Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
utombordarn

Ovatrol eller lack/fernissa??

Rekommendera Poster

Har slipat ner min överdel som nu är helt trä ren.Båten är en plasbåt med mahogny överdel.Lacken fernissan hade flagnat under vintern,detta pga av en dumhet av mej...

Nu är frågan,vad blir bäst/starkast?? behandla med fernissa,eller köra Ovatrol??

Har internationals Intertox olja/rötskydd samt schooner fernissa från samma tillverkare hemma.Har en kompis som är vän av ovatrol,han menar att denna håller bättre samt inte flagnar som fernissa....vad säger ni träbåtsvänner,vad skall jag köra på??

mvh/utombordarn

post-10002222-1394235920,9635_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Ovatrol på en tidigare båt. Ok, det blev (ganska) snyggt men vilket arbete. Först mätta trät med Ovatrol 1. Detta betydde 30 - 40 indränkningar. Sedan på med Ovatrol 2 ett antal lager. Och inte är denna behandling underhållsfri. Årlig slipning med Ovatrol 1 och därefter ett antal lager med nr 2. Nej jag skulle se mig om efter något annat. Det finns idag en massa bra lacker/fernissor att välja mellan. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör på med fernissan som du har hemma... Det är sant att den flagnar/krackelerar med tiden men se till att slipa ner ett tunt lager varje år vid vårrustningen och sen lägga på ett par nya tunna lager med lack så kommer det att hålla i många herrans år...

Men det finns många skolor... De som använt Owatrol hävdar att det är bäst, andra använder schooner o jag själv använder International Original... Var man är salig i sin tro...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska använda din Schooner, det är Internationals bästa 1-komp fernissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får det bli så,vet någon om det går att tillsätta vanligt betspulver,typ herdins i fernissan??

Internationals mahognybets är tycker jag värdelös,blir ju nästan lilafärgat tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda inte betsen i fernissan. Det kommer att bli lackfärg av det istället.

Betsa på rent eller oljat trä, sen fernissa...

Jag vet att det finns de som blandar i fernissan och tycker det ser bra ut. Jag tycker det ser hemskt ut. Men bilda din egen uppfattning genom att jämföra båda alternativen på en lös träbit.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...