Larso726 0 Postad 16 Maj , 2009 Hejsan! Har precis bytt min impell på en Yamaha 60hk -91, gick betydligt lättare än jag trodde! Men blev sen lite osäker på vilket håll (Rotationsriktningen) man ska sätta den på,har provstartat och det kommer en fin stråle från motorn. Har en gammal impell från tidigare ägare samt den jag bytte och dom verkar gått åt olika håll.. Finns det nån typ regel att den ska gå motsols eller medsols? Eller spelar det ingen roll? Mvh//Lars Senast ändrad av Larso726 | 16 maj 2009 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 16 Maj , 2009 Jag fick svar av två olika marinor att det spelar ingen roll hur du sätter impellern.Den vänder tydligen sig själv om du skulle vrida skovlarna åt fel håll vid montering.Hoppas du smorde den med vaselin,typ klövervaselin i den gula burken,den som våra kvinntimmer använder.Detta är ganska viktigt vid ev felmontering,sporda blad vänder sig lättare. mvh/utombordarn Senast ändrad av utombordarn | 16 maj 2009 | 23:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Jag har hört samma sak... Det ska inte spela någon roll. Och har du en fin stråle så funkar det ju Det följde väl med en liten påse med glycerinfett eller liknande som du använde? MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 16 Maj , 2009 Yes. Finns flera trådar om detta. Alla kommer fram till samma sak. Spelare ingen vilket håll man monterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larso726 0 Postad 17 Maj , 2009 Hejsan å tack för era svar! Fettade in impellen samt huset med lite vattenfast fett,kollade i påsen (Yamaha orginal) men fanns inget glycerinfett eller något annat medskickat. Men borde väl funka bra med vattenfast fett? Då verkar det vara lungt med att vilket håll dom ska monteras på,bara att köra på å ha lite koll på strålen. Mvh//Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 17 Maj , 2009 Ja bara att köra på, och hålla koll på vart strålen hamnar.. (helst utanför). (utanför båten alltså) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larso726 0 Postad 19 Maj , 2009 Kunde inte hålla mej,barnfritt å lite tid över i Söndags så rev jag isär impellen för en titt pga lite osäkerhet om jag satt den på fel håll. Kan konstatera att det inte spelar nån roll om riktningen på impellen som många här på forumet sa,vingarna hade vänt sej efter start så nu slipper man fundera på det Och strålen ska vi hålla koll på! //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 varför inte mont impellern med rätt rotationsriktning på en gång man måste ju vrida på drivaxeln o trycka på pumphuset för att montera ihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larso726 0 Postad 19 Maj , 2009 Vilken är rätt rotationsriktning? Axeln går ju att vrida åt bägge håll. //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 vilket håll går de flesta utombordare o inombordare JOOOOO RIGHT= HÖGER!!!!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 MEDSOL FÖR DE SOM INTE FATTAR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 19 Maj , 2009 Right you are wanmar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 19 Maj , 2009 Det lär inte vara så himla noga. Dessutom är det ju inte helt ovanligt att en tvåtaktssnurra baktänder när man ska stänga av den. Då ställer sig ju vingarna bakvänt, men det gör inget eftersom de rättar in sig så fort man startar den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 19 Maj , 2009 Rekommenderar att köpa en avdragare för Impellern innan sommaren, inte lätt att få loss dom där rackarna annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser