Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
Alf_Von_Sil

Anoder Magnesium i saltvatten?

Rekommendera Poster

Har köpt en en båt som gått i sötvatten. Anoderna som sitter på är magnesium, båten skall går på västakusten nu när jag köpt den, måste jag byta till Zink denna säsong?

Eftersom magnesium är mer ädelt så bordet det räcka som gott skydd under denna säsong? Eller?

De kommer väl ätas upp mer men de är som nya så det gör inget om de äts upp under denna säsong så kan jag byta till hösten i och med höstservicen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle ta det säkra före det osäkra och köpa zinkanoder redan nu!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i Mälare och har Magnesium... Spenderar ca 2-3 veckor i Oskustens så kallade saltvatten. När säsongen är över, så är det ca 50% kvar av mina anoder. Jag hade nog kört säsongen ut med befintliga, i ditt läge (om dom var nya i år ). Men satt på zink till nästa vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnesium är inte mer ädelt, utan mer oädelt än zink.  Om nu en magnesiumanod äts upp till hälften under en säsong i Östersjön med en salthalt på 0,4 - 0,7% så är det inte svårt att räkna ut vad som händer i ett hav med 3%.  Den skyddar förmodligen väldigt bra under den korta tid den sitter där, men redan efter någon månad är den bortfrätt.   Zink i salt, speciallegerad aluminium i bräck och magnesium i sött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för all hjälp. Jag byter till Zink, ingen idé att chansa.

Mvh

Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...