stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Jag undrar kort och gott vad ni vet om den här modellen från Johnson. En 60hk från 1991 enligt serienumret men sedan blir jag inte så klok så jag lägger upp ett gäng bilder med fråga till varje bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 VRO = spearat oljesmöjning? Är detta pump för detta eller vad är det här? Frågan besvarad.-----------------------------------------------------------Mangen5 skrev: Det stämmer... Men med tanke på dina andra bilder så är denna urkopplad. Innebär att du får blanda oljan direkt i bensinen istället. Slangstumpen under bensinslangen är oljetillförseln, pluggad gissar jag? ----------------------------------------------------------- Jag vet inte om den är pluggad men om den inte är det nu så blir den det i morgon. Senast ändrad av stiga | 17 maj 2009 | 00:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Är den avkapade slangen en gammal slang för inkommande olja?Frågan besvarad. Senast ändrad av stiga | 16 maj 2009 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 En av två kontakter som verkar ha suttit ihop men som är urdragna och går till VRO-pumpen (om det nu var/är en sådan), är detta något som har gett signal om att allt fungerar OK eller vad är detta för kontakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 3 cylindrar, tre förgasare och en skruv per förgasare, de två översta inskruvade i botten men den nedre är urskruvad en bit. Vad är detta för skruvar och ska verkligen den nedre vara urskruvad en bit? Det sitter en packning på varje skruv. Jag gissar att dessa skruvar skall vara inskruvade för annars rinner väl bensinen rakt ut eller har jag fel? Senast ändrad av stiga | 17 maj 2009 | 00:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Vad är detta för spak?Frågan besvarad. Senast ändrad av stiga | 16 maj 2009 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Och ett reglage till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Och här finns det ett par saker på gas/växelreglaget som jag inte blir klok på: Ett uttag av något slag och ett vred. Frågan om vredet besvarad. Frågan om uttaget besvarad. En fråga till här: Är det möjligt att vänsterhänga en sådant här reglage eller kan de enbart högerhängas sett till hur de är utformade? Senast ändrad av stiga | 21 maj 2009 | 00:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Trimlägesgivaren... givaren till triminstrumentet som visar hur motorn är trimmad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Det stämmer... Men med tanke på dina andra bilder så är denna urkopplad. Innebär att du får blanda oljan direkt i bensinen istället. Slangstumpen under bensinslangen är oljetillförseln, pluggad gissar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Vredet är bara en justering på hur trögt du vill att gasreglaget skall vara. Tyvärr vet jag inte vad uttaget är för något. Har det inte på mitt reglage... Någon annan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Titta, redan några svar. Tackar tackar! Jag saknar ju originalmätarna till denna motor (varvmätare och trim antar jag att de kanske såldes med) men det kanske går att koppla in universala rackare? RPM lär ju inte vara några problem men trimgivaren kanske är special? Iofs inte så kinkig mätare att ha. Angående trimlägesgivaren:Tog man ut den signalen framme vid gasreglaget eller fick man lov att ta den från motorn? Senast ändrad av stiga | 16 maj 2009 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 16 Maj , 2009 Hittade en till sak, en vridbar klack som jag antar att är en låsning av något slag, någon som vet mer precist eller vet bättre? Jäkla skit att inte ha någon bruksanvisning Senast ändrad av stiga | 17 maj 2009 | 00:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Oops... jag igen... :-) Ja det är spärren som du använder vid transport av båten med motorn i upptiltat läge. Kolla Tradera eller Blocket efter manualer, brukar finnas där. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Trimmätare köper du för en 500-ing i närmsta båttillbehörsaffär. Jag tror däremot att varvräknaren till din motor även har en multifunktion med kontrolllampor för oljetryck (urkopplad ju), tempvarning mm. Kanske Tradera eller Blocket funkar även här? Trimlägesgivaren är är dragen till motorns babordssida gissar jag och sedan går en kabel i huvudstammen om du har den kvar. Annars kan du följa kabeln från givaren till kopplingen i motorn och ta signalen därifrån. Eller så struntar du i givaren och använder örat o känseln för att hitta bästa trimläge (och varvräknaren för den delen). MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 17 Maj , 2009 Kom på att det finns en uppsjö med begagnade instrument: Ebay.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 17 Maj , 2009 OK, så då använder man två olika saker till det? Den stora bygeln nere på riggen som fälls ut och stannar i två hak på sidorna om hydraulkolvarna används väl till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 18 Maj , 2009 Ingen som vet vad detta är för skruvar och om de skall vara inskruvade helt eller ej? Jag gissar på helt inskruvade men en gissning är alltid en gissning... Senast ändrad av stiga | 18 maj 2009 | 23:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Maj , 2009 skruvarna ska vara inskruvade där innanför sitter högfartsmunstyckena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 19 Maj , 2009 Man tackar! Då skall jag ta och skruva in den nedre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 20 Maj , 2009 Någon som vet vad uttaget på gas/växlreglaget är till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 Maj , 2009 varvräknaruttag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 20 Maj , 2009 Tackar, då har vi rett ut även det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser