Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
crabfish

Man mår illa, ullk

Rekommendera Poster

Klipp från AB

Vattnet kan vara nedsmutsat av samvetslösa båtägare som tömmer sina toaletter i närheten av badstränder. En undersökning visar att 65 procent av alla båtägare som har toalett ombord tömmer sin latrin i havet. När värmen slår till frodas bakterierna i vattnet. E-colibakterier kan till exempel orsaka magsjuka och diaréer.

http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article5163784.ab

Att dé ska vara så svårt att fatta?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tydligen mycket svårt att fatta.

Jag förstår överhuvudtaget vad du menar. Du får nog förtydliga dig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte heller vad du menar.

Man blir rent förbannad på journalisten som gör en artikel om blåflaggade stränder till ett angrepp på båtägare.

Klart man ska tömma toan på inlämningsställe (om det finns något, måste man åka en bit för att hitta ett så blir man istället anklagad för att ha orsakat växthuseffekten)

Det måste vara otroligt sällsynt att man tömmer toan vid badställen. Båtfolk gillar faktiskt också att bada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en utopi att tro att alla båtägare åker ut till öppna havet för att tömma sin latrin. Är skittanken full och man är i hamn är det nog lätt hänt att skiten åker ut. Därför behövs klara regler och stränga straff. Är det egentligen någon skillnad på att uppsöka en tömningsstation eller att åka ut på öppet hav i långa loppet vad gäller växthuseffekten? Förhoppningsvis får de båtägare som tömmer i havet äta upp sin egen skit när de badar:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu Skrutten. Alla mina båtvänner tömmer tanken en bra bit från land. Jag har aldrig märkt att någon tömt vid bryggan.

Vad har du för underlag för ditt påstående?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det va det gamla talesättet; på sig själv, känner man andra

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm verkar vara skitsnack det här...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skrivit om detta tidigare, här i mina hemmavatten är det inte ovanligt att båtägare från vårt nordvästra grannland tömmer på helt fel ställe. På väg ut ur hamnen eller naturhamn på Koster....där man inte ens får lägga till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årstaviken i Stockholm är en dyngpöl.  Mängder av tunga industrier har kantat dess stränder i sekler.  Tiotalet båtklubbar med tusentals båtar håller till där.  Dagvatten från stora delar av Södermalm har till helt nyligen spolats rätt ut.  En ny bro har precis byggts och den gamla håller på att renoveras och bottensediment rörs upp.  Och det värsta av allt, Årstaviken har inget utlopp förutom de skvättar som blir när slussen öppnar.  Riddarfjärden på andra sidan Södermalm har en vattenomsättning på tre dygn medan Årstaviken ligger på tre år.  Ändå är Årstaviken inte långt från att få en officiell badplats, vattnet blir allt renare och några spår av mänsklig avföring hittas inte vid årliga prover, så din hypotes att båtfolk släpper ut sin dynga lite var stans, stämmer inte.  Jag hävdar motsatsen, skulle alla sköta sig lika bra som de allra flesta båtägare gör, skulle våra stadsparker inte se ut som soptippar en lör/sön morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man hittar ecolibakterier i vattnet vid en badplats skulle jag blänga misstänksamt på badande småbarn utan blöja.... Det bästa är att förbjuda all kroppskontakt med vatten vid badstränder för att kunna garantera badvattenkvaliten. :-)

Varför blir det alltid såhär?
a) fakta: 1) tennföreningsbaserade bottenfärger är förödande för marinlivet. 2) även koppar användsi båtbottenfärger.
B) slutsats: förbjud kopparfärger eftersom det är farligt med bottenfärger ovch TBT färgerna redan är förbjudna

a) fakta: det finns förhöjda halter ecoli på en del badplatser, ecoli kommer från bajs 2) ganska många båtar har toalett och släpper ut på ett av båtägaren bedömt lämpligt ställle
B) slutsats: förbjud båttoaletter för det är....dumt

Dvs är problemet att det är en kö av båtar utanför alla badplatser som ska in på 1.5 m djup innanför bad-avspärrningen för att tömma toatanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Journalistik är inte avsett som information, det är underhållning.

Är det någon som tror på vad som skrivs i Aftonbladet? (Eller Expressen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vadå tror?

Vart tror du skitavfallet tar vägen från en båt med avlopp rakt ut i vattnet?

Civiliserade?

Fisförnäma skithögar som på kontoret går och sprätter och sedan till helgen tar fina båten och givetvis pumpar prutten rakt ut.

Förbjud alla avlopp på båtar.

Plugga skiten!

::Harry::Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde man inte förbjuda ALLA avlopp, både på land och vatten!?! De används ändå bara till en massa skitsaker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fisförnäma skithögar som på kontoret går och sprätter och sedan till helgen tar fina båten och givetvis pumpar prutten rakt ut.

Seriöst, är detta bilden av majorteten av båtmänniskorna längst kusterna? Fakta Harry, det är det enda som biter, framför allt om du debatterar på ett forum för båtfolk.

Kanske är mitt inlägg överflödigt om du lagt in denna typen av kommentarer enbart för att skapa debatt, för det kan ju inte vara på fullaste allvar som du hävdar ovanstående, eller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja givetvis är det för att skapa debatt och då eldar man på lite för att få fart på brasan.

Å ena sidan så är det helt för djävl... att det töms avlopp i hamnar och nära strandområden och detta av folk som uppriktigt skiter i vad de gör eftersom de gör det där de själva inte behöver bada.

Å andra sidan så är troligen (utan statistik) så att de flesta båtmänniskor skötsamma och om man tömmer sin tank så gör man det ett stycke bort eller helst långre ut och detta avlopp tillför inte mer än fåglar och fiskar tillför.

Men antag nu ett kort ögonblick att journalisten har hittat något som påverkar badvattnet och dessutom har han lite fakta

En undersökning visar att 65 procent av alla båtägare som har toalett ombord tömmer sin latrin i havet.

Givetvis är det ju här omöjligt att ställa frågan till er om ni tömmer avloppet nära badstränder utan får snare bli om ni tycker det är ok att vissa äckel tömmer sitt avlopp där det passar dem.

Så tycker ni det är ok att det är ok att vissa får tömma sin skit där det passar dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då börjar vi om med svar på frågan:

Nej, jag tycker inte att det är OK att tömma tanken nära land. Man måste ta sig ut på friare vatten och kolla att vinden inte ligger in mot något ställe där man vet att folk badar.

Ska bli skönt att få möjlighet att sugtömma i nya båten men vi kommer inte att segla i timmar bara för att tömma tanken vid något av de få ställen som finns nu så vi kommer säker att tvingas tömma tanken i vattnet någon gång i alla fall.

Förhoppningsvis kommer de att ixa en station vid vår hemmahamn Gräddö. Vet att det är på tal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänkte du nu...? Självklart måste man ta det mesta som står i både Aftonbladet & Expressen på allvar... Eller menar du att vi skall skrota allt vad morgon och kvällstidningar, Rapport & Aktuellt, TV4-nyheterna mm p g a att de inte är information de sänder ut, det är ren underhållning??? Så det som händer exempelvis i Sri Lanka är action...???

JA! Jag tror på vad som står i tidningarna, och vad som sägs i TV´ s och radio´ s nyheter!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste nog lära sig att skilja på de olika nyhetsmediernas trovärdighet.
AB och Ex kanske inte ligger högst på listan direkt.

Jag hoppas att det bara är en välodlad myt att vissa båtägare tömmer i hamnarna.
men man börjar ju undra. Jag skulle aldrig komma på tanken.

Förr i tiden var det inte ovanligt med båtar utan tank, dvs toan tömde rakt ut i vattnet. Det kanske är därifrån det kommer. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle förekomma idag. Utom på gamla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter några privata upplevelser där jag själv hade full information om en händelse och kunde jämföra med vad som skrevs i tidningen... mja...

Man ska direkt ställa sig några frågor inför en artikel:
a) var har journalisten fått sin information? Är det en lätt omskriven press-release från ett företag eller myndighet? Är det en kompis till journalisten?

B) Har journalisten själv pratat med flera för att få mer information? (I gratistidingen Metro; never, finns inte tid för sånt tjafs, bara för pressreleaser och burkade nyheter.)

c) vem vill ha ut just det här budskapet just nu? Vad är på gång vad gäller lagstiftning/tävling/modevisning/sommarlov etc som gör att allmänheten behöver drivas åt ett speciellt håll?

d) finns det flera som skriver om samma sak för att få en annan vinkling? (Ofta kopierar andra tidningar en nyhet rakt av dvs har inte forskat själva dvs det är samma artikel man läser)

e) vänta ett litet tag för att se om det är en överdriven anka som kommer att dementeras inom 2-3 dagar

Källkritik tror jag det kallas. :-)

A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate, because he unconsciously translates what he hears into something he can understand.
/Bertrand Russell

Senast ändrad av Anders_St | 18 maj 2009 | 10:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra checklista!

Just det där med händelser där jag själv har haft koll på fakta har fått mig att totalt tappa förtroendet för stora delar av den svenska journalistkåren.
Bla följer jag Formel 1 väldigt noga (och har gjort sedan barndomen). I princip ALLT som AB skriver om F1 är fel, överdrivet eller rena spekulationer.

Det verkar inte finna någon ambition att vara korrekt. Målet är bara att få läsaren att köpa tidningen eller klicka på artikeln på nätet så de kan visa sina annonsörer hur många läsare de har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men då är det ju som ovan skrivet, lika bra att starta med bojkott av tidningar, sluta med att kolla på nyheter o s v, o s v... då journalistik ändå aldrig innehåller fakta utan ses av gemene man som ren underhållning... tycker det är ganska häftig action när de får till lermassor som rasar och ett hundratal människor dör, eller hur de kan skapa en jordbävning bara sådär och WOW, där förolyckade 33000 människor... Men det är ju bara action, och definitivt ingen kritik mot någon källa, för den källan far ju med osanning...

Klart slut från mig: Vill ni fortsätta diskutera nyheter som underhållning eller inte, är det upp till er. I rest my case i och med detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men snälla du. Har du inte hört talas om vinklad journalistik? Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det debatt, bra.

Intressant är att flera tror att journalister inte kommer med sanning.

Givetvis vill man försvara sin rätt att få släppa ut skitavfallet där det passar dem själva.

Troligen sköter de flesta detta på ett bra sätt men vad ska vi göra med de som släpper skiten där det passar dem?

Visst stinker det!

::Harry::    urk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant är att flera tror att journalister inte kommer med sanning.

Inbäddade journalister i Irak? Journalister i Burma och Nordkorea? Journalister på tidningar med kopplingar till politiska och ekonomiska intressen?

Man måste alltid göra en värdering av vad man ser och hör.

Fast OK, jag litar också på vad svensk TV och radio förmedlar. Med en lite brasklapp att journalister också är människor och gör misstag. De stora dagstidningarna DN&SVD har stor trovärdiget. Expressen&Aftonbladet kräver rätt bra filter för att stå ut med den skrikiga tonen. Bloggar kräver en djupare analys innan man tror på dem. Ungefär i den ordningen.

Sedan finns det också exempel på att en hel mediavärld rusar iväg som en skrämd hjord nötkreatur i den för dagen modemässiga riktningen; Svininfluensa, farliga potatischips, GI-mat,  etc som i efterhand visar sig innehålla....vissa överdrifter, när väl vågorna har lagt sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kallar det inte seriös debatt när man hävdar att allt som skrivs och rapporteras av en journalist är sant, bara för att det kommer från just en journalist, vilket för övrigt vem som helst kan kalla sig idag. Och att avfärda alla invändningar om vinklingar, bristande källkritik, ensidig rapportering, partiskhet osv med att de som kommer med invändningarna är skurkar själva är direkt barnsligt. Men jag förutsätter att de som står för dessa inlägg skämtar. För så naiv eller okunnig är väl ingen vuxen människa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag tagit reda på källan som efterfrågades.

Källan är organisationen Håll Sverige Rent

någon som sett denna logotype förut ???     (troligen)

Artikeln finns här:

http://www.hsr.se/documents/pressreleases/Bla_Flagg_pressmeddelande_09.pdf

Fakta till denn artikel med andel som är äckel kommer från en attityd undersökning de lät göra 2008 och där framkom att 65% av de båtägare som har totalett ombord tömmer det i havet. Motsvarande undersökning i Finland gav 10%.    (NEJ de ljuger inte, finnarna är bara bara mer civilicerade)

Äckligt.   (dit räknar åtminstone jag de som tömmer det i hamnar, nära badplatser eller innomskärs)

Är det fortfarande fantasier?

Om ni fortfarande vägrar tro på detta så kan man kontakta Jesica Ångström, projektledare Blå Flagg på Håll Sverige Rent   mail jessica.angstrom@hsr.se

Senast ändrad av crabfish | 18 maj 2009 | 19:49

post-10001667-1394235923,7934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Käre Harry. Då tar vi det en gång till:

En undersökning visar att 65 procent av alla båtägare som har toalett ombord tömmer sin latrin i havet. Detta är vad undersökningen gjord av Naturskyddsföreningen visar.

När värmen slår till frodas bakterierna i vattnet. E-colibakterier kan till exempel orsaka magsjuka och diaréer. Detta är fakta.

Vattnet kan vara nedsmutsat av samvetslösa båtägare som tömmer sina toaletter i närheten av badstränder. Detta är ren spekulation av journalisten i den första artikeln du hänvisade till.

Med dessa tre byggstenar har alltså journalisten skapat en vinkling av artikeln.

Senast ändrad av Suckan | 18 maj 2009 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Piss i oceanen i siffror.

Utdrag ur dokumentet http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=60389 :
...

Vissa beräkningar om totalbelastning av näringsämnen från långfärdsbåtar i Finland har gjorts i början av 1990-talet och då har man kommit till ca 51 ton kväve/år och 13 ton fosfor/år.
..
Som jämförelse kan man nämna att fiskodlingen i Finland belastar Östersjön med 722 ton kväve och 89 ton fosfor/år samt att belastningen från samhällena via avloppsreningsverken är 11 843 ton kväve och 203 ton fosfor/år.
 I Sverige har man räknat totalbelastningen från fritidsbåtar till ca 140 ton kväve/år och 35 ton fosfor/år.
...
Hur man än räknar dessa belastningssiffror kan man generellt säga att toalettavfallet
från fritidsbåtar utgör endast en bråkdel av totalbelastningen till våra vatten.
...
Båtsäsongens aktivaste period sammanfaller också med den intensivaste biologiska
tillväxtperioden i vattnet.
Detta innebär att allt tillskott av näringsämnen under sommaren direkt utnyttjas för tillväxt av t.ex. alger.

Ton kväve/fosfor:
51/13 båtliv (140/35 Sverige)
722/89 fiskodling Finland
1843/203 avloppsreningsverk (Finland?)

Självklart ska man ge sig på fritdsbåtarna fgörst, där finns ju mest att vinna ??

Sen har ju Sverige en hel del kust som faktiskt är riktigt hav (saltvatten och så) vilket Finland inte har.

Jag (västkustare) har aldrig sett/upplevt eller känner någon som tömmer septik inomskärs nära badplatser eller naturhamnar..sån't gör man bara inte Förvånad

Senast ändrad av Gunnar_ | 18 maj 2009 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så trött på dessa som vill skapa debatt utan att komma med något vettigt!

Håller Gunnar och flera andra här högt för att de orkar/förmår sig komma med sakliga argument mot dessa tramserier. En eloge till er!

Men visst ska vi ha debatt. Men den ska bygga på konkreta fakta och gärna spegla olika medlemmars syn på saken.

Förresten, har ni tänkt på hur fantastiskt vacker den här årstiden är? Sverige ÄR fantastiskt! Hela Sverige men främst kring våra sjöar och hav. Och detta, mitt herrskap, är min synpunkt! (ingen fakta alltså Cool)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...