göra? När jag kopplar bort jorden till båten så funkar allt klockrent. Vet inte om det är ok att koppla bort båtens jordfelsbrytare...? Det borde ju vara ok eftersom trafon har en egen jordfelsbrytare.. Har du tips/erfarenheter, Michel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Chefen!

Tackar och bugar för dom orden. Har fått exakt likadant fel i Norge med en Stingray 2009. Saken är att dessa trafon levererar 2 x 55 volt. Jag får hem en modifierad trafo som jag gärna provar på Er båt. Utförandet är 1 x110 volt. Jag vet inte riktigt om det är jorfelsbrytaren ell. automatsäkringen som löser. Jord och nolla sitter ihop i båten och detta medför problem som Ni har. Ring mig så kan vi träffas och testa den nya modellen. Får hem den om ca 1 vecka.

MVH Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det förklarar saken. Jag har plockat isär anslutningscentralen på båten och sett att jordfelsbrytaren löser vid 50Volt (Dvs. när spänningen är >50Volt mellan jord och nolla så löser den ut.) Har Trafon då 2x55Volt så förklarar det saken... Låter ju toppen om jag kan få testa med en 1x110Volt trafo, det löser nog mitt problem. Problemet är dock att jag bor i Halland... Förslag?

Byggde förövrigt en korg idag som jag satt fast trafon i. Måste säg att trafon är supertyst! Hördes ingenting in i båten!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inga problem jag skickar den till dig. På nått sätt så får vi lösa detta och jag är beredd att ta större del av kostnaderna. Jag hör av mig slutet av nästa vecka då jag tror att trafon är hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jättebra! Hör av dig när den har dykt upp så löser vi det. Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Michel

Någon ny info gällande trafon ännu? Börjar bli lite akut då jag ska sjösätta i helgen... Hör av dig.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej M!

Jag skicka dig ett mail idag. Har fått hem trafon...

Vi tar dett på telefon.

MVH Michel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse!

Vet inte riktig hur du räknar ell. om du tänkt igenom vad du skriver. Trafo 1170:- moms = 1463:- hankontakt 110 volt 110:-, honkontakt 110 volt i chassi 174:-. CEE 230 volt handske 81:-, totalt 1828:- inkl. moms och vi tar 1990:- för standar trafo utan galv skydd. Hur går du runt på 162 kr/ timmen??? Tja måster säga det, grattis till ett riktig klipp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade snabbt men inte helt fel.

Mina kostnader för ombyggnad var !st jordadstickpropp á 15 kr 1 st jordat skarvuttag á 20 kr totalt 35 Skr Min kostnad 1463 35=1498 Kopplas trafon in direkt behövs inte stickproppen.

Förstår inte vad du menar med att gå runt på 162 kr timman?? Hobbyarbete är gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte till halva priset men grattis till klippet på ca 500:- arbete för den händige. För Er info har jag även din modell för samma pris. Om Ni vill bygga om fler så kan du få köpa av mig också. Det finns en anledning varför jag tagit fram en färdig produkt. Alla vill inte skruva själv. CM Marine trafo hittar du ej någon annanstans, egen utvecklad enl. köparens önskemål.

Ha en trevlig midsommar

Michel



Senast ändrad av Michel_Graf | 18 juni 2009 | 08:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållå Chefen!

Hittade inte din adress!!! Skicka den igen så går trafon med posten imorgon!!!

Jag provkörde den igår över natten och det fungerar mycket bra blev inte alls lika varm som tidigare trafo, denna har grövre intern kablar samt att det är 1 x 110 volt istället för 2 x 55 volt som tidigare trafo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...