crister 0 Postad 17 Maj , 2009 Hej änligen ska vi köpa båt igen en litten fråga bara ska köppa en båt för ca 300 000-400 000 tusen bör man anlita en besigtningsman ? och var får man tag på en bra sådan i skåne hur mycket kostar en sådan besiktning har tänkt att köppa en bayliner eller en searay någon som kan komma med goda råd tack ha nu alla ni en underbar sommar hälsningar crister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sleven 2 Postad 17 Maj , 2009 Svar JA Omdu anlitar en auktoriserad besiktnings man kommer du få proffesionellt utlåtande om det tänkta objektet. Detta kan få dig att avstå köp, ge dig ett underlag vid prisförhandling elller bara en nyttig lista på olika punter att jobba bort på båten. Värt varje krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Maj , 2009 Det är inte alla besiktningsmän som gillar USA båtar , ska va Nimbusar och annat redigt flyteyg !?!?! .. faktiskt sant :-O Fråga om han är duktig/ eller känner någon annan , som kan USA båtar ... ( jag fick en besikting på en båt jag sålde och ''han'' var inte alls glad i USAbåtar ... därför gick besiktningen åt H.... och det var inte roligt att strida mot den !!!!!!! -Fast nu var jag säljare, men fick ändå tadel av hela besiktningen efteråt . Ett klart användbart tips ... se till att både köpare och säljar( om privatperson) står med sina namn på besiktningsuppdraget /beställningen , mao betalar hälften var ! Jag återkommer med ''varför'' hinner inte skriva ner att just nu ( vet inte ens om du vill veta !?!? .. men jag återkommer gärna ! SÖK efter besiktning så hittar du massor av info/erfarenheter i ämnet . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Maj , 2009 Svar ja. Ett par ögon som inte är förälskade i din nya båt är värt att betala för. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crister 0 Postad 21 Maj , 2009 Hej igen vet ni vad en besiktning kostar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Maj , 2009 besiktningen på min gamla SeaRay Sundancer kostade 1000kr/timmen ..blev 10000:- Varför man ska /bör vara köpare och säljare( bådas namn på beställningen ) på betällningen av en besiktning !!! OM?? ..eller när det blir en dålig besiktning , han hittar på, missar , kommer med felaktigheter som inte stämmer, kräver åtgärder som inte finns styrkt i på annat sätt, osv ... då är det skönt att vara 2 om den fighten . Fördelen är också att säljaren som oftast vet vad som är fel eller trasigt , åtgärdat eller inte, sitter med en massa kunskap som inte är att förakta . Lättare att bestrida en undermålig rapport när man är 2, blir i bådas intressen så att säga , hur kul är det att själv få betala för en usel besiktning, !!!!! Vi pratar fortfarande privatpersoner ..och inte ''Mäcklare'' ! Mina erfarenheter , hoppas dom hjälper ! Lycka till med båtköp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sleven 2 Postad 27 Maj , 2009 Min besiktning av auktoriserad besiktnings man tog 4,5-5 timmar restid och färdigställande av rapport. kostade 5000 spänn (30 fot motorbåt). Den enda missen jag har upptäckt i efterhand var att ingen anmärkning fanns på bränsleslangarna som var dåliga. Prisuppgift hade jag fått i förväg. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Maj , 2009 Ett antal tusenlappar, skulle räkna med en 5000 kr. En besiktning är ingen garanti, även besiktningsmän missar ibland. Det är fortfarande du själv som bestämmer dig att köpa båten. Men som sagt då har en person med båterfarenhet och som inte är förälskat förtjust i just din nyfunna pärla tittat igenom båten. Alla båtar har några saker som ska fixas, nu får man en lista på vad och kan bestämma sig för att avstå från köp, köpa, eller åtminstone diskutera pris. Köper man så har man en att göra lista att börja jobba efter. Det finns dom som säger:Det finns två riktigt lyckliga dagar i en båtägares liv; den dagen han köper båten och den dagen han säljer den.Fast jag har ganska stor lyckokänsla nu också. Att sitta och fika i båten på land under en fixardag på våren har sin tjusning det med! Lycka till med köpandet o ägandet! Senast ändrad av Anders_St | 28 maj 2009 | 07:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser